Audi S8 bygga om den till RWD för DRIFTINING

bush1
16 mars 2010 · 43 Inlägg

Tja tänkte höra om nan e duktig pa det här med o bygga om en audi s8 till rwd vad är det man behöver göra pa den .som jag har fattat det sa ska drivaxlarna fram bort o sen ska mitten diffen svetsas men vill ha gärna mer information innan jag börjar riva allt,vill börja aka sidleds ny istället smile

Senast redigerat av bush1 (16 mars 2010)

volvoentusiasten
16 mars 2010 · 4 005 Inlägg

bush1 skrev:
Tja tänkte höra om nan e duktig pa det här med o bygga om en audi s8 till rwd vad är det man behöver göra pa den .som jag har fattat det sa ska drivaxlarna fram bort o sen ska mitten diffen svetsas men vill ha gärna mer information innan jag börjar riva allt,vill börja aka sidleds ny istället smile

Nu är jag verkligen ingen expert, men då du har permanent fyrhjusldrivning med diff mellan fram/bakstyrning så bör du väl kunna ta bort själva axeln till framdrivningen enbart?

En liten teori bara. smile

Hehe vad är syftet egentligen? quattro äger. S8 med för den delen.

KHRacing
16 mars 2010 ·

Teoretiskt så skall du kunna låsa centerdiffen elektriskt & sedan ersätta främre drivaxlarna med "pluggar".. men detta kommer inte hålla i längden.

du måste alltså svetsa centerdiffen 6 göra som jag beskrev ovan med drivaxlarna - sedan är det bara att köra, men tänk på att bakaqxeln är designad för 50% av kraften.

bush1
16 mars 2010 · 43 Inlägg

linuslinje skrev:

bush1 skrev:
Tja tänkte höra om nan e duktig pa det här med o bygga om en audi s8 till rwd vad är det man behöver göra pa den .som jag har fattat det sa ska drivaxlarna fram bort o sen ska mitten diffen svetsas men vill ha gärna mer information innan jag börjar riva allt,vill börja aka sidleds ny istället :)

Nu är jag verkligen ingen expert, men då du har permanent fyrhjusldrivning med diff mellan fram/bakstyrning så bör du väl kunna ta bort själva axeln till framdrivningen enbart?

En liten teori bara. :)

Hehe vad är syftet egentligen? quattro äger. S8 med för den delen.

Vill börja drifta med den det är omöjligt nu med fyrhjulsdrift,Skulle va kul o drifta med en sa pass stor bil

bush1
16 mars 2010 · 43 Inlägg

KHRacing skrev:
Teoretiskt så skall du kunna låsa centerdiffen elektriskt & sedan ersätta främre drivaxlarna med "pluggar".. men detta kommer inte hålla i längden.

du måste alltså svetsa centerdiffen 6 göra som jag beskrev ovan med drivaxlarna - sedan är det bara att köra, men tänk på att bakaqxeln är designad för 50% av kraften.

tack för tipset men som jag vet sa driver den konstant 50/50% den har ingen elektronisk styrning va jag vet

KHRacing
16 mars 2010 ·

Min evo är ombyggd på exakt detta sät´tet, & det håller då jag har en rejält lättad bil. 340kg lättare än orginal.

men det finns inget som säger att din audi inte kan hålla bra.

mvh k

dannnej
16 mars 2010 · 761 Inlägg

Har inte audi alltid haft torsen diff mellan fram och bak?
Isåfall måst den svetsas, bara ta bort drivaxlarna kommer innebära att bilen inte driver på något hjul förrens möjligtvis när födelningsdiffen har skurit ihop smile

Större belastning tror jag inte faktiskt, det blir mer effekt på bakhjulen, men bakhjulens fäste kommer till och med bli sämre än med 4wd, så jag skulle säga att belastningen blir mindre efter ombyggnad.

Men det är rätt tänkt, alla bilar borde ha urkoplingsbar 4wd smile

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
fredriq Olika
16 mars 2010 · 907 Inlägg

dannnej skrev:
Har inte audi alltid haft torsen diff mellan fram och bak?
Isåfall måst den svetsas, bara ta bort drivaxlarna kommer innebära att bilen inte driver på något hjul förrens möjligtvis när födelningsdiffen har skurit ihop smile

Större belastning tror jag inte faktiskt, det blir mer effekt på bakhjulen, men bakhjulens fäste kommer till och med bli sämre än med 4wd, så jag skulle säga att belastningen blir mindre efter ombyggnad.

Men det är rätt tänkt, alla bilar borde ha urkoplingsbar 4wd smile

Nej första generationen av quattro har inte Torsen som mellandiff, de har en helt vanlig öppen men låsbar diff. Torsen kom först 1988.
Audi V8 med automat har Torsen i bakaxeln istället och elektroniskt låsbar mellandiff, detta verkar dock ha försvunnit på A/S8 som har Torsen i mellandiffen som tidigare skrivits.

Senast redigerat av fredriq (16 mars 2010)

Mvh
Fredrik
KHRacing
16 mars 2010 ·

dannnej skrev:
Har inte audi alltid haft torsen diff mellan fram och bak?
Isåfall måst den svetsas, bara ta bort drivaxlarna kommer innebära att bilen inte driver på något hjul förrens möjligtvis när födelningsdiffen har skurit ihop smile

Större belastning tror jag inte faktiskt, det blir mer effekt på bakhjulen, men bakhjulens fäste kommer till och med bli sämre än med 4wd, så jag skulle säga att belastningen blir mindre efter ombyggnad.

Men det är rätt tänkt, alla bilar borde ha urkoplingsbar 4wd smile

Jag brukar förklara det såsom att med svetsad centerdiff så är ju faktiskt bilen fortfarande 4x4, fast utan främre drivaxlar monterqade.. framhubbarna i v-låda snurrar ju lika mkt för det.

vissa påstår att man skall ta ur framdiffen helt o hållet, mend et är inget jag rekommenderar alls då v-lådan kan flexa mera i skalet & spricka om man har otur.

bush1
16 mars 2010 · 43 Inlägg

KHRacing skrev:

dannnej skrev:
Har inte audi alltid haft torsen diff mellan fram och bak?
Isåfall måst den svetsas, bara ta bort drivaxlarna kommer innebära att bilen inte driver på något hjul förrens möjligtvis när födelningsdiffen har skurit ihop smile

Större belastning tror jag inte faktiskt, det blir mer effekt på bakhjulen, men bakhjulens fäste kommer till och med bli sämre än med 4wd, så jag skulle säga att belastningen blir mindre efter ombyggnad.

Men det är rätt tänkt, alla bilar borde ha urkoplingsbar 4wd smile

Jag brukar förklara det såsom att med svetsad centerdiff så är ju faktiskt bilen fortfarande 4x4, fast utan främre drivaxlar monterqade.. framhubbarna i v-låda snurrar ju lika mkt för det.

vissa påstår att man skall ta ur framdiffen helt o hållet, mend et är inget jag rekommenderar alls då v-lådan kan flexa mera i skalet & spricka om man har otur.

TACK för alla svar,du verkar kuna detta ska kolla hur det ser ut när ladan är nere tills dess sa är jag jävligt tacksam för all hjälp jag far,blir det lyckat sa syns vi pa banan helst pa breden smile

bumpe Lastbilsmekaniker
16 mars 2010 · 3 878 Inlägg

Det du bör tänka på är att inte bara demontera drivaxlarna fram med knutar och allt! För att hjullagren fram ska må bra måste de vara ihopdragna, låt yttre knutarna sitta kvar eller ersätt dem med något annat bra som håller ihop lagret! smile

KHRacing
17 mars 2010 ·

bumpe skrev:
Det du bör tänka på är att inte bara demontera drivaxlarna fram med knutar och allt! För att hjullagren fram ska må bra måste de vara ihopdragna, låt yttre knutarna sitta kvar eller ersätt dem med något annat bra som håller ihop lagret! smile

jag har kapade Galant -Gti -88 hubbar fram på min bil, samma splines in i lådan & samma axel/splines ute vid hjulen som på evon. Audi har garanterat ¨nån annan model som det passar från även om det e fel axellängd. så man slipper kapa orginalaxlarna som jag gissar är rätt så dyra.

bush1
17 mars 2010 · 43 Inlägg

KHRacing skrev:

bumpe skrev:
Det du bör tänka på är att inte bara demontera drivaxlarna fram med knutar och allt! För att hjullagren fram ska må bra måste de vara ihopdragna, låt yttre knutarna sitta kvar eller ersätt dem med något annat bra som håller ihop lagret! smile

jag har kapade Galant -Gti -88 hubbar fram på min bil, samma splines in i lådan & samma axel/splines ute vid hjulen som på evon. Audi har garanterat ¨nån annan model som det passar från även om det e fel axellängd. så man slipper kapa orginalaxlarna som jag gissar är rätt så dyra.

Japp ska göra nagot sant far se sen ner ladan är nere hur det ser ut TACK

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang