3286
Sök

Fram däcken slitna på insidan.

378 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
Har ett ganska stort problem. Däcken fram slits oerhört snabbt på insidan. Däck som jag satt på för ca. 2 veckor sen är helt blanka på insidan. Inte kul... Misstänker att någon har missat framvagnsinställning när dom bytat p-änd på höger sida.
Håller jag ratten helt rakt så går bilen lite åt höger. Och kör jag rakt fram så för jag hålla ratten lite till vänster.
Eller det är inte detta som sliter på däcken? Bilen är ganska låg men det kan väll inte påverka däcken?

Hur löser jag detta enkelt?

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 juli 2010
Har det inte gjorts nån framvagnsinställning sedan den sänktes så blir cambervinkeln fel och då sliter det insidan nåt fruktansvärt...
Sen en bytt kulbult hjälper nog till också.

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

378 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
Opelmadness skrev:
Har det inte gjorts nån framvagnsinställning sedan den sänktes så blir cambervinkeln fel och då sliter det insidan nåt fruktansvärt...
Sen en bytt kulbult hjälper nog till också.

MVH T.

De med cambervinkeln har jag aldrig hört innan faktiskt. Är ju ändå en hyffsat "ny" bil smile. Men jaja. Det går väll inte ändra camber med orginala fjäderben mm. mm. ?

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

Med lem
1 127 Inlägg
7 juli 2010
Camber skulle inte påverka hur bilen drar åt olika håll eller däckslitaget.

Däremot bör du få en hjulinställning, för toe vinklarna verkar vara rätt galna. Det som gör att den sliter däck och drar åt höger.

378 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
H3dlund skrev:

Kanske om hjulen hade en lutning på 45 grader. Eller nått xD Nämen vad vet jag? (=

378 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
Men kan jag inte gå efter ratten då? Eller de räcker inte. Tror inte någon har haft av den och satt den fel.

11 Inlägg
7 juli 2010
enklaste är ju att åka in till däckverkstad och göra en hjulinställning. Vad jag har hört så ska man alltid göra en ny hjulinställning på däcken efter man har bytat en styrled.

378 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
feffe 323 skrev:
enklaste är ju att åka in till däckverkstad och göra en hjulinställning. Vad jag har hört så ska man alltid göra en ny hjulinställning på däcken efter man har bytat en styrled.

Får nog bli att jag gör de. Blir bäst.

Tacksam för alla svar. Tar gärna emot fler tips (=

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 juli 2010
H3dlund skrev:

Nej kanske inte om att den drar höger, men däckslitaget.

För om bilen är sänkt mycket så lutar fjäderbenen inåt i överkant. Har själv varit med om det.

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

4 001 Inlägg
7 juli 2010
Man behöver upp på ganska extrem camber, 4 grader eller mera för att det ska ge nåt vidare slitagemässigt.
Toe däremot kräver inte mer än någon mm fel så sliter det däcken snett, antingen lämnar du in bilen eller så tar du och en polare en tumstock och fixar det själva!
1-2 mm in brukar vara original på de flesta bilarna, det är bara att mäta framkant och bakkant på däcken eller fälgen och eftersom det är insida som sliter så är det toe ut och såsom du förklarar med ratten så justera på höger sida, det gäller att vara försiktig, 1 varv på P-änden ger ganska mycket

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
7 juli 2010
Cambern sliter inte men kan göra att bilen drar åt höger eller vänster.

Det är toe-vinklarna som sliter däck.

Ändrar du camber så ändras även toe-vinklarna samtidigt. Dvs en sänkning ändrar även toe.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

167 Inlägg
7 juli 2010
Ett tipps är att kolla med fordonsprogam med hjulinställnings maskin om dom vill ha in "kund bilar" för de brukar gå att komma undan utan att betala nånting.

5 089 Inlägg
7 juli 2010
Sätt på nya däck och kolla hjulinställningen. not that hard ;P

\Lindgren

378 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
FLindgren skrev:
Sätt på nya däck och kolla hjulinställningen. not that hard ;P

Får kolla på de till helgen (=

Sök