5665
Sök

Sänka bmw 525 ix -92

1 271 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
går det sänka en bil med självjusterade stötdämpare??
har köpt 17" plåt och vill få ner bilen bak med har inte vågat sänka pga att det sitter självjusterade bak.
någon som vet??

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 november 2009
Har du automatisk höjd reglering? Justera bara sensorn så kommer bilen ner:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
12 november 2009
marwin_of_sweden skrev:
Justera bara sensorn så kommer bilen ner:)

Inte riktigt så! http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=50 Nr1 justera denna stag som sitter vid "krängnings stagen", samma princip som vid hjulinställningen dvs lossa muttrar o vrid på stagen, dra åt muttrar.

Den ventil "armen" som sitter på ventilen (nr 6) kan gå att justera men dock har jag för mig att det kan sitta bara på ett sätt - inte 100 där...
Senast redigerat av Grabber (12 november 2009)

1 271 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
tack för svaret. får kolla upp om det går göra så. men vad händer om man skulle kapa fjädrarna bak då?? blir den lika hög eller går stötdämparna sönder eller blir den stenhård bak då??

564 Inlägg
12 november 2009
Jag lyckades justera höjden med hjälp av den armen. Jag hade problemet att bilen trodde att den var maxlastad och pumpade upp bilen bak så den blev hög och stenhård. Genom att justera armen till "lagom" höjd var problemet ur världen. Om det är rätt att göra så vet jag inte, men det fungerade utmärkt för mig. Jag höftade bara höjden tills jag tyckte det såg bra ut.

Bilen var en 525ix -93

564 Inlägg
12 november 2009
-stoffe- skrev:
tack för svaret. får kolla upp om det går göra så. men vad händer om man skulle kapa fjädrarna bak då?? blir den lika hög eller går stötdämparna sönder eller blir den stenhård bak då??

Du kan inte bara kapa fjädrarna, då tror bilen att du har lastat tungt och ökar trycket i dämparna. Det blir JÄTTE-stötigt och det är inte bra för systemet heller. smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
12 november 2009
-stoffe- skrev:

Pilla inte sönder bilen mer nu mad wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 271 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
har hittat hur jag ska justera men hade inte tid idag får gör det nästa veck eller kanske fredag om jag har tur å får var där

Sök