6641
Sök

Renoverar ett broms ok hur gör man??

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 mars 2010
master_lars skrev:
Kan tycka att om man inte vet hur man renoverar ett bromsok så skall man inte göra det. Bättre att köpa ett nytt då. Till Volvo har ju faktiskt Biltema billiga fabriksrenoverade.

va är det för resonemang ?
då kan man ju säga att kan man inte köra bil så kan man skita att ta körkortet.
å då skulle ju ingen ha körkort, för vem vaknade upp en morron å kunde köra bil helt plötsligt
man måste ju försöka i alla fall

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Avstängd
285 Inlägg
5 mars 2010
master_lars skrev:
Kan tycka att om man inte vet hur man renoverar ett bromsok så skall man inte göra det. Bättre att köpa ett nytt då. Till Volvo har ju faktiskt Biltema billiga fabriksrenoverade.

på nått sätt ska man väl lära sig...

1 534 Inlägg
5 mars 2010
jag renoverade mina på bmw:n
plockade bara isär allt och köpte packngarna på mekonomen
blästrade oken, målade allt och sedan satte ihop igen

4 586 Inlägg
5 mars 2010
Ska renovera ena oket till min audi 80 då tillverkningen har slutat på  just den typen. Kommer även med bilder i denna tråd

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 mars 2010
Till master_lars!

Alla har vi varit nybörjare någon gång, ett sätt att lära sig är trial and error det finns även adra sätt som när det gäller säkerhetsutrustning är bättre, men sen är det så att en hydraulkol är en hydraulkolv oavsett vilket system den sitter i. Funktionen är lika enkel över allt.

Det stora problemen brukar ligga i täthet vid stora systemtryck.

Internet med sina forum är ett mycket bra sätt att lära sig saker som man inte kan eller inte har möjlighet att prova hemma så länge som det rör sig om teoretisk kunskap. Många som inte hade det så lätt i skolan kan ofta lära sig mer genom internet än skolan därför de jobbar inom sitt eget intresseområde.

därför Respektera frågan och vill du inte svara skit i det!!!

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

NissanMotorsport
5 mars 2010
Jag har tänkt köpa ett bromsokrenoveringskit.. de står "bromrenoveringsskit FRAM" är detta till ett bromsok eller till båda fram? de kostar 1100 kr fram.. de är till en S14...

Trafikledare
563 Inlägg
5 mars 2010
master_lars skrev:

Har för mig att dom är helt nytillverkade och inte renoverade..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Motborgare
1 099 Inlägg
5 mars 2010
master_lars skrev:

Fast det är ju oftast svårare att montera ett ok än själva renoveringsprocessen. Jag kan till dels hålla med dig, i och med att bromsar är den viktigaste säkerhetsdetaljen på en bil, men det är näst intill omöjligt att misslyckas bara man är mycket noga med att inte skada kolvens yta.

Luftning av bromsar kan ibland vara en hel vetenskap i sig, på vissa bilar.

-- K

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 mars 2010
Kavli skrev:
master_lars skrev:

Fast det är ju oftast svårare att montera ett ok än själva renoveringsprocessen. Jag kan till dels hålla med dig, i och med att bromsar är den viktigaste säkerhetsdetaljen på en bil, men det är näst intill omöjligt att misslyckas bara man är mycket noga med att inte skada kolvens yta.

Luftning av bromsar kan ibland vara en hel vetenskap i sig, på vissa bilar.

-- K

Precis, man kan försöka själv men känner man att det inte blev riktigt bra så ska man inte chansa. Som sagt, bromsarna är det viktigtaste!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
5 mars 2010
Ett tips är om kolven kärvat så hårt att det sitter fast är att ta loss oket och sätta det i ett skruvstäd. Lägg lite papper eller tygtrasa framför kolven och ha INGA fingrar i vägen.
Ta en fettspruta och gänga fast den i oket. Kontrollera dock att det är rätt gänga.
Sen börja pumpa in fett i kolven.

Det brukar ge mig sig efter några tag =]

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 mars 2010
zakademus skrev:
Ett tips är om kolven kärvat så hårt att det sitter fast är att ta loss oket och sätta det i ett skruvstäd. Lägg lite papper eller tygtrasa framför kolven och ha INGA fingrar i vägen.
Ta en fettspruta och gänga fast den i oket. Kontrollera dock att det är rätt gänga.

Annars tar man kompressor och blåsmunstycke och håller mot bromsröret/ anslutningen och ger järnet så säger de pang och kolvarna är ute tongue ( man SKA ha en träkloss imellan kolvarna/ vid kolven så dom/ den inte skadas wink ). Skyddsglasögon är att rekommendera tongue

Biltemas ok är fabriksnya ja, står så i bibeln

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
5 mars 2010
Bensinskallen skrev:
zakademus skrev:

Annars tar man kompressor och blåsmunstycke och håller mot bromsröret/ anslutningen och ger järnet så säger de pang och kolvarna är ute tongue ( man SKA ha en träkloss imellan kolvarna/ vid kolven så dom/ den inte skadas wink ). Skyddsglasögon är att rekommendera tongue

Jag har inte tillgång till tryckluft så man får hitta på andra knep =]

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

4 586 Inlägg
6 mars 2010
zakademus skrev:
Bensinskallen skrev:
zakademus skrev:

Jag har inte tillgång till tryckluft så man får hitta på andra knep =]

annars så får man pumpa med bromspedalen. så mycket kraft du får genom den så borde dom flesta kolvar släppa annars är det ok byte eller renovering som gäller

Låter mer säkert än att ta tryckluften
Senast redigerat av jocke_gronberg (6 mars 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
6 mars 2010
Och ibland sitter dom så jävligt att man inte får ut dom med tryckluft.
Fettpresstricket är rätt bra. Jag har aldrig misslyckats att få ut en kolv på det sättet.
Dessutom är fett inte komprimerbart, så kolven kommer ut kontrollerat.
Det enda är att fettet i sprutan inte alltid är vän med gummi (får det att svälla), så man får göra rent innan man monterar.

-- K

4 586 Inlägg
6 mars 2010
Får tacka alla för tips. Min första renovering kommer att göras i början av nästan vecka.

Nytt ok till min bil växer inte på träd så hoppas det lyckas.

som jag förstått så ska man

Steg 1:
Ta bort kolven ifrån bromsoket.

Steg 2:
Kolla så kolven är fri ifrån rost samt ta bort tätning samt dammskydd.

Steg 3:
Rengöra cylinder samt ev horna den.

Steg 4:
Låta nya gummitätning ligga några minuter i bromsolja sedan montera tätning samt dammskydd.

Steg 5:
Pressa in kolven med hjälp av lite bromsolja samt lite fett precis innanför dammskyddet.

sedan så kan jag rekomendera denna bromsluftare ifrån biltema ifall inte vänner skulle finnas nära:
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/19/Large/19-148_l.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (6 mars 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
6 mars 2010
jocke_gronberg skrev:
Får tacka alla för tips. Min första renovering kommer att göras i början av nästan vecka.

Steg 1:

Steg 2

Steg 3
rengöra cylinder samt ev horna den med horningsolja.

Steg 4
Låta nya gummitätning ligga några minuter i bromsolja sedan montera tätning samt dammskydd.

Steg 5
Pressa in kolven med hjälp av lite bromsolja samt lite fett precis innanför dammskyddet.

har jag missat något ?

Vi börjar ännu tidigare:

Koppla bort minuspolen på batteriet.

Försök pressa in kolven så du får ut bromsklossarna.

Kila fast bromspedalen, så den hålls nertryckt. (Nu med batteriet frånkopplad, står inte bromsljuset och drar ut batteriet)

Orsaken till att man trycker ner bromspedalen är att man hindrar bromsoljan att flöda från behållaren och ut i det fria när du öppnar nippeln och kopplar ifrån hydraulslangen från oket. Det går annars att klämma ihop bromsslangen med en svetstång, om du inte skall byta slangen också.

När du gör ren oket, ta en liten slipmaskin med en sliptrissa, typ Dremel, eller nåt och gör rent i spåret där dammskyddet sitter. Det kan bli riktigt läbbigt där. Tort gummi som har satt sig och allt fan fullt i rost och skit.

-- K

Honingsolja finns inte. Däremot finns det stenar som man sätter på borrmaskinen. Kolla Biltema.

En tub med monteringsfett är bra. Fetta in alla delar innan montage och ett tunt lag på kolven.

4 586 Inlägg
7 mars 2010
Kavli skrev:
jocke_gronberg skrev:

Steg 1:

Steg 2

Steg 3
rengöra cylinder samt ev horna den med horningsolja.

Steg 4

Steg 5

har jag missat något ?

Vi börjar ännu tidigare:

Koppla bort minuspolen på batteriet.

Försök pressa in kolven så du får ut bromsklossarna.

Kila fast bromspedalen, så den hålls nertryckt. (Nu med batteriet frånkopplad, står inte bromsljuset och drar ut batteriet)

Orsaken till att man trycker ner bromspedalen är att man hindrar bromsoljan att flöda från behållaren och ut i det fria när du öppnar nippeln och kopplar ifrån hydraulslangen från oket. Det går annars att klämma ihop bromsslangen med en svetstång, om du inte skall byta slangen också.

När du gör ren oket, ta en liten slipmaskin med en sliptrissa, typ Dremel, eller nåt och gör rent i spåret där dammskyddet sitter. Det kan bli riktigt läbbigt där. Tort gummi som har satt sig och allt fan fullt i rost och skit.

-- K

Honingsolja finns inte. Däremot finns det stenar som man sätter på borrmaskinen. Kolla Biltema.

En tub med monteringsfett är bra. Fetta in alla delar innan montage och ett tunt lag på kolven.

varför ett tunt lager fett på kolven? Då 70% av kolven ändå sitter innanför gummitätningen
Senast redigerat av jocke_gronberg (7 mars 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
8 mars 2010
jocke_gronberg skrev:
varför ett tunt lager fett på kolven? Då 70% av kolven ändå sitter innanför gummitätningen

Bara för att det skall glida lätt vid monteringen så inte tätningen skadas. En torr kolv torkar ren tätningen efter första centimetern.

-- K

4 586 Inlägg
8 mars 2010
Kavli skrev:
jocke_gronberg skrev:

Bara för att det skall glida lätt vid monteringen så inte tätningen skadas. En torr kolv torkar ren tätningen efter första centimetern.

-- K

okey.

4 586 Inlägg
8 mars 2010
Har nu renoverat ett av min ok. Oj vilket pillergöra. Men var noga med att göra rent

Jag fick en ny bromsokskolv svarvad. Enklast är att höra med den lokala bilverkstaden dom känner alltid till någon som har en svarv ledig
Senast redigerat av jocke_gronberg (8 mars 2010)

Sök