Val av bakvagn till bygge.

FLindgren
27 augusti 2010 · 5 089 Inlägg

Hejj å hå igen.
Är lite kluven på vad jag ska välja för bakvagn till nya bygget.
Från börjar var tanken en volvobakaxel med 4-länk. Eller en multilink från bmw. För och nackdelar? Multilink borde väll "kränga" mer vid drifting än ett 4-link? och 4 link är ju bra vid rakt fram körning, men funkar det även till bankörning? Förstår ju att vinkarla inte är samma.
Grejjorna måste tåla minst 800 nm och finns bmw grejjor som klarar detta? Och från vilken bmw modell skulle passa mina ändamål bäst?
Bilen kommer användas främst till busa å leka men snabba tider på bana och stripp är lika roligt.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Bensinskallen P o r s c h e
27 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

Jag kan ju rekommendera en bakvagn från en 911 996, ganska enkelt uppbyggd och inkräktar inte så mycket på utrymmet. Dock så får du leta på en diff på annat håll.

stel bakaxel funkar ju förstås men det beror på hur pass avancerad bakkörningen ska vara. Ska det gå riktigt fort behöver man camber och toe på bakhjulen

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Granlund
28 augusti 2010 · 32 Inlägg

Ställ frågan under Chassi-delen på Sävarturbo.
Många där som tävlar på strippen, så de borde veta vad som håller och hur grejerna beter sig på vägen smile

D_Carlsson Bonntrimmare
28 augusti 2010 · 620 Inlägg

Funderat något på merca grejor??? en 190E bakvagn med stora klumpen pallar en hel del mos och lamelldiffarna till dom är ganska lätta att hitta begagnade till bra pris.
http://www.youtube.com/watch?v=Gw-AxiVqihM
Finns lite blandat från tiden när banbilarna gick bra på riktigt E30 190E 240 och någon kadett linda kan kolla på tongue

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang