2282
Sök

Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.

478 234 Visningar
Uppdaterades senast 3 december 2016
Xenoholic
2 559 Inlägg
21 december 2010
#481
Rallyhalle skrev:
Då har jag varit och lånat ett motorok av en mycket vänlig Aerocombi smile
Så hoppas på att komma ut till bilen här under veckan och då antagligen lossa dom sista grejerna innan subframen ska ner. Vem vet, julhandlingen kanske går fort så jag kommer ut imorrn wink

Klart man hjälper till om man kan big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

4 299 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#482
Eftersom jag nu e ledig 1 månad kan jag spendera tid i garaget big_smile
Men just idag glömde jag givetvis domkraften som jag behövde just idag... Så de gick ltie tid till att hämta den.

Men men, när den va hämtad monterades hela hjulupphängningen ihop igen lite snabbt för att sedan gå på den nedrans drivknutsmuttern! Slängde också dit motoroket jag fick låna så att de sitter på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1031740_ffv1y4.jpg

Och till min förvåning lossnade den faktiskt cool

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1031741_umji8a.jpg

Men när jag skulle lossa muttern på högra sidan gick såklart dragskaftet av... Så när jag köper nytt köper jag de INTE på Jula i alla fall roll

Hur som helst, med hjälp av en avdragare så hade jag äntligen drivaxeln och navet separerade smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1031742_ijugap.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1031743_itjzpf.jpg

Märkte också att det va tur att jag tänkt att byta hjullager, rispa konstigt om lagret som jag vet att de INTE ska göra tongue

Dock funderar jag lite över bromssköldarna, inte mycket plåt kvar på dom så att göra iordning dom är uteslutet. Men frågan är om jag ska köpa nya eller om jag ska skita i sköldarna??

Som grädde på moset på denna dag som har jävlats lite grann såg jag att en av spindellederna jag bytte i somras hade damaskerna klämts sönder på mad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1031745_woadmn.jpg

Så blir till att köpa en ny sån också...
Men men, den va ju inte överdrivet dyr i alla fall.

Det va väl dit jag kom, funderar på att svänga förbi jobbet och pressa ur navet samt lagret imorgon. Sen måste jag fan ut och julhandla tongue


4 663 Inlägg
21 december 2010
#483
härligt att du kommit lite framåt trots alla motgångar

4 299 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#484
Saab_Robin skrev:
härligt att du kommit lite framåt trots alla motgångar

Ja nån gång måste man ju göra de wink


131 Inlägg
21 december 2010
#485
hallå.. Trevlig bil..! undrar hur du gjorde när du bytte vevhus ventelation.? och var u köpte ? MVH

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!

4 299 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#486
z0uL- skrev:
hallå.. Trevlig bil..! undrar hur du gjorde när du bytte vevhus ventelation.? och var u köpte ? MVH

Tackar smile

Satsen finns att köpa hos mekonomen eller Speedparts, den är väldigt enkel att byta.
Tror att om du går in på stcs.nu och söker lite där så ska de finnas en beskrivning på hur du ska gå till väga smile


131 Inlägg
21 december 2010
#487
Rallyhalle skrev:
z0uL- skrev:
hallå.. Trevlig bil..! undrar hur du gjorde när du bytte vevhus ventelation.? och var u köpte ? MVH

Tackar smile

Satsen finns att köpa hos mekonomen eller Speedparts, den är väldigt enkel att byta.
Tror att om du går in på stcs.nu och söker lite där så ska de finnas en beskrivning på hur du ska gå till väga smile

kanonerS wink. de finns väl olika steg?! eller har jag blandat ihop ?
Senast redigerat av z0uL- (21 december 2010)

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!

4 299 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#488
z0uL- skrev:
Rallyhalle skrev:
z0uL- skrev:
hallå.. Trevlig bil..! undrar hur du gjorde när du bytte vevhus ventelation.? och var u köpte ? MVH

Tackar smile

Satsen finns att köpa hos mekonomen eller Speedparts, den är väldigt enkel att byta.
Tror att om du går in på stcs.nu och söker lite där så ska de finnas en beskrivning på hur du ska gå till väga smile

kanonerS wink. de finns väl olika steg?! eller har jag blandat ihop ?

Finns bara en modell o köpa och det är den du kan köpa hos tex speedparts. Men det är mycket sant de du säger, den uppdaterade vevhusventilationen har även den uppdaterats med åren smile


131 Inlägg
21 december 2010
#489
Rallyhalle skrev:
z0uL- skrev:
Rallyhalle skrev:

Tackar smile

Satsen finns att köpa hos mekonomen eller Speedparts, den är väldigt enkel att byta.
Tror att om du går in på stcs.nu och söker lite där så ska de finnas en beskrivning på hur du ska gå till väga smile

kanonerS wink. de finns väl olika steg?! eller har jag blandat ihop ?

Finns bara en modell o köpa och det är den du kan köpa hos tex speedparts. Men det är mycket sant de du säger, den uppdaterade vevhusventilationen har även den uppdaterats med åren smile

okay.. " ska " man byta den eller bara när de behövs ?! har hört mycket skit om dom där på saabarna.

