Tilton sinter svårkörd?

Germax
9 december 2009 · 12 086 Inlägg

Är en 2-skivig tilton sinterkoppling svårkörd?
Tänkte mest om de är lätt att bränna dom om man har de på en bil man kör med dagligen.

dannnej
9 december 2009 · 761 Inlägg

Bränner den är vad man inte gör. Det är det som är poängen.

Sinterlameller tål hårda tag.

Svårkörd... tja, en koppling som greppar bättre är ju svårare att köra med, en koppling som är totalslut är ju lätt att köra så allt är ju relativt

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Germax
10 december 2009 · 12 086 Inlägg

Bränna menar jag vid slir när man startar o så, om jag ska använda bilen dagligen vill jag ju inte hugga i 1an varje gång jag ska iväg. Har läst att sintrar slits fort om man slirar dom.. därav min frågeställning.

dannnej
10 december 2009 · 761 Inlägg

Om man står och maler på kopplingen så är sinter nog fel, men varför ska du göra det? du är väl inte 80år än? smile

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
titum
10 december 2009 · 164 Inlägg

jag har provat en 3 skivig tilton sinter... inget jag skulle vilja ha eller skulle ha i en bil som brukas till annat än racing....

var som en mikrobrytare, av eller på. vart inget slir oavsett hur jag gjorde. mest svårkörda sinter jag testat

Senast redigerat av titum (10 december 2009)

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
jon-as
10 december 2009 · 162 Inlägg

Har haft treskivigt och det var inga problem att smyga med den. Dock så är det väldigt lite pedalspel man har att röra sig på, är bara någon cm mellan fullt urkopplat å fullt driv. Som sagt var så slits de lamellerna rätt fort med tanke på att det är väldigt tunnt material som kan slitas innan de är slut.

viccoA
10 december 2009 · 3 110 Inlägg

JapMax skrev:
Är en 2-skivig tilton sinterkoppling svårkörd?
Tänkte mest om de är lätt att bränna dom om man har de på en bil man kör med dagligen.

Vad har du för effekt i motorn? Man ska inte ha "mer" koppling än man behöver.

Läs gärna; http://www.uucmotorwerks.com/CLUTCH/

MeloveGolf Vw trimmare
10 december 2009 · 2 995 Inlägg

JapMax skrev:
Bränna menar jag vid slir när man startar o så, om jag ska använda bilen dagligen vill jag ju inte hugga i 1an varje gång jag ska iväg. Har läst att sintrar slits fort om man slirar dom.. därav min frågeställning.

Du ska inte kunna slira en 2-skivig sinter kopplingen den är gjord för seriösa effekter = av/på med kopplingen, tror inte ens det är möjligt att slira om allt står rätt till den ska hugga direkt passar fint på strippen/ban bilar men ska du köra i stan borde du kolla efter 4-5-6 puckat

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Germax
10 december 2009 · 12 086 Inlägg

Fan kan inte alla va enade, blir lättare så tongue

Anledningen att jag kollat på tilton är för att jag får köpa en begagnad till bra pris.
Den ska klara minst 600Nm och jag kör inte som en 80 åring tongue Men jag kommer åka i bilen hela sommarhalvåret så jag vill ha någorlunda körbarhet.

MeloveGolf Vw trimmare
10 december 2009 · 2 995 Inlägg

JapMax skrev:
Men jag kommer åka i bilen hela sommarhalvåret så jag vill ha någorlunda körbarhet.

Kolla på något annat såvida du verkligen inte behöver den kopplingen, blir tungtrampat och svårkört speciellt om du ska glida på stan,fickparkera osv en 2-skivig koppling är som sagt en strippen-koppling a.k.a av/på..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Germax
10 december 2009 · 12 086 Inlägg

Okej.. skit då

Fan kopplingar är så dyra tongue Ska jag köpa en sachs som lever upp till mina krav är de 7k, och likförbannat måste jag stifta om svänghjulet då. Köra vanlig 6-puckad sinter hur skulle det funka?

dannnej
10 december 2009 · 761 Inlägg

Många gånger blir det svårkört med en sådan koppling för uttrampningslagret är inte anpassat för kopplingen, det ska vara rundade kanter, alltså en radie längst ut på det som ligger mot tryckplattan, annars blir det fel och välldigt av/på känsla.

Även slaglängden måste man tänka på, stämmer sällan med någon original. och det påverkar också hur lättkört det blir.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Germax
10 december 2009 · 12 086 Inlägg

dannnej skrev:
Många gånger blir det svårkört med en sådan koppling för uttrampningslagret är inte anpassat för kopplingen, det ska vara rundade kanter, alltså en radie längst ut på det som ligger mot tryckplattan, annars blir det fel och välldigt av/på känsla.

Även slaglängden måste man tänka på, stämmer sällan med någon original. och det påverkar också hur lättkört det blir.

Tilton har ett eget urtrampningslager som är direkt hydraliskt.
Ett sådant blir de ju om jag skulle välja en tilton

dannnej
10 december 2009 · 761 Inlägg

Vad är det för prislapp på ett sådant?

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
MeloveGolf Vw trimmare
10 december 2009 · 2 995 Inlägg

JapMax skrev:
Okej.. skit då

Fan kopplingar är så dyra tongue Ska jag köpa en sachs som lever upp till mina krav är de 7k, och likförbannat måste jag stifta om svänghjulet då. Köra vanlig 6-puckad sinter hur skulle det funka?

6 puckad är 3 gånger lättare att köra det funkar på en vardagsbil även om det kan bli lite ryckiga växlingar för dom bettar fint...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Angeland
16 december 2009 · 245 Inlägg

på min supra hade jag OS giken 2 skivig koppling och det funkade kalas att köra med varje dag och inne i stan.

S.v.r
Germax
16 december 2009 · 12 086 Inlägg

dannnej skrev:
Vad är det för prislapp på ett sådant?

PPF tar 2000kr, går nog att få 20% billigare på SPM

dannnej
16 december 2009 · 761 Inlägg

Inte så farligt, jag gav 1500:- för ett liknande till saab 9000 som fick modifieras för att passa.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang