2312
Sök

Saab 9000 2,3T -92 - Låg komp?

Saabmeck
233 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har direkt inget fel med bilen men har en grej jag funderar över.

Vi komptestade saaben häromdagen och fick följande resultat:

Cyl1: 7,9 Bar
Cyl2: 7,9 Bar
Cyl3: 7,9 Bar
Cyl4: 8,5 Bar

Förutom att det ökar lite vid cyl4 så reagerande jag inte så mycket över resultatet men sen läste jag i en verkstadshandbok att man ska ha som referenspunkt att under 10 Bar så är något fel.

Vad tror ni? Är något fel? Är det för låg komp?
Och vad borde jag göra åt saken isåfall? Om de ens är värt att göra något åt?
För man märker som sagt inget fel med den.

MVH

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

Biltokig
40 Inlägg
5 december 2010
Frågar du mig så tycker jag att 10Bar i komp är ganska högt på en turbo motor... Något Bar under verkar mer rimligt hmm

Stod där inget i verkstadshandboken mer specifikt om hur mycket under 10Bar det ska va för att tyda på fel, eller vad som kan vara fel om man får lägre värde?

OBS: Va motorn riktigt varm när du gjorde komptestet???? Om inte gör om de med en varm motor... wink

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

Chef
379 Inlägg
5 december 2010
Det brukar stå att skillnaden mellan högsta och lägsta värde inte ska vara mer än 1.0 bar, om det är mer så räknas motorn som sliten.

Det du också kan göra för att ta reda på om det är läckage uppåt eller neråt i motorn (ventiler eller kolvringar) är att ha i ca en tesked vanlig motorolja i cylindern och testa och ta kompprov direkt efteråt.

Ökar kompressionen så beror det på slitna kolvringar
blir det ingen förändring så beror det på otäta ventiler.

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Saabmeck
233 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
R_Jansson skrev:
Frågar du mig så tycker jag att 10Bar i komp är ganska högt på en turbo motor... Något Bar under verkar mer rimligt hmm

Stod där inget i verkstadshandboken mer specifikt om hur mycket under 10Bar det ska va för att tyda på fel, eller vad som kan vara fel om man får lägre värde?

OBS: Va motorn riktigt varm när du gjorde komptestet???? Om inte gör om de med en varm motor... wink

Nej, där stod bara att under 10Bar är en referenspunkt för att något är fel. Vad som kan vara fel är ju sletna kolvringar eller otäta ventiler... tongue

Och ja.. motorn va varm -.-

Chrille74 skrev:
Det brukar stå att skillnaden mellan högsta och lägsta värde inte ska vara mer än 1.0 bar, om det är mer så räknas motorn som sliten.

Det du också kan göra för att ta reda på om det är läckage uppåt eller neråt i motorn (ventiler eller kolvringar) är att ha i ca en tesked vanlig motorolja i cylindern och testa och ta kompprov direkt efteråt.

Ökar kompressionen så beror det på slitna kolvringar
blir det ingen förändring så beror det på otäta ventiler.

Okej, ska testa med motorolja nästa gång och en ordentligt varm motor smile
Senast redigerat av Kribban92 (5 december 2010)

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

519 Inlägg
5 december 2010
Är det 200hk motorn som heter B234L så ska det vara 8.5 i komp så iditt fall inte så farligt,bara sugmotorerna som ligger på 10 i komp...

1 019 Inlägg
5 december 2010
mtudiesel skrev:
Är det 200hk motorn som heter B234L så ska det vara 8.5 i komp så iditt fall inte så farligt,bara sugmotorerna som ligger på 10 i komp...

Du blandar ihop kompressionstryck med kompressionsförhållande.

Sök