3162
Sök

Dumpventilen, öppnar den eller inte? (Bilder och filmer finns)

1 353 Inlägg
16 maj 2010
Pukadjuret skrev:
Du kan prova vända dumpen också, så att trycket hjälper hålla den stängd, fick det som tips när jag höll på med min 9k å använde original dumpen med höjt tryck och hade lite problem med det. Vet dock inte om vacumet orkar öppna dumpen då om trycket står på talrikens/kolvens baksida i dumpen, vände aldrig på min eftersom jag böt till en öppen dubbelkolvad istället. Men kan vara värt ett försök om det skulle lösa problemet.

inte alltid de hjälper, ja har org dump på min, när ja vänder på den håller den inte trycket bättre utan den funkar sämre i "felvänt" läge..

åter till ts: nja du har aldrig vakum i tryckrören, utan det är vakum i insuget, och anledningen till att bilen inte dör när den står på tomgång är att tomgångsmotorn "öppnar ett andningshål" och då tar motorn luften ifrån röret precis innan spjället. dock så använder den sig av den luft som redan är uppmätt av lmm, står då dumpen öppen så finns där ännu mer luft än beräknat o bilen får högre tomgång eller dör.. samma sak gäller om tomgångsmotorn kärvar.

040 RedLine
1 219 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Crille88 skrev:
Pukadjuret skrev:
Du kan prova vända dumpen också, så att trycket hjälper hålla den stängd, fick det som tips när jag höll på med min 9k å använde original dumpen med höjt tryck och hade lite problem med det. Vet dock inte om vacumet orkar öppna dumpen då om trycket står på talrikens/kolvens baksida i dumpen, vände aldrig på min eftersom jag böt till en öppen dubbelkolvad istället. Men kan vara värt ett försök om det skulle lösa problemet.

inte alltid de hjälper, ja har org dump på min, när ja vänder på den håller den inte trycket bättre utan den funkar sämre i "felvänt" läge..

åter till ts: nja du har aldrig vakum i tryckrören, utan det är vakum i insuget, och anledningen till att bilen inte dör när den står på tomgång är att tomgångsmotorn "öppnar ett andningshål" och då tar motorn luften ifrån röret precis innan spjället. dock så använder den sig av den luft som redan är uppmätt av lmm, står då dumpen öppen så finns där ännu mer luft än beräknat o bilen får högre tomgång eller dör.. samma sak gäller om tomgångsmotorn kärvar.

Okej, så om jag är säker på att dumpen håller tätt och öppnar som den ska och tomgången ändå inte fungerar så är det fel på tomgångsmotorn.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 353 Inlägg
17 maj 2010
helt rätt, om din dump håller tätt på tomgång så är det samma sak som om den inte fanns där.. står den öppen så e det en anledning.

sen behöver det inte nödvändigtvis va fel på just tomgångsmotorn, kan va andra hål eller läckage...

127 Inlägg
20 maj 2010
Släng den återcirkylerande, sätt på öppen och dra kontakten till tommgångsmotorn, fungerar kanon. Just 940 är SKIT kännslig, har jaft typ 5 olika återcirkylerande dumpar, ingen fungerar förutom min forgy...
Lr, så testa ha den du har, dra kontakten till tomgångsmotorn och kolla om den dör när du kör...
Tomgångsmotorn får lite tjuvluft så den håller sej vid liv när kontakten är utdragen..
Mvh

040 RedLine
1 219 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Naddut skrev:
Släng den återcirkylerande, sätt på öppen och dra kontakten till tommgångsmotorn, fungerar kanon. Just 940 är SKIT kännslig, har jaft typ 5 olika återcirkylerande dumpar, ingen fungerar förutom min forgy...
Lr, så testa ha den du har, dra kontakten till tomgångsmotorn och kolla om den dör när du kör...
Tomgångsmotorn får lite tjuvluft så den håller sej vid liv när kontakten är utdragen..
Mvh

Aha okej, så lösningen på mitt problem är att dra kontakten till tomgångsmotorn och ta bort slangen till insuget? Är det någon mer som kan bekräfta detta?smile

Så de funkar fast jag har lmm?
Senast redigerat av BrajjAxx (20 maj 2010)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

127 Inlägg
20 maj 2010
du behöver nog inte dra slangen från insugen till dumpen...tor jag... Fast gör du det blir det ju en öppen??
Asså, när man har öppen, lr en återcirkulerande som inte går ihop med bilen så tror ju boxarna mm att det saknas luft och skickar på mer sopp, och så surar den igen sej.. Vet flera st som drar kontakten... eller om du hällre vill så ska man tydligen kunna ändra spjällgivarkontakten så tomgången öppnar tidigare.. Jag vet ej om det fungerar.. Men det e bara att testa.. Det var så jag öpptäckte att det fungerade med utdragen kontakt.
Mvh Nichlas

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

21 maj 2010
börja med att flytta luftfiltret för jag fick massa felkoder på min när jag hade mitt filter direkt på lmm så jag flyttade 30cm ifrån (för de e vad jag har hört att de ska sitta) satte en sillikonslang där och inte en felkod har jag haft sen dess big_smile

127 Inlägg
21 maj 2010
volvo_940R skrev:
börja med att flytta luftfiltret för jag fick massa felkoder på min när jag hade mitt filter direkt på lmm så jag flyttade 30cm ifrån (för de e vad jag har hört att de ska sitta) satte en sillikonslang där och inte en felkod har jag haft sen dess big_smile

Åh fan, går det?. Får testa det med när motorn e i igen då smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 maj 2010
byt bort din dump mot en bosch dump istället.
jag hade också stora problem med dumparna när jag montera mitt t3\t4 agg på polarens bil
efter många dumpar och mycket tid så montera jag dit 2 stycken felvända bosch dumpar
och nu funkar det smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

040 RedLine
1 219 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
turboforssen skrev:
byt bort din dump mot en bosch dump istället.
jag hade också stora problem med dumparna när jag montera mitt t3\t4 agg på polarens bil
efter många dumpar och mycket tid så montera jag dit 2 stycken felvända bosch dumpar
och nu funkar det smile

Okej, ska jag ta en sådann från en saab 9000 eler?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Servicetekniker
160 Inlägg
22 maj 2010
Blir det inte fel om man kör med en öppen dump på en bil med LMM? Många ggr går det ju men bilen kommer ju som sagt att få för mycket soppa. Kan det inte bli problem med besiktningen om bilen går för fett?

Bosch-dumpen det pratas om ser ut så här: http://speedparts.se/kat/parts/images_3/10,1895.jpg
Och sitter monterade på flera modeller.

Mvh

OG9-3 2.0T Sport Edition

040 RedLine
1 219 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
AEracing skrev:
Blir det inte fel om man kör med en öppen dump på en bil med LMM? Många ggr går det ju men bilen kommer ju som sagt att få för mycket soppa. Kan det inte bli problem med besiktningen om bilen går för fett?

Bosch-dumpen det pratas om ser ut så här: http://speedparts.se/kat/parts/images_3/10,1895.jpg
Och sitter monterade på flera modeller.

Mvh

Går den att ställa in dårå?smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Servicetekniker
160 Inlägg
23 maj 2010
Hehe, nej inte vad jag känner till iafl men det brukar inte behövas på denna dump. Men det finns säkert någon annan här som kan bekräfta om det går eller inte.

OG9-3 2.0T Sport Edition

888 Inlägg
23 maj 2010
Varför ska du ställa in den?

Servicetekniker
160 Inlägg
23 maj 2010
Tror han tänker på ett av mina tidigare inlägg om universala dumpar som kan behöva ställas in. Som jag skrivit tidigare så hade jag en sån dump på min förra NG900 som inte öppnade som den skulle och behövde ställas in...

Men som sagt Bosch-dumpen har jag aldrig hört att det är någon ställer in då den funkar ändå helt enkelt.

OG9-3 2.0T Sport Edition

7 281 Inlägg
23 maj 2010
Eftersom den är återcirkulerande så behövs det inte, den kan stå öppen på tomgången utan att orsaka problem.

040 RedLine
1 219 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Eftersom den är återcirkulerande så behövs det inte, den kan stå öppen på tomgången utan att orsaka problem.

ja men man vill ju inte ha den öppen när man laddar?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
23 maj 2010
BrajjAxx skrev:
Brains skrev:

nej men antagligen så trycker ju laddtrycket ner kolven igen när det kommer tryck, alltså i vakuumslangen blir det tryck när turbonladdar och trycker den, OCH redan när han börjar gasa Utan laddtryck så trycker fjädern ner kolven igen, det är vakuumet när spjället är stängt som drar upp kolven

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

040 RedLine
1 219 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Wikstromm skrev:
BrajjAxx skrev:
Brains skrev:

nej men antagligen så trycker ju laddtrycket ner kolven igen när det kommer tryck, alltså i vakuumslangen blir det tryck när turbonladdar och trycker den, OCH redan när han börjar gasa Utan laddtryck så trycker fjädern ner kolven igen, det är vakuumet när spjället är stängt som drar upp kolven

Ja helt rätt, men bosch dumpen är anpassad efter original ladd osv, tror ni det ändå fungerar?smile i vissa fall så kommer jag ju ladda en hel bar mer än vad bosch dumpen är byggd för :-/

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
23 maj 2010
BrajjAxx skrev:
Wikstromm skrev:
BrajjAxx skrev:

Ja helt rätt, men bosch dumpen är anpassad efter original ladd osv, tror ni det ändå fungerar?smile i vissa fall så kommer jag ju ladda en hel bar mer än vad bosch dumpen är byggd för :-/

det är ju bara testa,  pallar den inte så märker du det så byter du bara dump

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Sök