4165
Sök

Byta fjäderben på Audi 80.

9 150 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
Skulle vilja byta bultmönster på min Audi cab, så att jag kan montera nya replicafälgar på den. Då är frågan den om typ 100 C4 eller kanske A4 B5 fjäderben passar fram på den Eller någon annan audimodell, eller kanske till och med någon VW. Bara det är bultmönster 5x112 så är jag nöjd. Har kollat efter S2 fjäderben, men det är ju inte lätt att få tag på sen är dom ju dyrare än guld om man skulle hitta det.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 augusti 2010
80 B4 ska passa rakt av.

Men jag har för mig att jag läst någonstans att det sitter samma fjäderben i alla B4/C4 men det törs jag inte säga.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 150 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
80 B4 ska passa rakt av.

Men jag har för mig att jag läst någonstans att det sitter samma fjäderben i alla B4/C4 men det törs jag inte säga.

Mvh Tommy

Haha, smart. Kanske skulle skriva att karossen på caben är B4 då.

Hmm, du kan inte få fram den texten igen? Har kollat runt lite och vet att B4 och B5 har samma hjullager fram och bak i alla fall, men då sitter centrum fram längre in på B5an. Så då stämmer inte ET måtten sen. Märkligt nog så har B4 och B5 samma ET, men då är frågan om fjäderbenet är annorlunda uppbyggt längst ner i så fall?
Bak är inga problem för där är det samma hjullager B4 & B5 och skivorna har samma mått förutom bultmönster. Så där kan jag plocka nav ifrån en B5a.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 augusti 2010
Putteliten skrev:
te_wik skrev:
80 B4 ska passa rakt av.

Mvh Tommy

Haha, smart. Kanske skulle skriva att karossen på caben är B4 då.

Hmm, du kan inte få fram den texten igen? Har kollat runt lite och vet att B4 och B5 har samma hjullager fram och bak i alla fall, men då sitter centrum fram längre in på B5an. Så då stämmer inte ET måtten sen. Märkligt nog så har B4 och B5 samma ET, men då är frågan om fjäderbenet är annorlunda uppbyggt längst ner i så fall?
Bak är inga problem för där är det samma hjullager B4 & B5 och skivorna har samma mått förutom bultmönster. Så där kan jag plocka nav ifrån en B5a.

Men räcker det inte att ta naven från en B4 som har 5bult?

Edit; Kanske inte fanns ?
Edit 2; Coupe/Coupe q har iaf samma fjäderben som din bil, jämför lager där emellan så märker du om det är samma. Då bär ju även navet passa?

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (13 augusti 2010)

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 150 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
Alla B4 har 4 bult 4x108 utom S2an som har 5 bult 5x112. B5an är ju första A4 modellen dom har 5 bult 5x112. Har jämnfört bromsskivorna och centrumet på B4 sticker ut 1 cm längre än på B5an och därmed stämmer ju inte ET måttet om jag plockar bara nav och skivor.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 augusti 2010
Men om vi struntar i B5 nu ett tag. Kollar du på tex Audi coupe quattro fembult så har den samma fjäderben som din bil. Skillnaden är hjullagerhuset, navet och lagret (förutom skivan då).

Jämför sedan originalfälgarna på din bil (6jx15") och coupe quattro (6jx15") och båda har ET37.
För mig låter det som att det skulle passa bolt-on, men det är säkert inte så enkelt.

Kanske inte det lättaste att hitta från en coupe q iofs.

B5 har en helt annan framvagn än din bil, vilket betyder att du inte bara behöver byta fjäderben med nav utan också länkarmar, krängningshämmare, styrled (kanske även stag) osv osv.

Mvh Tommy

9 150 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Men om vi struntar i B5 nu ett tag. Kollar du på tex Audi coupe quattro fembult så har den samma fjäderben som din bil. Skillnaden är hjullagerhuset, navet och lagret (förutom skivan då).

Jämför sedan originalfälgarna på din bil (6jx15") och coupe quattro (6jx15") och båda har ET37.
För mig låter det som att det skulle passa bolt-on, men det är säkert inte så enkelt.

B5 har en helt annan framvagn än din bil, vilket betyder att du inte bara behöver byta fjäderben med nav utan också länkarmar, krängningshämmare, styrled (kanske även stag) osv osv.

Mvh Tommy

Finns inga Coupe Quattro med 5 bult.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 augusti 2010
Putteliten skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Finns inga Coupe Quattro med 5 bult.

Edit, Kanske inte alls finns. Där jag kollade hade dom blandat ihop Audi Coupe och S2 Coupe.
Men var rätt säker på att Coupe quattro 20V även finns med 5bult, men tydligen inte.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (13 augusti 2010)

9 150 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
Kollat runt på både blocket och här på gorg. Dom enda som inte är S2 och har 5 bult är ombyggda med S2 fjäderben fram och 100 eller A4 nav och skivor bak.
Hur ser det ut på 100 C4 då? Är fjäderbenen lika där då?

1 122 Inlägg
13 augusti 2010
kan säga rakt av att 20v quattro sedan inte är 5 bult utan 4x108. Har aldrig hört talas om att coupen har det heller! Var och tittade på en 20v quattro coupe men då var det oxå 4x108
Senast redigerat av ValP2k (13 augusti 2010)

gasa nu foer faen!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 augusti 2010
Kan hända att de passar bolt on från C4, men den har inte som din bil har, ett "delbart fjäderben" där du kan ta lös hjullagerhuset utan där sitter allt i ett.

Mvh Tommy

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 augusti 2010
80/90 Coupe/Cab fanns som sagt inte med 5-bult

Första 5-bult kom på A100 quattro,turbo eller CS årsm.83-90
efter -90 så fanns dom även på de andra motorerna.

Sen har vi ju såklart A200 och V8:an med 5-bult. Sen blir det ju som redan nämt S2,S4,S6
Sen blev det ju i princip ett helt nytt koncept nä A4:an kom hmm
med fler stag och armar än någonsin tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

9 150 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Kan hända att de passar bolt on från C4, men den har inte som din bil har, ett "delbart fjäderben" där du kan ta lös hjullagerhuset utan där sitter allt i ett.

Mvh Tommy

Blir det dyrare att byta hjullager om det går sönder då eller?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 augusti 2010
Putteliten skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Nej det är ju pressat på samma sätt. Enda jävliga är ju att har man inte en sån smidig press så måste man ta loss hela fjäderbenet och lägga i verkstadspressen istället för att smidigt kunna släppa bara hjullagerhuset å lägga den i pressen.

Mvh Tommy

9 150 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
ValP2k skrev:
http://www.034motorsport.com/chassis-components-audi-40008090urq-hub-set-s2-5x112-conversion-p-836.html <-- detta kanske hjälper lite smile

Det var ju plättlätt, men 7500:- för bara hubbar Scheissedyyrt jue. Sen tillkommer bromssskivor också.

9 150 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Putteliten skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Nej det är ju pressat på samma sätt. Enda jävliga är ju att har man inte en sån smidig press så måste man ta loss hela fjäderbenet och lägga i verkstadspressen istället för att smidigt kunna släppa bara hjullagerhuset å lägga den i pressen.

Mvh Tommy

Det kan det ju vara värt om man vill ha snygga fälgar. big_smile Det är ju inte varje dag man byter hjullager om man säger så.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 augusti 2010
LeafBox skrev:

Sen har vi ju såklart A200 och V8:an med 5-bult. Sen blir det ju som redan nämt S2,S4,S6

Sen finns det, lite offtopic men ändå några "missfits" av C3 som råkat få 5bult i fabrik smile Sett nån vanlig 100 1.8 på blocket som har fembult bla, det är rätt coolt smile

Mvh Tommy

9 150 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
LeafBox skrev:

Har du koll på om några av ovannämnda fjäderben passar på 80n eller?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 augusti 2010
Putteliten skrev:
Det kan det ju vara värt om man vill ha snygga fälgar. big_smile Det är ju inte varje dag man byter hjullager om man säger så.

Nej, helst inte tongue

Men det måste du kolla upp, jag orkar inte forska i det där nu smile Är fjäderbenslagrena samma så kanske det inte är alltför struligt att byta till fjäderben och nav från en C4.

Baktill bör det inte vara några problem, i värsta fall får man även byta axeltappen, men det är ju gjort på en lunch.

Mvh Tommy

Sök