Slipa svetsarna på buren?

16-V Bags are for bitches
30 september 2009 · 296 Inlägg

Någon som vet om besiktningen vill se svetsfogarna till buren eller vågar man slipa ner dom big_smile

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
Panzar_Audi
30 september 2009 · 820 Inlägg

Känns som att dom vill se dom, eftersom dom kollar utifrån svetsfogarna hur hållbart det är om jag inte minns fel.. är nämligen så på min 765 som jag bygger om till pickup, dom måste kunna se alla svetsar där.

Om man säger
Eisenhut
30 september 2009 · 1 827 Inlägg

Nej

Enligt besiktningen kan du göra din bur i pair maché. Dom skiter i vilket bara den inte inkräktar på förarplatsen.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
16-V Bags are for bitches
30 september 2009 · 296 Inlägg

Eisenhut skrev:
Nej

Enligt besiktningen kan du göra din bur i pair maché. Dom skiter i vilket bara den inte inkräktar på förarplatsen.

Då får vi hoppas på att det är såtongue

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
Eisenhut
30 september 2009 · 1 827 Inlägg

Jag har besiktigat med bur... det är så.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
30 september 2009 · 1 342 Inlägg

Eisenhut skrev:
Nej

Enligt besiktningen kan du göra din bur i pair maché. Dom skiter i vilket bara den inte inkräktar på förarplatsen.

vad menar du med det?

Audis in Scandinavia Crew
JoeyJ
30 september 2009 · 502 Inlägg

ska du köra något race som svenska bilsport förbundet anordnar, typ EDPS så får inte svetsarna vara slipade...

Sjogren-Racing
30 september 2009 · 116 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:

Eisenhut skrev:
Nej

Enligt besiktningen kan du göra din bur i pair maché. Dom skiter i vilket bara den inte inkräktar på förarplatsen.

vad menar du med det?

Han menar att besiktningen skiter i hur svetsar ser ut.Det som dom kollar är att du har stoppning där det finns risk att slå i huvudet i buren.
Att slipa ner svetsarna på en bur ser jag som ren idioti.Det finns risk att du försvagar svetsfogarna.
Inte så kul att rulla 4 varv i 180 blås med ett plockepinn av järnrör inne i bilen.

Sharky
1 oktober 2009 · 10 287 Inlägg

Ska du ha buren som ren styling eller planerar du att åka i skogen?
Planerar du att åka i skogen (eller på bana) så finna bara en väg att gå - den riktiga. Och då är det inte bara svetsarna - utan även infästning av bur och stol.

/Göran


16-V skrev:
Någon som vet om besiktningen vill se svetsfogarna till buren eller vågar man slipa ner dom big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
viccoA
1 oktober 2009 · 3 110 Inlägg

Man får skilja på SBP-besiktning och SBF/vagnsbok/hur buren fungerar vid olycka.
Ska bilen  användas i tävlingssammang så gäller SBF-regler med vagnsbok och jag har svårt att tro att någon godkänner en bur med nedslipade svetsar. Svensk bilprovning har inte kunskap om burar, de tittar så att ingen slår sig på buren (stoppning, strävorna etc).


Hur ska bilen användas och till vad?



Behöver svetsarna slipas? Min bur är TIG:ad och jag tycker det ser okej ut utan slipning:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24337/297232_gu8a96.jpg

Senast redigerat av viccoA (1 oktober 2009)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
1 oktober 2009 · 6 170 Inlägg

Huruvida slipning av svetsarna på en bur höjer eller sänker hållfastheten beror ju på hur svetsarna ser ut från början, är dom jämna och fina med en bra "grop" så är det ju idioti att slipa men om dom är stora och "buliga" så lär det ju bara vara bra att slipa dom om man vet hur man ska slipa.

Ojämna svetsar får skarpa hörnor och det skapar brytpunkter i konstruktionen medans jämna fina svetsar inte skapar samma problem.


Min gamla svetslärare hade ett bra exempel på det och det är att klippa bort en fyrkant från en av hörnorna på ett vanligt A4 och sedan dra i "öronen" som blir. Den skarpa vinkeln skapar en brytpunkt och där kommer pappret rivas sönder varje gång man provar oavsett hur man gör. Gör man istället en jämn kurva när man klipper så kan pappret gå av nästan var som helst, dvs ingen brytpunkt som ger sig direkt utan kraften går ut mer i konstruktionen innan det spricker.

Så det måste väl ändå bero på hur svetsarna ser ut från början om det blir bättre eller sämre ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
16-V Bags are for bitches
1 oktober 2009 · 296 Inlägg

Ska du ha buren som ren styling eller planerar du att åka i skogen?


Mest för det är ballt tongue absolut inge tävlingsköra. endast bus på gata.

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
Angeland
18 maj 2010 · 245 Inlägg

Kan man svetsa så behöver man inte bry sig om att slipa. Kan man inte svetsa ska man inte bygga någon bur.

S.v.r
Bensinskallen P o r s c h e
18 maj 2010 · 1 700 Inlägg

Turbo_Davve skrev:
Kan man svetsa så behöver man inte bry sig om att slipa. Kan man inte svetsa ska man inte bygga någon bur.

Det kan jag hålla med om.

Och dessutom som en tidigare nämnt, buren kan göra mer skada än nytta, om rören inte sitter ihop ordentligt, vid en kollision.

Men även relativt fula svetsar blir snygga om man målar över dom. Drar du på med vettig strömstyrka så det smälter in ordentligt och det blir ganska symmetriskt så blir det riktigt bra med lack på

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
granadadr
19 maj 2010 · 7 290 Inlägg

16-V skrev:
Ska du ha buren som ren styling eller planerar du att åka i skogen?


Mest för det är ballt tongue absolut inge tävlingsköra. endast bus på gata.

det är inte ballt att ha bur, man har bur för att den behövs, en dålig bur gör mer skada än nytta,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang