4231
Sök

Byta fjäderben på Audi 80.

9 150 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Putteliten skrev:
Det kan det ju vara värt om man vill ha snygga fälgar. big_smile Det är ju inte varje dag man byter hjullager om man säger så.

Nej, helst inte tongue

Men det måste du kolla upp, jag orkar inte forska i det där nu smile Är fjäderbenslagrena samma så kanske det inte är alltför struligt att byta till fjäderben och nav från en C4.

Baktill bör det inte vara några problem, i värsta fall får man även byta axeltappen, men det är ju gjort på en lunch.

Mvh Tommy

Bak är ju det minsta bekymmret där har jag koll på allt. Det är ju fram som är den sämre biten, men då får ja kolla lite på reservdelar till C4 och B4 och jämnföra lite då.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 augusti 2010
Putteliten skrev:
te_wik skrev:
Putteliten skrev:
Det kan det ju vara värt om man vill ha snygga fälgar. big_smile Det är ju inte varje dag man byter hjullager om man säger så.

Nej, helst inte tongue

Men det måste du kolla upp, jag orkar inte forska i det där nu smile Är fjäderbenslagrena samma så kanske det inte är alltför struligt att byta till fjäderben och nav från en C4.

Baktill bör det inte vara några problem, i värsta fall får man även byta axeltappen, men det är ju gjort på en lunch.

Mvh Tommy

Bak är ju det minsta bekymmret där har jag koll på allt. Det är ju fram som är den sämre biten, men då får ja kolla lite på reservdelar till C4 och B4 och jämnföra lite då.

Kolla även C3 då det är i princip samma framvagn.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 150 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Putteliten skrev:
te_wik skrev:

Nej, helst inte tongue

Mvh Tommy

Mvh Tommy

Har inte C3 4 bultat?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 augusti 2010
Putteliten skrev:
te_wik skrev:
Putteliten skrev:

Mvh Tommy

Har inte C3 4 bultat?

Turbo, quattro har 5bult

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 150 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Audi 100 turbo och quattro av C3 modellen har samma hjullager som C4 modellen, så det är ju kört i alla fall. Finns det någon som vet om fjäderbenen på 100 C3 eller 100 C4 och 80 B4 är likadana eller?
Eller är naven likadana på 80 B4 som på 100 C4 fast dom är 5 bult, så att det typ passar bolt on den ena på den andra?
Fan skitsvårt att få fram bilder på grejerna, finns ju inget sånt på google.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 augusti 2010
Benen är INTE likadana. På 80/90/Coupé/Cab sitter benen med centrumbult på stötdämparen, medans A100 har 3st bultar runt om fjädertornet

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

9 150 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
LeafBox skrev:
Benen är INTE likadana. På 80/90/Coupé/Cab sitter benen med centrumbult på stötdämparen, medans A100 har 3st bultar runt om fjädertornet

Hur ser det ut i övrigt då, med länkarms infästningar och till styrstaget? Är det likadant då? För då kanske det inte är helt omöjligt att flytta över fjäderbenslagrena?

Sök