Dumpventilen, öppnar den eller inte? (Bilder och filmer finns)

BrajjAxx 040 RedLine
14 maj 2010 · 1 219 Inlägg

Har installerat dumpventil så som man ska göra, kör med lmm alltså har jag en återcirkulerande dumpventil!
Har monterat ny turbo som inte har inbyggt dump som den som sitter original, alltså var jag tvungen att köpa en separat återcirkulerande. Här är bilder på den och hur den är installerad:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/928061_0r1zli.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/928066_xf3pec.jpg
Den är köpt på klracing, länk: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

Har kopplat den till vakuumslangen som sitter på originaldumpen på turbon.

Nu till den stora frågan, hur vet jag att dumpen fungerar och att den öppnar som den ska? Hör inget självklart dumpljud som jag gjorde innan. Eller ja hör något typ men det hackar och är inte lika självklart, precis som att trycket åker ut genom turbon igen.

Just nu laddar den ca 1,2bar, men det ska väll inte spela någon roll om jag fattat det rätt?

Tomgången fungerar typ inte, den dör när man släpper gasen och dör allmänt lätt... Men det kan väll vara på grund av att dumpen inte öppnar som den ska?

Vad tror du är felet, eller är där kanske inget fel?

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

Senast redigerat av BrajjAxx (26 maj 2010)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
mulleri
14 maj 2010 · 508 Inlägg

jag har samma problem som dig... kolla tomgångsmotorn, när får du fullt laddtryck?

BrajjAxx 040 RedLine
14 maj 2010 · 1 219 Inlägg

mulleri skrev:
jag har samma problem som dig... kolla tomgångsmotorn, när får du fullt laddtryck?

Mellan 3500 till 4000 tror jag, hur ska jag kolla tomgångsmotorn?
Hur kollar man så en dumpventil öppnar?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
14 maj 2010 · 5 650 Inlägg

hör du de där fina turbo supra ljudet när sjävla psyet studsar "kompressorstall" så funkar inte dumpen
annars funkar den och grejjen med återcirkulerande är man ska inte höra nått. man kan dock höra original dumparna pga de sitter så pass nära de öppna filtret .

annars är bara kolla så alla slängar och allt är 100% åtskruvade så de siter utav bara fan så de inte läcker nånstans

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
SgtCrilly Hemmainstruktör
14 maj 2010 · 641 Inlägg

Lossa returslangen från ventilen, sätt up handen emot öpningen, skicka in nån i bilen å starta, känn att ingen luft strömma igenom ventilen när den ska vara stängd, be kompisen stampa till på gasen så att turbon bygger upp lite tryck och avlasningsventilen borde öppna när han släppt gasen å du borde känna luftström ur den.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
BrajjAxx 040 RedLine
14 maj 2010 · 1 219 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Lossa returslangen från ventilen, sätt up handen emot öpningen, skicka in nån i bilen å starta, känn att ingen luft strömma igenom ventilen när den ska vara stängd, be kompisen stampa till på gasen så att turbon bygger upp lite tryck och avlasningsventilen borde öppna när han släppt gasen å du borde känna luftström ur den.

Smart sagt, ska prova det i morgon:D Vad tror du felet kan vara på tomgången?tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
SgtCrilly Hemmainstruktör
15 maj 2010 · 641 Inlägg

Ingen erfarenhet om Volvo bilar men eftersom du vart på insuget så skulle det kunna vara ett luftläckage någonstans där som orsakar det. Kolla alla slanganslutningar osv. för säkerhets skull. Lättast med startspray, låt motorn gå på tomgång och spruta på insugsdetaljer, om den höjs i varv så sugs sprayet in i motorn och du har hittat läckaget, kan vara svårt utan tomgång men nån kan sitta i bilen å hålla jämn gas på så låga varv som det går.
Om dumpen inte öppnar borde det inte påverka tomgång stillastående, men om den står öppen hela tiden så skulle den kanske kunna få motorn å gå sämre, inte vart med om såna problem dock så jag bara gissar nu tongue

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
BrajjAxx 040 RedLine
15 maj 2010 · 1 219 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Ingen erfarenhet om Volvo bilar men eftersom du vart på insuget så skulle det kunna vara ett luftläckage någonstans där som orsakar det. Kolla alla slanganslutningar osv. för säkerhets skull. Lättast med startspray, låt motorn gå på tomgång och spruta på insugsdetaljer, om den höjs i varv så sugs sprayet in i motorn och du har hittat läckaget, kan vara svårt utan tomgång men nån kan sitta i bilen å hålla jämn gas på så låga varv som det går.
Om dumpen inte öppnar borde det inte påverka tomgång stillastående, men om den står öppen hela tiden så skulle den kanske kunna få motorn å gå sämre, inte vart med om såna problem dock så jag bara gissar nu tongue

Nä asså tomgången fungerar hur bra som om bilen bara står still, men om du kör och släpper gasen så där den nästan alltid... Men kan det typ vara att jag behöver rengöra tomgångsmotorn?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
AEracing Servicetekniker
15 maj 2010 · 160 Inlägg

Jag hade liknande problem på min OG9-3:a när jag byggde en ny "kobra" (sugrör till turbon) med återcirkulerande dump. Så fort jag släppte gasen så dog den i princip. Men på tomgång så gick den nästan bra. De visade sig att det var en anslutning som lossnat så att bilen drog in mer luft än vad LMM trodde. Efter att jag fixade det gick bilen klockrent sen.