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!

4 299 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#490
z0uL- skrev:
Rallyhalle skrev:
z0uL- skrev:

kanonerS wink. de finns väl olika steg?! eller har jag blandat ihop ?

Finns bara en modell o köpa och det är den du kan köpa hos tex speedparts. Men det är mycket sant de du säger, den uppdaterade vevhusventilationen har även den uppdaterats med åren smile

okay.. " ska " man byta den eller bara när de behövs ?! har hört mycket skit om dom där på saabarna.

Man ska byta om man inte har senaste versionen smile


2 788 Inlägg
21 december 2010
#491
Owla skrev:
Där sitter somsagt en plåtkåpa över muttern som bör användas. Dock deformerades denna vid demontering, så blir till att köpa nya på Saab.
MVH

Är bara att vara försiktig så går dem att återanvända, bara att banka tillbaks smile Till min 9-3:a kostade plåtkåporna över 100 kr/styck så det är ju inget man använder en gång och kastar precis smile

Operationen med muttrarna såg ju lyckad ut, nu kan man pusta ut lite tongue Vi gjorde precis samma sak som du gjorde när vi skulle lossa muttrarna på brorsans 9-3:a förra hösten smile


4 299 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#492
_Fredrik skrev:
Owla skrev:
Där sitter somsagt en plåtkåpa över muttern som bör användas. Dock deformerades denna vid demontering, så blir till att köpa nya på Saab.
MVH

Är bara att vara försiktig så går dem att återanvända, bara att banka tillbaks smile Till min 9-3:a kostade plåtkåporna över 100 kr/styck så det är ju inget man använder en gång och kastar precis smile

Operationen med muttrarna såg ju lyckad ut, nu kan man pusta ut lite tongue Vi gjorde precis samma sak som du gjorde när vi skulle lossa muttrarna på brorsans 9-3:a förra hösten smile

Jahopp, en utgift på 200 spänn som väntar mao....

Ja de gick så bra så, fram till att jag skulle lossa höger sida. Men men, sliper ju byta skiten enbart för de där nu iaf smile Gängorna va tillräckligt friska när jag äntligen fått loss muttern nämligen!


4 299 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#493
Då har man varit ute i garaget idag äntligen smile
Gick hyffsat smidigt trots allt, bara min arbetslampa som bråkade med mig i början tongue

Växellådan är helt frånkopplad nu, sitter enbart i bultarna in i blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1037415_rff13z.jpg
Växelföraren spärrad o allt smile

Nästan allt runt subframen är också lossat, fick då 3 överaskningar när jag lossa oljekylaren...
Den första va att oljekylarn va mer ihoptryckt än va den såg ut framifrån, så de blir nog till att byta ut den.

Andra var att jag har nu en anledning till att skaffa snyggare slangar till turbon wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1037416_sqodbr.jpg

Märkena är djupare än vad som syns på bilden, så det ska bytas ut!

Tredje överaskningen va detta!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1037420_divi3h.jpg

Hur kan jag ha massa oljegegg på laddluftslangen som går in i Intercoolern???
Har kollat på oljekylaren eftersom den är tilltryckt men kan inte se att den läcker nånstans, och oljeläckage syns ju rätt väl yikes

Och när jag ändå är inne på de där med läckage hitta jag en tätning på växellådan som ska bytas ut sen när den är ur tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1037419_iwmvst.jpg

Någon som har art.nummer på pluggen som ska sitta där?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1037417_9hogf5.jpg

Har varit in hos saabverkstan där jag köpte bilen, och reservdelsmannen där är ibland inte till någon vidare hjälp.... Är ganska trött på att de blir så söligt där.


Men nu kommer den jobbiga delen, för att kunna sänka subframen från bilen måste jag lossa det bakre motorfästet, men det är lite knepigt ställe att komma åt på. Det är alltså fästet som går över styrväxeln.
Och dom 3 små bultarna där sitter ju givetvis så in i h***e, så att då la jag ner och åkte hem tongue Har bara spärrskaft i 1/2" storlek, så ska åka o köpa lite mindre verktyg imorgon.

Sen ska fan lådan ur!

Om ni har något tips eller trix angående bakre motorfästet så berätta gärna smile
De va allt jag hade idag!


195 Inlägg
7 januari 2011
#494
Rallyhalle skrev:
Men nu kommer den jobbiga delen, för att kunna sänka subframen från bilen måste jag lossa det bakre motorfästet, men det är lite knepigt ställe att komma åt på. Det är alltså fästet som går över styrväxeln.
Och dom 3 små bultarna där sitter ju givetvis så in i h***e, så att då la jag ner och åkte hem tongue Har bara spärrskaft i 1/2" storlek, så ska åka o köpa lite mindre verktyg imorgon.

Sen ska fan lådan ur!

Om ni har något tips eller trix angående bakre motorfästet så berätta gärna smile
De va allt jag hade idag!

