Hej! Kompisen har köpt sig en V70 144hk -99 manuell som knackar lite i växellådan när man har friläge i, trycker man ner kopplingen blir det tyst. Det är alltså bottenstocken som börjar bli lite sliten. Grejen är att bilen har rullat några tusen mil så här och det blir inte värre så lådan byts när den väl ger upp totalt har han tänkt!
Finns det nåt man kan göra för att tysta ner ljudet? Låter ju inte vackert när han står på tomgång med friläge i direkt! Då menar jag nåt seriöst sätt, nån tjockare och nyttig olja eller nåt, inte fylla lådan med mosade bananer eller liknande....
Ja jag har också uppfattat som att det är ett väldigt vanligt bekymmer, både på V70 och V70N, även en annan kompis S60 låter likadant... Låter ju illa och sunkigt så går det att få det lite tystare så är det ju bra!
Är det Redlinde MTL du rekommenderar eller har du några fler tips på oljor som får det lite tystare?
Hade problemet varit tvärtom, alltså missljud med nedtryckt kopplingspedal så hade jag gissat på urtrampningslagret men när kopplingspedalen är uppe så belastas ju inte urtrampningslagret så då kan det ju inte låta heller....
Hade problemet varit tvärtom, alltså missljud med nedtryckt kopplingspedal så hade jag gissat på urtrampningslagret men när kopplingspedalen är uppe så belastas ju inte urtrampningslagret så då kan det ju inte låta heller....
Mvh
De e tvärtom. När de blir belastat som de blir tyst för då försvinner glappet i själva lagret som annars när kopplingen är uppe gör låter. Alltså när rullarna i lagret ligger an mot lagerbanan så försvinner glappet och de blir tyst. Och när belastningen försvinnen så studsar rullarna i lagret mot lagerbanan och gör att de låter.
Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Hade problemet varit tvärtom, alltså missljud med nedtryckt kopplingspedal så hade jag gissat på urtrampningslagret men när kopplingspedalen är uppe så belastas ju inte urtrampningslagret så då kan det ju inte låta heller....
Mvh
De e tvärtom. När de blir belastat som de blir tyst för då försvinner glappet i själva lagret som annars när kopplingen är uppe gör låter. Alltså när rullarna i lagret ligger an mot lagerbanan så försvinner glappet och de blir tyst. Och när belastningen försvinnen så studsar rullarna i lagret mot lagerbanan och gör att de låter.
hade också detta bekymmer på min v70(850) -00 dock hade jag disel växellådan... men jag tryckte ner kopplingen och släppte upp sakta så försvan knackandet. både bilen och lådan hade rullat ca 21-22k mil.
Precis som Stefan Varberg skriver är de när kopplingen är ner tryckt ska det ska bli tyst, min gammle M5:a va precis likadant! Kopplingen uppe så slamsa den som bara den, tryckte ja ner kopplingen blev den rent tyst! Bytte utramningslagret och missljudet försvann!
Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
Själv har jag bytt urtrampningslager på 2st volvos(en V70 -98 och en V70 -04) som knackade i växellådan med kopplingen uppsläppt, ingen av bilarna blev tyst efter bytet. Volvo verkstaden hade rekommenderat urtrampningslagerbyte på båda. Men det var bottenstocken i lådan som lät illa på båda.
Ett lager låter ju illa när det belastas om det är dåligt, visst att det kan rassla lite om det är glappt om det bara snurrar fritt, men knappast mer än så, inte knackningar som många volvos lider av, och i dessa fall är det växellådan som orsakar ljudet.