5695
Sök

Ang kapa fjädrar v70 gammal karossen

1 062 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
tjena, jo jag undrar hur ni har gjort som har kapar fjädrarna på dom? ser fjädrarna ut som på 740/940 eller är översta och nedersta varvet på fjädern mindre än på resten av fjädern?

Fri fart för ett fritt folk!
15 026 Inlägg
12 november 2009
konade i båda ändarna..finns billiga sänkningsatser att köpa så slipper man hoppa fram på vägen

kolla på gemotor där köper jag alltid mina sänkningsatser

Kör fort så hinner inget hända...

Bärs!
3 456 Inlägg
12 november 2009
Growe skrev:
konade i båda ändarna..finns billiga sänkningsatser att köpa så slipper man hoppa fram på vägen

Så alla kapsänkta vilar "Hoppar fram" alltså? roll Eller hur menar du?

Garaget.org peakade 2008.

Fri fart för ett fritt folk!
15 026 Inlägg
12 november 2009
Aga_Diff skrev:
Growe skrev:

Så alla kapsänkta vilar "Hoppar fram" alltså? roll Eller hur menar du?

åker man 700/900 så verkligen även dom mesta 850/x70 blir väldigt studsiga

Kör fort så hinner inget hända...

1 062 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
Growe skrev:

okej.läste någonstans att nån hade kapat sina sänk fjädrar på grund av att han tyckte den blev hög iaf..

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 november 2009
Ricky skrev:
Growe skrev:

okej.läste någonstans att nån hade kapat sina sänk fjädrar på grund av att han tyckte den blev hög iaf..

är vell så att de är som mest höga när säknsatsen är spritt ny sen när man kört 1 tag är den aningen lägre än man från första början?

tyckte jag läte de i nån projektråd förut på nån volvo efter 8 mil hade bilen sjunkigt till riktigt fint?

Avstängd
122 Inlägg
12 november 2009
min har inte sjunkit ihop än efter 3 år hmm inte fram iaf men bak är den fint låg när ljudet kommer i tongue

4 824 Inlägg
12 november 2009
Growe skrev:

det är bara framfjädrarna som är koniska i båda ändrana, bak är dom bara koniska nertill.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 924 Inlägg
14 november 2009
Kapar man fjädrar så försvinner fjäderkonstanten (kallas ibland "härdningen) i fjädrarna, oavsett om det är orginal eller sänkfjädrar ....men kan man leva med stötighet, sjögång och överraskande vägegenskaper i högre farter eller vid offensiv körning, så är det bara att kapa wink
Glöm inte av att ha schyssta stötdämpare hursomhelst...

~ Life is short, have FUN! ~

Med lem
1 127 Inlägg
15 november 2009
peegee skrev:
Kapar man fjädrar så försvinner fjäderkonstanten (kallas ibland "härdningen) i fjädrarna, oavsett om det är orginal eller sänkfjädrar ....men kan man leva med stötighet, sjögång och överraskande vägegenskaper i högre farter eller vid offensiv körning, så är det bara att kapa wink
Glöm inte av att ha schyssta stötdämpare hursomhelst...

Haha nej! lol

Fjäderkonstanten är ett mått på hur hård fjädern är, den "försvinner inte" om du kapar fjädern. Fjädern blir hårdare ju mer den kortas.

Härdningen i fjädern förstörs heller inte i fjädern mer än ett kanske ett halvvarv när man kapar. Ungefär ett varv på en fjäder är "ej verkande" Så det spelar ingen som helst roll.

Kapa fjädrar funkar bra på vissa bilar, andra blir det helt åt helvete.

Sök