Dom tre bultarna som sitter i subframen som går över styrväxeln två av dom får du ta upp i från asså från motorrum och ner sen den sista får du trixa in en block nyckel bakifrån!!

när du ändå är i farten så byt packboxarna till drivaxeln båda sidor

mvh Ziad
Senast redigerat av TheBlackBullit (7 januari 2011)


751 Inlägg
7 januari 2011
#495
TheBlackBullit skrev:
Rallyhalle skrev:
Men nu kommer den jobbiga delen, för att kunna sänka subframen från bilen måste jag lossa det bakre motorfästet, men det är lite knepigt ställe att komma åt på. Det är alltså fästet som går över styrväxeln.
Och dom 3 små bultarna där sitter ju givetvis så in i h***e, så att då la jag ner och åkte hem tongue Har bara spärrskaft i 1/2" storlek, så ska åka o köpa lite mindre verktyg imorgon.

Sen ska fan lådan ur!

Om ni har något tips eller trix angående bakre motorfästet så berätta gärna smile
De va allt jag hade idag!

Dom tre bultarna som sitter i subframen som går över styrväxeln två av dom får du ta upp i från asså från motorrum och ner sen den sista får du trixa in en block nyckel bakifrån!!

när du ändå är i farten så byt packboxarna till drivaxeln båda sidor

mvh Ziad

Härligt att du kommit så långt!

Ziad: Menar du att han kan använda sin 1/2 satts med ett par långa förlängare så han skruvar uppifrån motorrummet? (gör själv samma ingrepp)

Förövrigt hoppas jag du får loss grejerna nu så det roliga kan börja med att skicka lådan på renovering, snygga till allting och sen se det falla på plats igen! Helst utan att glömma hälften av bultarna wink

4 299 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#496
TheBlackBullit skrev:
Rallyhalle skrev:
Men nu kommer den jobbiga delen, för att kunna sänka subframen från bilen måste jag lossa det bakre motorfästet, men det är lite knepigt ställe att komma åt på. Det är alltså fästet som går över styrväxeln.
Och dom 3 små bultarna där sitter ju givetvis så in i h***e, så att då la jag ner och åkte hem tongue Har bara spärrskaft i 1/2" storlek, så ska åka o köpa lite mindre verktyg imorgon.

Sen ska fan lådan ur!

Om ni har något tips eller trix angående bakre motorfästet så berätta gärna smile
De va allt jag hade idag!

Dom tre bultarna som sitter i subframen som går över styrväxeln två av dom får du ta upp i från asså från motorrum och ner sen den sista får du trixa in en block nyckel bakifrån!!

när du ändå är i farten så byt packboxarna till drivaxeln båda sidor

mvh Ziad

Okej, misstänkte att de va på det sättet de fick bli. Men då får de bli en liten 10mm-hylsa och en spärrad blocknyckel som inhandlas imorgon smile

Jo dom kommer bytas ut med tanke på hur sörjigt och äckligt de var där under... Undrar ju lite hur mycket olja som finns kvar i lådan egentligen hmm

Tackar för hjälpen! smile


4 299 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#497
Owla skrev:
TheBlackBullit skrev:
Rallyhalle skrev:
Men nu kommer den jobbiga delen, för att kunna sänka subframen från bilen måste jag lossa det bakre motorfästet, men det är lite knepigt ställe att komma åt på. Det är alltså fästet som går över styrväxeln.
Och dom 3 små bultarna där sitter ju givetvis så in i h***e, så att då la jag ner och åkte hem tongue Har bara spärrskaft i 1/2" storlek, så ska åka o köpa lite mindre verktyg imorgon.

Sen ska fan lådan ur!

Om ni har något tips eller trix angående bakre motorfästet så berätta gärna smile
De va allt jag hade idag!

Dom tre bultarna som sitter i subframen som går över styrväxeln två av dom får du ta upp i från asså från motorrum och ner sen den sista får du trixa in en block nyckel bakifrån!!

när du ändå är i farten så byt packboxarna till drivaxeln båda sidor

mvh Ziad

Härligt att du kommit så långt!

Ziad: Menar du att han kan använda sin 1/2 satts med ett par långa förlängare så han skruvar uppifrån motorrummet? (gör själv samma ingrepp)

Förövrigt hoppas jag du får loss grejerna nu så det roliga kan börja med att skicka lådan på renovering, snygga till allting och sen se det falla på plats igen! Helst utan att glömma hälften av bultarna wink

Hörru ola du har väl sett mina babianarmar jobba, inga förlängare som behövs här inte wink

Det ska nog inte vara några problem att få isär det sista, hoppas på att det blir gjort imorgon smile
Bara hoppas att återmonteringen blir lika smärtfri tongue


426 Inlägg
8 januari 2011
#498
Snyggt jobbat!
prem lagd

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

195 Inlägg
8 januari 2011
#499
aa precis så jag menar men jag..


4 299 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#500
Johnsen: Tack så mycket smile Kul att du gillar de!

Va ut en sväng idag till garaget, fick loss en av ter bultar... Så imorgon åker jag till jobbet och lånar några verktyg som är en aning mindre än mina klumpiga jättesaker!

Hoppas hinna skruva lite imorrn för hade varit nice att få ur lådan innan nästa vecka börjar. Men ska åka o kolla lägenhet så får se vad tiden räcker till.



Sök