Angående att det låter lite knepigt när du släpper på gasen. Det kan inte bero på hur hårt ställd dumpen är? En del går ju att ställa i hårdhet så den vet när den ska öppna och hålla tätt. Den kankse inte öppnar tillräckligt fort vilket i sin tur leder till att en del luft studsar tillbaka på turbon.

Kolla att det inte läcker någonstans och att dumpen öppnar som den ska.

Mvh Alex

OG9-3 2.0T Sport Edition
BrajjAxx 040 RedLine
15 maj 2010 · 1 219 Inlägg

AEracing skrev:
Jag hade liknande problem på min OG9-3:a när jag byggde en ny "kobra" (sugrör till turbon) med återcirkulerande dump. Så fort jag släppte gasen så dog den i princip. Men på tomgång så gick den nästan bra. De visade sig att det var en anslutning som lossnat så att bilen drog in mer luft än vad LMM trodde. Efter att jag fixade det gick bilen klockrent sen.

Angående att det låter lite knepigt när du släpper på gasen. Det kan inte bero på hur hårt ställd dumpen är? En del går ju att ställa i hårdhet så den vet när den ska öppna och hålla tätt. Den kankse inte öppnar tillräckligt fort vilket i sin tur leder till att en del luft studsar tillbaka på turbon.

Kolla att det inte läcker någonstans och att dumpen öppnar som den ska.

Mvh Alex

Ja möjligt att inte dumpen öppnar som den ska, den är tyvärr inte ställbar, men kan kanske kapa fjädern i den eller nått?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
AEracing Servicetekniker
15 maj 2010 · 160 Inlägg

Det jag skulle gjort först är som någon skrev tidigare och kolla att den för det första håller tätt och för det andra öppnar när det är tänkt att den ska öppna. När gasen släppts så bör dumpen öppna mer eller mindre omedelbart då den styrs av ett vaccuum.
Många dumpventiler justeras med hjälp av brickor vid fjädern men om den är för hård utan brickor så kan man ju som sagt korta ner fjädern lite. Det svåra är väl att avgöra vad som är lagom. Man vill ju inte ha en för klen fjäder då den inte orkar hålla kvar trycket i systemet när man laddar på lite...

Vet inte riktigt hur det är på Volvo men brukar man ta vaccuumslangen ifrån turbon? Min (Saab) slang går original ifrån insuget precis vid spjällhuset. Kan det vara något som ställer till det?

Mvh

OG9-3 2.0T Sport Edition
BrajjAxx 040 RedLine
16 maj 2010 · 1 219 Inlägg

Idag har jag provat att kolla om den höll tätt samt öppnade på tomgång/gas.
Utan vakumslangen så var den självklart stängt!

Men med vakumslangen så var den alltid lite öppen även om motorn bara låg på ca 800rpm, och om man gasade och släppte så öppnades den ännu mer. Alltså är fjädern alldeles för klen, så gjorde egna brickor och satte i. Då var den precis stängd på tomgång och öppnade om man gasade och släppte den hastigt.

Men nu undrar jag om när man kör med bilen så borde den ju inte palla vara stängd när man ladda över 1bar, eller?

Dumpljudet som kommer är inte alls så självklart, hörs knappt och hackar...
Ska jag bygga fler brickor och sätta i eller satsa på en annan dump?smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
AEracing Servicetekniker
16 maj 2010 · 160 Inlägg

Har du en laddtrycksmätare i bilen så ser du ju om den orkar hålla tätt vid lite belastning. I min gamla bil så orkade inte dumpen hålla tätt när man tryckte på och lösningen på det var just fler (i mitt fall tjockare) brickor att lägga emellan. Sen funkade den som det var tänkt.

Angående ljudet så är det inte så konstigt att du inte hör den lika självklart pga den anledningen nån skrev om tidigare. Dumpen sitter på en helt annan placering än original och på så vis hörs den inte lika mycket. Sen låter olika dumpar olika mycket också.

Däremot tycker jag inte riktigt att det borde hacka som du säger.. Det brukar tyda på att dumpen antingen inte öppnar tillräckligt mycket eller för långsamt.

Du känner ingen som har en Saab turbo av något slag? Den som sitter monterad i de flesta Saabarna (iafl NG900/OG9-3) brukar funka kanon för de flesta. Du skulle ju kunna prova med en sådan dump och se om den hackar på samma sätt den med.

OG9-3 2.0T Sport Edition
BrajjAxx 040 RedLine
16 maj 2010 · 1 219 Inlägg

AEracing skrev:
Har du en laddtrycksmätare i bilen så ser du ju om den orkar hålla tätt vid lite belastning. I min gamla bil så orkade inte dumpen hålla tätt när man tryckte på och lösningen på det var just fler (i mitt fall tjockare) brickor att lägga emellan. Sen funkade den som det var tänkt.

Angående ljudet så är det inte så konstigt att du inte hör den lika självklart pga den anledningen nån skrev om tidigare. Dumpen sitter på en helt annan placering än original och på så vis hörs den inte lika mycket. Sen låter olika dumpar olika mycket också.

Däremot tycker jag inte riktigt att det borde hacka som du säger.. Det brukar tyda på att dumpen antingen inte öppnar tillräckligt mycket eller för långsamt.

Du känner ingen som har en Saab turbo av något slag? Den som sitter monterad i de flesta Saabarna (iafl NG900/OG9-3) brukar funka kanon för de flesta. Du skulle ju kunna prova med en sådan dump och se om den hackar på samma sätt den med.

Ja men asså om dumpen är öppen när bilen står på tomgång så borde den ju vara öppen när man kör också... Men jag får ändå rätt så tidigt och högt ladd, ca 1 bar... Men sedan så håller den sig inte där, den ökar jättelångsamt. Så jag tror att dumpen inte håller riktigt tätt!
Eller vad tror du?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Crille88
16 maj 2010 · 1 353 Inlägg

lägg i mer brickor om du är osäker, MEN du ska juh veta att du har mottryck när du gasar.. dvs du har 1bar genom tryckröret och undersidan på dumpen, och samtidigt har du 1bar mottryck genom vakumslangen i toppen på dumpen, vilket normalt sett innebär att dumpen ska hållas stängd..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
BrajjAxx 040 RedLine
16 maj 2010 · 1 219 Inlägg

Crille88 skrev:
lägg i mer brickor om du är osäker, MEN du ska juh veta att du har mottryck när du gasar.. dvs du har 1bar genom tryckröret och undersidan på dumpen, och samtidigt har du 1bar mottryck genom vakumslangen i toppen på dumpen, vilket normalt sett innebär att dumpen ska hållas stängd..

Okej, så när det är undertryck i tryckrören så är det vakuum i vakuumslangen?
Och när det är tryck i tryckrören så är det tryck i vakuumslangen?smile

Så jag ska ställa in den så den är stängd på tomgång så ska de räcka eller?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
AEracing Servicetekniker
16 maj 2010 · 160 Inlägg

Dumpen ska inte stå öppen på tomgång.

Som Crille88 skriver så har du ju ett övertryck i vacuumslangen när du har laddtryck som ska pressa ner kolven/membrant och hålla dumpen stängd.

Men som sagt släng i nån extra bricka och se till att den är stängd även på tomgång. Bilen får ju helt fel värden om en del av luften som LMM mätt upp inte kommer fram till cylindrarna utan istället åker ut genom luftfiltret...

OG9-3 2.0T Sport Edition
BrajjAxx 040 RedLine
16 maj 2010 · 1 219 Inlägg

AEracing skrev:
Dumpen ska inte stå öppen på tomgång.

Som Crille88 skriver så har du ju ett övertryck i vacuumslangen när du har laddtryck som ska pressa ner kolven/membrant och hålla dumpen stängd.

Men som sagt släng i nån extra bricka och se till att den är stängd även på tomgång. Bilen får ju helt fel värden om en del av luften som LMM mätt upp inte kommer fram till cylindrarna utan istället åker ut genom luftfiltret...

okej, men bara jag är säker på att den är stängd på tomgång så är det rätt antal brickor i den?
Men varför tror du att dumpljuden hackade som jag sagt innan?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
AEracing Servicetekniker
16 maj 2010 · 160 Inlägg

Hehe, hadu...

Om den är stängd på tomgång så borde den vara stängd även sen när du får lite tryck men det är ju inte helt säkert. Som jag sagt tidigare så kanske du ska kolla om den orkar hålla kvar trycket med hjälp av en laddtrycksmätare. Om den håller tätt som den ska så borde bilen gå renare och bättre och inte dö för dig.

Men om du kör med för många brickor eller för tjocka så finns risken att den inte öppnar tillräckligt eller ens alls när du gasar och släpper gasen. Detta leder i sin tur att luften studsar tillbaka in i turbon och du kan få det där kvitterljudet. Det kortar ner livslängden på turbon ganska myckat och rekomenderas inte!

Har du kontrollerat vacuumslangen? Du kan inte slänga in en liten film på hur bilen låter med dumpen. Det är aldrig lätt att beskriva hur något låter.

Mvh Alex

OG9-3 2.0T Sport Edition
SgtCrilly Hemmainstruktör
16 maj 2010 · 641 Inlägg

Du kan prova vända dumpen också, så att trycket hjälper hålla den stängd, fick det som tips när jag höll på med min 9k å använde original dumpen med höjt tryck och hade lite problem med det. Vet dock inte om vacumet orkar öppna dumpen då om trycket står på talrikens/kolvens baksida i dumpen, vände aldrig på min eftersom jag böt till en öppen dubbelkolvad istället. Men kan vara värt ett försök om det skulle lösa problemet.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang