Byta till Manuell låda på audi 100?

frostepower
22 december 2009 · 121 Inlägg

Hejsan! tänkte köpa en audi 100 2.8e men det är en automatare och det vill ja inte ha, men vill verkligen ha just den audi 100an är det svårt att byta till manuell låda på en sån?

volvoentusiasten
22 december 2009 · 4 005 Inlägg

frostepower skrev:
Hejsan! tänkte köpa en audi 100 2.8e men det är en automatare och det vill ja inte ha, men vill verkligen ha just den audi 100an är det svårt att byta till manuell låda på en sån?

Svårt? Nja. Men det beror lite på dina kunskaper. Tänkte o göra det själv eller?

frostepower
22 december 2009 · 121 Inlägg

linuslinje skrev:

frostepower skrev:
Hejsan! tänkte köpa en audi 100 2.8e men det är en automatare och det vill ja inte ha, men vill verkligen ha just den audi 100an är det svårt att byta till manuell låda på en sån?

Svårt? Nja. Men det beror lite på dina kunskaper. Tänkte o göra det själv eller?

okej. nej ja och en kompis tänkte göra de. men trodde bara det gick på bakhjulsdrivna bilar.

torpis Forummoderator
22 december 2009 · 10 572 Inlägg

Detta hör absolut inte hemma under avancerad motorteknik. flyttar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
LeafBox Lat Perfektionist
22 december 2009 · 6 359 Inlägg

frostepower skrev:

linuslinje skrev:

frostepower skrev:
Hejsan! tänkte köpa en audi 100 2.8e men det är en automatare och det vill ja inte ha, men vill verkligen ha just den audi 100an är det svårt att byta till manuell låda på en sån?

Svårt? Nja. Men det beror lite på dina kunskaper. Tänkte o göra det själv eller?

okej. nej ja och en kompis tänkte göra de. men trodde bara det gick på bakhjulsdrivna bilar.

Vrf skulle det bara gå på RWD bilar? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
frostepower
22 december 2009 · 121 Inlägg

LeafBox skrev:

frostepower skrev:

linuslinje skrev:

Svårt? Nja. Men det beror lite på dina kunskaper. Tänkte o göra det själv eller?

okej. nej ja och en kompis tänkte göra de. men trodde bara det gick på bakhjulsdrivna bilar.

Vrf skulle det bara gå på RWD bilar? tongue

jag ja vet inte, känns som det bara är lättare eftersom den är bakhjulsdriven.

te_wik Forummoderator
22 december 2009 · 12 813 Inlägg

frostepower skrev:

LeafBox skrev:

frostepower skrev:

okej. nej ja och en kompis tänkte göra de. men trodde bara det gick på bakhjulsdrivna bilar.

Vrf skulle det bara gå på RWD bilar? tongue

jag ja vet inte, känns som det bara är lättare eftersom den är bakhjulsdriven.

Är din tilltänka bil fwd eller quattro?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
frostepower
23 december 2009 · 121 Inlägg

te_wik skrev:

frostepower skrev:

LeafBox skrev:

Vrf skulle det bara gå på RWD bilar? tongue

jag ja vet inte, känns som det bara är lättare eftersom den är bakhjulsdriven.

Är din tilltänka bil fwd eller quattro?


fwd



Mvh Tommy

Lurken_85
25 december 2009 · 832 Inlägg

Vet att på C3 är det inte så bara att byta mellan automat och manuell. Du måste bygga om pedalstället för att gaspedalen sitter mycket mer åt vänster på automatarna. Det beror på att automatlådorna är bredare så kardantunneln är ju oxå breddad givetvis. Sen måste man såga upp ett hål i kardantunneln för växellänkaget. Det är bara ett litet hål för att det sitter wire istället för stag på automatlådan. Sen är det främre avgasröret annorlunda oxå. Drivaxlarna blir för korta eftersom den manuella lådan är smalare. Så det är ju lite bök att få ihop det men det går. Å som sagt det här var ju på en C3a och jag gissar att det är en C4a du undrar över men det kan ju vara värt att kolla lite extra hur mycket det är som skiljer innan du bestämmer dig för att byta låda. Jag själv trodde ju aldrig att man tillverkade olika karosser beroende på om det var manuell eller automatlåda i bilen men kommer nog att kolla lite noggrannare innan jag ska ge mej på något liknande igen.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang