2565
Sök

Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.

478 237 Visningar
Uppdaterades senast 3 december 2016
195 Inlägg
5 december 2010
de fick man göra i vintras förra året!! 
inge jobbigt men de mycket som ska ner!  de bara riva på  behöver du hjälp så hör av dig

4 299 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
Saab_Robin skrev:
riv på du big_smile  kan tyvärr inte hjälpa dig ang blästringen .

De ska jag, till i vår ska fan lådan funka fint igen cool

TheBlackBullit: Ja de känns inte som nått direkt svårt jobb, men som du säger, det är mycket som ska ner. Hehe, du kan nog räkna med att jag kommer höra av mig tongue

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
6 december 2010
Rallyhalle skrev:
Saab_Robin skrev:
riv på du big_smile  kan tyvärr inte hjälpa dig ang blästringen .

De ska jag, till i vår ska fan lådan funka fint igen cool

TheBlackBullit: Ja de känns inte som nått direkt svårt jobb, men som du säger, det är mycket som ska ner. Hehe, du kan nog räkna med att jag kommer höra av mig tongue

Ja nu vet du ju iaf exakt hur man gör wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 299 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
TBOC_Razor: Japp, nu går de smidigt som fan o skruva wink

Va ut till garaget en sväng idag och har kommit en liten bit på vägen smile
men det ska ju givetvis trillskas lite, en mutter till avgasystemetsitter och har rostat så den är mindre än 13 men större än 12mm. Så imorrn ska jag åka och köpa en 1/2"-hylsa och hamra på så ska de jävla systemet loss!

Tänkte rensa vänstra hjulhuset så jag har fritt spelrum där, bara drivknuten som ska lossas innan jag sänker ner fjäderbenet. Men nu är det en grej som gör mig lite skraj...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1028367_9kd75a.jpg

Gängorna på knuten är ju inte dom finaste, tror ni man vågar återmontera de där sen eller är det ny som gäller?? Har själv funderat på om man skulle gänga om lite bara ev.?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 december 2010
Kolla upp 400 127 296, tror att det skulle passa dig ganska bra wink

Lite dyrt kanske men iaf SAAB-godkännt...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 december 2010
länge sen man kollade här nu . fan redan rasat vlådan?

4 299 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:

Ja de skulle sitta fint me några pollar till under huven smile

MrEricsson: Rasat o rasat, har kört me kass synkning på 2an nu i typ 1 år, så tänkte ta mig i kragen och åtgärda de nu smile

5 650 Inlägg
12 december 2010
Rallyhalle skrev:
TBOC_Razor skrev:

Ja de skulle sitta fint me några pollar till under huven smile

MrEricsson: Rasat o rasat, har kört me kass synkning på 2an nu i typ 1 år, så tänkte ta mig i kragen och åtgärda de nu smile

aha ok trodde va värre än så ja

751 Inlägg
12 december 2010
Inte Sveriges finaste gängor nej.....Vetefan om inte jag skulle bytt de då! Gött o veta att de e nytt o fint dessutom!

4 299 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
jonnielahti skrev:
knuten e nog ingen fara med, men fixa en ny mutter för bövelen yikes

Med tanke på hur mosiga gängorna är av rosten så vetti fan alltså hmm
Självklart åker de på en ny mutter även om jag lyckas rädda nuvarande drivknut.

MrEricsson: Nää då, så illa kör jag inte wink Har tagit de lugnt faktiskt med lådan eftersom den har gått som bruksbil, men nu har en 945a tagit över de jobbet så nu jäklar ska planerna genomföras på den här bilen smile

Owla: Jo visst hade jag gärna bytt, men tyvärr kostar inte en knut 550kr som de gör till og900 wink Snarare 1200kr...

4 299 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
Kom iväg till garaget en sväng idag. Tyvärr klarar jag fan inte vara där mer än 2 timmar per gång, fötterna blir nästan som isbitar....

Men men, nu kommer bilder på de jag fick gjort idag!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1030650_s9zafe.jpg
Den jäkla styrleden äntligen loss, blir antagligen byte utav den!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1030651_fssunf.jpg
Efter ett tag hade jag fått loss fjäderben, spindel och hela kitet smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1030653_put30l.jpg

Detta var vad jag fick bort idag. I den gula påsen som sticker rakt upp befinner sig drivaxeln tongue
Fick inte loss drivknuten så plockade väck hela kalaset tillsammans så ska jag försöka få isär de på jobbet istället.

Så nu ska bärarmen på höger sida väck sen ska jag lossa kylarpaket, styrväxel och allt anant som sitter i subframen.

Måste bara lösa de hur fan jag ska hålla upp motorn när subframen lossas. Har inge lust att köpa ett sånt där ok för att använda de 1 gång hmm
Någon som har nått tips?

1 497 Inlägg
19 december 2010
Rallyhalle skrev:
Måste bara lösa de hur fan jag ska hålla upp motorn när subframen lossas. Har inge lust att köpa ett sånt där ok för att använda de 1 gång hmm
Någon som har nått tips?

Ar i Laos nu sa jag saknar nagra svenska bokstaver wink
Tar du loss hela subframen? Om inte sa lat traget vila pa en skruvdomkraft.
Man behover ju inte gora det allt for svart.

Xenoholic
2 559 Inlägg
19 december 2010
Har byggt mig ett sånt ok, vill du låna? wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

4 299 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
AxlSam skrev:
Rallyhalle skrev:
Någon som har nått tips?

Lyx! Här bara vräker snön ner tongue
Jag får ta en funderare på den du, hade ju varit bra om jag kunde få loss hela subframen så att den kan få säg lite ny färg så den e fräsch och fin till nästa besiktning smile

Aerocombi: Hade gärna gjort men de e en aaaning för långt till Oskarshamn tongue Men skulle gärna se en bild på ditt bygge så jag kanske kan kopiera ditt bygge roll

Xenoholic
2 559 Inlägg
19 december 2010
Rallyhalle skrev:
AxlSam skrev:
Rallyhalle skrev:
Någon som har nått tips?

Lyx! Här bara vräker snön ner tongue
Jag får ta en funderare på den du, hade ju varit bra om jag kunde få loss hela subframen så att den kan få säg lite ny färg så den e fräsch och fin till nästa besiktning smile

Aerocombi: Hade gärna gjort men de e en aaaning för långt till Oskarshamn tongue Men skulle gärna se en bild på ditt bygge så jag kanske kan kopiera ditt bygge roll

Jobbar i Stockholm ( på E18 Tensta) så det kanske skulle gå att lösa wink
Pma mig om det verkar intressant smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

4 299 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Då har jag varit och lånat ett motorok av en mycket vänlig Aerocombi smile
Så hoppas på att komma ut till bilen här under veckan och då antagligen lossa dom sista grejerna innan subframen ska ner. Vem vet, julhandlingen kanske går fort så jag kommer ut imorrn wink

2 788 Inlägg
20 december 2010
Skall bli spännande att se hur du löser det där med gängorna och muttrarna till drivaxlarna. Har nämligen samma problem på min 9-3:a, har de kört utan den skyddskåpan i plåt över muttern eller? smile

4 299 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
_Fredrik skrev:
Skall bli spännande att se hur du löser det där med gängorna och muttrarna till drivaxlarna. Har nämligen samma problem på min 9-3:a, har de kört utan den skyddskåpan i plåt över muttern eller? smile

Ja de ska fan bli spännande... Vetti fan hur jag ska lösa de än! Lutar just nu åt att montera tillbaka skiten och ställa bilen på marken igen... neutral På så sätt använda sig utav hävarmseffekten (eller va fan de nu heter).
Okej, och du måste givetvis lossa på drivknuten nu eller? tongue

Japp, dock vetti fan om de ska sitta nån kåpa där. Hittar ingen i EPC:n i alla fall hmm
Hur som helst har nog förra ägaren Kört med dessa öppna med plåtfälgar utan navkapslar skulle jag tippa på.

751 Inlägg
20 december 2010
Där sitter somsagt en plåtkåpa över muttern som bör användas. Dock deformerades denna vid demontering, så blir till att köpa nya på Saab.
MVH

5 650 Inlägg

Sök