Volvo V70 2.5T 1998 27xxx mil : Bygger upp tryck i motorn, trycker ut olja och blåryker.

bloppan Familje-räcer!
9 april 2013 · 38 Inlägg

Tjena!

Har fått ett väldigt skumt fel på våran Volvo.

Den bygger upp ett övertryck i motorn, tar ett tag när man har bilen på tomgång och går fortare när man gasar på - fortfarande på tomgång. När detta trycket byggs upp så trycker motorn ut olja någonstans. Samt att den blåryker lite.

När man lättar på slangen vid ventilkåpan så försvinner trycket från motorn. Blåser man i den slangen så kommer det luft ut ur hålet som slangen sitter fast i.

Vevhusventilatonen / Oljereturen är bytt och ny. Oljefilter är nytt. Oljetråget är tvättat med 'prickbort' på grund av vit "gegga" på oljestickan.

Någon som har ett tips på var man ska börja den här felsökningen? Skulle vara väldigt tacksam för det.

Det är inte snabbast man ska vara, det är uthålligast som vinner.. :)
bloppan Familje-räcer!
10 april 2013 · 38 Inlägg

Den vita "Geggan" på oljestickan är borta efter tvätten av oljetråget..

Det är inte snabbast man ska vara, det är uthålligast som vinner.. :)
F4S4N CAD-konstruktör
10 april 2013 · 1 392 Inlägg

Kolla turboreturen!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
bloppan Familje-räcer!
11 april 2013 · 38 Inlägg

Du får ursäkta motfrågan men jag har aldrig haft en turbobil.. Vart sitter Turboreturen och hur märker man att något är tokigt med den?

Det är inte snabbast man ska vara, det är uthålligast som vinner.. :)
Meaganeowner
11 april 2013 · 2 250 Inlägg

Turbon snurrar med väldigt högt varv och behöver smörjning - olja. Olja matas in  och olja matas ut. Det som matas ut måste på något sätt föras vidare till oljetråget. Så om den förbindelsen - slangen - röret blir tätt, trycks förmodligen olja ut genom turbons lager och vidare till avgassystemet, där den brinner upp med blå rök som följd....

Men, det blir inget vevhustryck av detta! Så endera är det dåligt fungerande vevhusventillation eller dåliga kolvringar på en eller flera kolvar. Det senare kollas lätt med kompressionsprovare. Man tar ett kompprov först. Sen sprutar man in lite olja i varje cylinder (kanske en tesked) strax inna ett nytt kompprov. Ökar då kompressionen märkbart, säg mer än 20 % ökning jämfört med det utan olja.... ja, då är det förmodligen någon kolvring eller flera som inte är bra, eller sitter fast i kolven.

Jag tror ändå mer på vevhusventillationen och ev oljeavskiljare i denna. Så var det på 850:n!
Det gäller att det är helt öppet i alla delar, slangar, anslutningar till motorblock osv... annars blir det vevhustryck.

bloppan Familje-räcer!
12 april 2013 · 38 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Turbon snurrar med väldigt högt varv och behöver smörjning - olja. Olja matas in  och olja matas ut. Det som matas ut måste på något sätt föras vidare till oljetråget. Så om den förbindelsen - slangen - röret blir tätt, trycks förmodligen olja ut genom turbons lager och vidare till avgassystemet, där den brinner upp med blå rök som följd....

Men, det blir inget vevhustryck av detta! Så endera är det dåligt fungerande vevhusventillation eller dåliga kolvringar på en eller flera kolvar. Det senare kollas lätt med kompressionsprovare. Man tar ett kompprov först. Sen sprutar man in lite olja i varje cylinder (kanske en tesked) strax inna ett nytt kompprov. Ökar då kompressionen märkbart, säg mer än 20 % ökning jämfört med det utan olja.... ja, då är det förmodligen någon kolvring eller flera som inte är bra, eller sitter fast i kolven.

Jag tror ändå mer på vevhusventillationen och ev oljeavskiljare i denna. Så var det på 850:n!
Det gäller att det är helt öppet i alla delar, slangar, anslutningar till motorblock osv... annars blir det vevhustryck.

Svärfar gjorde ett kompressionsprov igår och det var bra sa han.. Dock vet jag inte om han testade med olja efter det första provet. Men det ska jag kolla upp snarast!

Kan vevhusventilationen/oljeavskiljaren - svart "burk" var det vi bytte som satt i framkant på motorn, blivit tät igen, fast vi satt dit en ny och sedan tvättade alla slangarna som gick in/ut i den i bensin? Det gjordes i början av december. Kan det vara någon annanstans i motorn som sätter igen den?

Tack för svaret, du får ursäkta motfrågorna men är rätt så novice på att meka med bilar.. smile

Det är inte snabbast man ska vara, det är uthålligast som vinner.. :)
F4S4N CAD-konstruktör
12 april 2013 · 1 392 Inlägg

Ni kan ju ha missat att rengöra allt när ni hade nere det.

Kan ju sitta en propp där den går in i blocket t.ex som ni inte fått rent.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
bloppan Familje-räcer!
12 april 2013 · 38 Inlägg

F4S4N skrev:
Ni kan ju ha missat att rengöra allt när ni hade nere det.

Kan ju sitta en propp där den går in i blocket t.ex som ni inte fått rent.

Får helt enkelt riva ner det igen och kolla få se om det är något stopp någonstans fortfarande.. Tack för svaret!

Det är inte snabbast man ska vara, det är uthålligast som vinner.. :)
F4S4N CAD-konstruktör
12 april 2013 · 1 392 Inlägg

Tråkigt att behöva göra om det. Skönt att det är ett ganska enkelt och billigt ingrepp iaf! Kostar ju bara en packning smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
bloppan Familje-räcer!
14 april 2013 · 38 Inlägg

Blir en ny oljeavskiljare, den har spruckit när vi hållit på med den. Söker nu efter en slang som går från Oljeavskiljaren ner bakom motorn ner mot turbon och luftfiltret, den var totalt igensatt och lagad x-antal gånger. Någon som vet var jag hittar den slangen någonstans? Söker på Skruvat.se men kan inte hitta på den.

Det är inte snabbast man ska vara, det är uthålligast som vinner.. :)
Mitsuhini
14 april 2013 · 337 Inlägg

det blir nog till att åka till volvo smile

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Naslund93
14 april 2013 · 297 Inlägg

bloppan skrev:
Blir en ny oljeavskiljare, den har spruckit när vi hållit på med den. Söker nu efter en slang som går från Oljeavskiljaren ner bakom motorn ner mot turbon och luftfiltret, den var totalt igensatt och lagad x-antal gånger. Någon som vet var jag hittar den slangen någonstans? Söker på Skruvat.se men kan inte hitta på den.

Var exakt samma fel på min och det var den slangen som du beskrev. Volvo har ett kitt, tror det kostade runt 600 eller nått smile

bloppan Familje-räcer!
15 april 2013 · 38 Inlägg

Naslund93 skrev:

bloppan skrev:
Blir en ny oljeavskiljare, den har spruckit när vi hållit på med den. Söker nu efter en slang som går från Oljeavskiljaren ner bakom motorn ner mot turbon och luftfiltret, den var totalt igensatt och lagad x-antal gånger. Någon som vet var jag hittar den slangen någonstans? Söker på Skruvat.se men kan inte hitta på den.

Var exakt samma fel på min och det var den slangen som du beskrev. Volvo har ett kitt, tror det kostade runt 600 eller nått smile

Är det ink. allt - oljeavskiljare med mera?smile

Det är inte snabbast man ska vara, det är uthålligast som vinner.. :)
bloppan Familje-räcer!
15 april 2013 · 38 Inlägg

Mitsuhini skrev:
det blir nog till att åka till volvo smile

Verkar inte bättre.. smile

Det är inte snabbast man ska vara, det är uthålligast som vinner.. :)
Naslund93
15 april 2013 · 297 Inlägg

bloppan skrev:

Naslund93 skrev:

bloppan skrev:
Blir en ny oljeavskiljare, den har spruckit när vi hållit på med den. Söker nu efter en slang som går från Oljeavskiljaren ner bakom motorn ner mot turbon och luftfiltret, den var totalt igensatt och lagad x-antal gånger. Någon som vet var jag hittar den slangen någonstans? Söker på Skruvat.se men kan inte hitta på den.

Var exakt samma fel på min och det var den slangen som du beskrev. Volvo har ett kitt, tror det kostade runt 600 eller nått smile

Är det ink. allt - oljeavskiljare med mera?smile

ah precis oljeavskiljare och dom 2 "långa slangarna" smile

bloppan Familje-räcer!
18 april 2013 · 38 Inlägg

Du vet inte vad dom där två långa slangarna heter? Tänkte beställa från skruvat, kan ju bli lite billigare.. big_smile

Det är inte snabbast man ska vara, det är uthålligast som vinner.. :)
hangman
18 april 2013 · 2 174 Inlägg

vevhusventilation till och börja med, Många glömmer släppa motorn på ena sidan, ner med tråget rengöra silen i tråget, och kanalen in i blocket, Byter man inte det är det typ ogjort arbete. Man måste göra iordning allt, även alla turbo slangar, olje rör överallt så det räcker inte byta ena slangen och behållaren typ. Ska man göra detta ordentligt är det ett väldigt stort arbete därför fuskar många tyvärr.

F4S4N CAD-konstruktör
18 april 2013 · 1 392 Inlägg

hangman skrev:
vevhusventilation till och börja med, Många glömmer släppa motorn på ena sidan, ner med tråget rengöra silen i tråget, och kanalen in i blocket, Byter man inte det är det typ ogjort arbete. Man måste göra iordning allt, även alla turbo slangar, olje rör överallt så det räcker inte byta ena slangen och behållaren typ. Ska man göra detta ordentligt är det ett väldigt stort arbete därför fuskar många tyvärr.

Det räcker ju oftast att byta oljefällan. Det är ju där som det ska samlas skit. Men det är ju lätt att det sprider sig när det väl börjar bli igensatt.

Tror inte slangarna finns på skruvat, men kostar nog i vilket fall inte mycket mer hos Volvo vad jag minns!

http://www.skruvat.se/Oljeavskiljare-P12833.aspx

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang