Frågor om mitsubishi 4G63

amoreex
4 juli 2013 · 2 712 Inlägg

Tjena har tänkt köpa mig en Mitsubishi Galant GLS -98

Valet av GLS är pga ekonomin tyvärr säger nej till v6an..
Och GDI har ju problem så det blir GLS,

De frågor jag har är följande,
Är det en enkel kam eller dubbla kammar?

Är det samma motor som i EVO 1-3?
Båda motorerna heter ju 4G63?
Kan jag då plocka delar från EVO motorn?

Har hört en del om detta att plocka bort balansaxlarna?
Pga de ger mindre risk för att kamaxelrem går av samt det ger högre olje tryck och en mer rapp karaktär då det blir lägre rörlig vikt?

Har säkert formulerat dåligt.. Sitter på mobilen så,
Men vore tacksam för alla möjliga svar på ovanstående frågor!

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
amoreex
5 juli 2013 · 2 712 Inlägg

Ingen som har något att säga om det ?
Vore tacksam för det!

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Psioon
5 juli 2013 · 21 Inlägg

Hej

Jo 4G63-blocken är ju 2l versionen av Mitsubishis bra motorer.
dubbla kammar. samma motorblock är det, inte samma motor dock om du förstår.
Du kan använda EVO-delar.
Balansaxlarna tas bort vid högre effektuttag, ja. Om du inte trimmar hårt behöver du förmodligen inte det.

Med hårt menas turbo --> 9700rpm. 600hk eller mer...

Vänligen Andreas

amoreex
5 juli 2013 · 2 712 Inlägg

Psioon skrev:
Hej

Jo 4G63-blocken är ju 2l versionen av Mitsubishis bra motorer.
dubbla kammar. samma motorblock är det, inte samma motor dock om du förstår.
Du kan använda EVO-delar.
Balansaxlarna tas bort vid högre effektuttag, ja. Om du inte trimmar hårt behöver du förmodligen inte det.

Med hårt menas turbo --> 9700rpm. 600hk eller mer...

Vänligen Andreas

Okej så just GLS är dubbla kammar?
Tänkte eftersom ventilkåpan från EVO och galant GLS ser annorlunda ut...på EVOn så ser man att de är dubbla kammar,

Är det möjligt att jag kan plocka ventilkåpan från en EVO då och sätta på GLS motorn?
Då GLS är en ful och platt kåpa enligt mig..

Passar dessa?

Och får man tag på en donator EVO kan man då plocka delar som turbo osv?

Eller det är inte samma topplock?

Okej tack för de om axlarna smile
Då tjäna man inget på att ta bort dem om man kör original?

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
youask
5 juli 2013 · 271 Inlägg

4g63 finns i massor av varianter
står egentligen för att det är 2-liters bensin motor

jag har för mig att 98:ans galant har en 2liters motor med enkel kam fast med 16v

amoreex
6 juli 2013 · 2 712 Inlägg

youask skrev:
4g63 finns i massor av varianter
står egentligen för att det är 2-liters bensin motor

jag har för mig att 98:ans galant har en 2liters motor med enkel kam fast med 16v

Ahadu hmm
Känns som enklaste är väl att man lyfter på ventilkåpan när man köpt den för att få svar på de..

Men om vi säger jag plockat toppen från en EVO som faktiskt har dubbla kammar..

Hade det varit nån skillnad ?
Effekt mässigt och hade det passat "bolt on" ?

Om man ser mellan just dessa 2.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=22674453

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=22304549

Den övre är den som sitter i galanten jag är intresserad av. och är 1 kamaxel.. men om man skulle vilja slänga dit den andra toppen.. hade det varit några Stora saker man behöver ändra ?
Vet att jag behöver ha en kamaxelrem ifrån en som har dubbla kamaxlar, men är det något mer ?

Senast redigerat av amoreex (6 juli 2013)

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
youask
11 juli 2013 · 271 Inlägg

för mkt krångel säger jag

amoreex
11 juli 2013 · 2 712 Inlägg

youask skrev:
för mkt krångel säger jag

har blivit andra planer då jag fått fatt på en donatorbil det troligtvis blir att inhandla som har v6an, samt en extra motor med låda smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
amoreex
16 juli 2013 · 2 712 Inlägg

Var kan jag få tag på kolvringar till 4g63 samt 6a13?
Kan ej hitta på internet, kan man ta kolvringarna som är till EVO motorn?


T ex dessa??

http://www.japtuning.se/catalog/product … ts_id/1113

Passar dem GLS motorn?

Senast redigerat av amoreex (16 juli 2013)

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Glow Fotograf
20 november 2013 · 134 Inlägg

finns mycket läsning ang bla galant, och även rätt mycket om just 4g63 inne på MCS

Suzuki Samuraj "Merzuki" (1987)
Mitsubishi evo ll "rwd" (1994)
Ford Sierra "Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang