Bromsbelägg problem

cliffan
6 maj 2010 · 15 Inlägg

Kavli skrev:

cliffan skrev:
jag bytte skivor, ok och belägg på bägge sidor bak på min 855 t5 och det var runt februari månad och dom började skrika efter ca 1-2 veckor...och har skrikit sen dess...någon förklaring någon? måste ja plocka av dom och sätta på skrikskydd eller bara lägga lite kopparpasta på beläggen? för jag blir irriterad varje gång jag hör de jävla skrikande ljudet haha! drygt som fan! bromsarna bromsar jämt och riktigt bra för ja besiktade bilen i mars och den gick rakt igenom.... vet ej vad för belägg men har för mig det var mintex.

Om du har bytt skivor, ok och belägg, så är det i alla fall inte slitkanternas fel.

Skriker det mest vid hårda eller mjuka inbromsningar, eller är det lika?

-- K

det e lika....skriker nästan i stort sätt så fort jag bromsar.....

cliffan
6 maj 2010 · 15 Inlägg

iBruce skrev:

cliffan skrev:
jag bytte skivor, ok och belägg på bägge sidor bak på min 855 t5 och det var runt februari månad och dom började skrika efter ca 1-2 veckor...och har skrikit sen dess...någon förklaring någon? måste ja plocka av dom och sätta på skrikskydd eller bara lägga lite kopparpasta på beläggen? för jag blir irriterad varje gång jag hör de jävla skrikande ljudet haha! drygt som fan! bromsarna bromsar jämt och riktigt bra för ja besiktade bilen i mars och den gick rakt igenom.... vet ej vad för belägg men har för mig det var mintex.






live your life in the fast line!

Vart köpte du prylarna?

Har vart med om att det skriker om biltemas belägg men aldrig mintex.

mekonomen var dom köpta på...köper inget på biltema.. och defenitivt inte bromsar när ja ska ha min son i bilen hehe.... men bromsarna tar sjukt bra men dom skriker....vill få bort de jävla skrikande ljudet för det stör mig som fan och folk kollar när man kommer och ska bromsa haha vill liksom krypa ner i sätet haha....

pippaaN
6 maj 2010 · 987 Inlägg

Hamilton skrev:
Mintex ska ju vara rena skräpet så det kanske har med det att göra.

Varenda bil här hemma kör med mintex, inga problem, skik eller dyl. Visst, det är inga racebelägg, men vad hade man räknat med för det priset?

i like it load
kolvas
6 maj 2010 · 4 001 Inlägg

cliffan skrev:

iBruce skrev:

cliffan skrev:
jag bytte skivor, ok och belägg på bägge sidor bak på min 855 t5 och det var runt februari månad och dom började skrika efter ca 1-2 veckor...och har skrikit sen dess...någon förklaring någon? måste ja plocka av dom och sätta på skrikskydd eller bara lägga lite kopparpasta på beläggen? för jag blir irriterad varje gång jag hör de jävla skrikande ljudet haha! drygt som fan! bromsarna bromsar jämt och riktigt bra för ja besiktade bilen i mars och den gick rakt igenom.... vet ej vad för belägg men har för mig det var mintex.






live your life in the fast line!

Vart köpte du prylarna?

Har vart med om att det skriker om biltemas belägg men aldrig mintex.

mekonomen var dom köpta på...köper inget på biltema.. och defenitivt inte bromsar när ja ska ha min son i bilen hehe.... men bromsarna tar sjukt bra men dom skriker....vill få bort de jävla skrikande ljudet för det stör mig som fan och folk kollar när man kommer och ska bromsa haha vill liksom krypa ner i sätet haha....

Har du pratat med dom på Mekonomen?
Har beläggen fasade kanter eller är dom helt raka?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
cliffan
6 maj 2010 · 15 Inlägg

kolvas skrev:

cliffan skrev:

iBruce skrev:

Vart köpte du prylarna?

Har vart med om att det skriker om biltemas belägg men aldrig mintex.

mekonomen var dom köpta på...köper inget på biltema.. och defenitivt inte bromsar när ja ska ha min son i bilen hehe.... men bromsarna tar sjukt bra men dom skriker....vill få bort de jävla skrikande ljudet för det stör mig som fan och folk kollar när man kommer och ska bromsa haha vill liksom krypa ner i sätet haha....

Har du pratat med dom på Mekonomen?
Har beläggen fasade kanter eller är dom helt raka?

jag har inte snackat med dom men jag snacka med han som bytte bromsarna till mig på min bil och han e min fassas barndoms kompis som har egen bil firma och lagar alla i familjen och släktens bilar och han sa att skrikandet skulle försvinna efter ett litet tag men det har inte gjort det...och jag har inte snackat med han på ett tag nu...så ärligt talat vet jag inte om beläggen var raka eller hade fasade kanter....men vad spelar det för skillnad? kan man smörja beläggen annars med något? måste man plocka av beläggen för att lägga kopparpasta? för vissa säger det funkar....?

RonnieH Ford är min grej!
6 maj 2010 · 582 Inlägg

Orginal beläggen på Ford har fasade kanter o dom skriker i stort sett aldrig, det viktigaste är att man gör helt rent o rostfritt, smörjer på glidytorna med alu/koppar/keramik-pasta sen kollar så allt löper fritt.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
kolvas
6 maj 2010 · 4 001 Inlägg

har man fasade kanter så skriker dom nästan aldrig

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
cliffan
6 maj 2010 · 15 Inlägg

norpan skrev:
Orginal beläggen på Ford har fasade kanter o dom skriker i stort sett aldrig, det viktigaste är att man gör helt rent o rostfritt, smörjer på glidytorna med alu/koppar/keramik-pasta sen kollar så allt löper fritt.

jag har bytt skivor-ok-belägg bak för allt var slitet så det e helt nytt....

UrPeppe Lastbilsbyggare
6 maj 2010 · 389 Inlägg

När det gäller skrikande bromsar så kan man fila ett spår rakt över belägget för att dela av det i 2 mindre ytor istället för en stor och på så sätt få bort skriket. En del belägg med stora ytor är redan avdelade i mindre medan andra inte är det vilket kan orsaka skrikande bromsar.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
cliffan
7 maj 2010 · 15 Inlägg

Fladdermusen skrev:
När det gäller skrikande bromsar så kan man fila ett spår rakt över belägget för att dela av det i 2 mindre ytor istället för en stor och på så sätt få bort skriket. En del belägg med stora ytor är redan avdelade i mindre medan andra inte är det vilket kan orsaka skrikande bromsar.

okej tack för tipset! ska kolla hur mina ser ut bara för det och e dom inte delade så slipar jag ett jack i mitten så jag delar upp dom dåsmile

kolvas
8 maj 2010 · 4 001 Inlägg

cliffan skrev:

Fladdermusen skrev:
När det gäller skrikande bromsar så kan man fila ett spår rakt över belägget för att dela av det i 2 mindre ytor istället för en stor och på så sätt få bort skriket. En del belägg med stora ytor är redan avdelade i mindre medan andra inte är det vilket kan orsaka skrikande bromsar.

okej tack för tipset! ska kolla hur mina ser ut bara för det och e dom inte delade så slipar jag ett jack i mitten så jag delar upp dom dåsmile

att såga med en bågfil funkar bra.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
cliffan
9 maj 2010 · 15 Inlägg

kolvas skrev:

cliffan skrev:

Fladdermusen skrev:
När det gäller skrikande bromsar så kan man fila ett spår rakt över belägget för att dela av det i 2 mindre ytor istället för en stor och på så sätt få bort skriket. En del belägg med stora ytor är redan avdelade i mindre medan andra inte är det vilket kan orsaka skrikande bromsar.

okej tack för tipset! ska kolla hur mina ser ut bara för det och e dom inte delade så slipar jag ett jack i mitten så jag delar upp dom dåsmile

att såga med en bågfil funkar bra.

super! ska prova de dåsmile funkar det inte så får ja bara köpa nya:P tack så mycket!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang