1959
Sök

Hur "mycket" håller spacers för?

Resande CNC-servicetekniker
71 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
Precis som rubriken lyder, vad säger spacers om uppbromsningar tex.? smile

9 108 Inlägg
9 mars 2010
Beror ju såklart på hur breda spacerplattorna är också, jag hade 15mm på min Omega och den klagade då aldrig wink Finns ju dom som kör med 7-10cm spacers och där är det nog lite känsligare.

653 Inlägg
9 mars 2010
Är det någon som har testat biltemas spacers?

Smoke tires not drugs

1 697 Inlägg
9 mars 2010
Beror ju helt på material oxå tongue

KHRacing
9 mars 2010
sk8ville skrev:
Är det någon som har testat biltemas spacers?

Exakt samma som alla däcksfirmor säljer för 100kr st om man råkar behäva.

KHRacing
9 mars 2010
Finns en viss Porsche i landet som har 17-20cm spacers bak vad jag vet (kan ha fel)
den har 1000+ hk.

761 Inlägg
10 mars 2010
Man måste skilja på bolt on spacers och vanliga distanser.

en bolt on spacer sätter krav på att gängorna är bra, en distans behöver inte någon kvalite, i princip hade den kunnat vara i hård plast.

4 001 Inlägg
10 mars 2010
dannnej skrev:
Man måste skilja på bolt on spacers och vanliga distanser.

en bolt on spacer sätter krav på att gängorna är bra, en distans behöver inte någon kvalite, i princip hade den kunnat vara i hård plast.

jepp, men med en distans så krävs mera utav bultarna

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

761 Inlägg
10 mars 2010
Nja, gör det egentligen det?

Friktion som friktion.

Styrningen gör ju ingen nytta förrän bultarna är lösa, och då är man redan ganska körd tycker jag smile

71 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
Okejokej:) Funderar nämerligen på spacers till 740:in min;) så att jag kan köra med nyare fälgar (V70,850 osv.) Det måste äta mer på hjullagerna och fresta på axeltappen eller?smile

Maskinförare
287 Inlägg
10 mars 2010
har både 20mm och 25mm på bilarna.. inga problem där inte.. på 740in i sommras så hade jag 20mm fram å 25mm bak.. tar inte i någonstanns och då är den sänkt.. så jag har inte märkt någon skillnad mot att jag inte hade haft några..

Bonntrimmare
620 Inlägg
10 mars 2010
a_johan skrev:
Okejokej:) Funderar nämerligen på spacers till 740:in min;) så att jag kan köra med nyare fälgar (V70,850 osv.) Det måste äta mer på hjullagerna och fresta på axeltappen eller?smile

Det är ingen fara så länge du spacerar för att få fälgen i orginal inpressning (et).
Men skulle du därimot bredda bilen 20cm på varje sida och spacera så mycke så sliter det endel.
Har en kompis som  har kört 3 säsonger banåka med jbr spacer platter och det har funkat iaf.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

71 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
Ofan big_smile de låter inte illa de:) Då ska jag införskaffa sånna! Tack för alla svar:)

1 291 Inlägg
10 mars 2010
Jag har åkt 3 säsonger rallycross med 4bultade bolt-on spacers på 45mm, allting annat går sönder eller blir krokigt före, bakaxel, styrstag, länkarmar mm. Så jag skulle nog säga att dom stoppar för allt du kan tänkas hitta på.

Jlmmy
10 mars 2010
Har själv 50mm på varje sida! smile
Vi får se hur detta kommer sluta! ^^ hehe

Load3d
10 mars 2010
ursäkta men varför har man spacers?smile

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
10 mars 2010
Load3d skrev:
ursäkta men varför har man spacers?smile

Det finns många anledningar...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

5 111 Inlägg
10 mars 2010
Eller egentligen främst av två anledningar:

För att flytta ut hjulen
ELLER
För att byta bultcirkel (men resultatet blir detsamma, hjulen flyttas ut).

I det första fallet kan anledningen vara att hjulen tar i inåt, att de tar i bromsoken eller att det helt enkelt ser snyggare ut med dem längre ut.

I det andra fallet är det för att bultmönstret på fälgarna man vill ha inte är detsamma som på bilen.

Bäst är ju alltid att köpa rätt fälgar från början men det är ju inte alltid det går...

761 Inlägg
10 mars 2010
Att hjullagren tar stryk har jag med hört på lokala däckverkstäder som inte vill sälja prylar.

Men om man tänker till så är det ju helt ologiskt, det är ju den totala ET som är intressant om man ska se till hjullagerslitage

Load3d
10 mars 2010
tack så mycket för svaren:)

Sök