Vad ska man välja bland programmerbara insprut?

strande Automationselektriker och Svetsare
26 januari 2012 · 111 Inlägg

Streeetkadett skrev:

strande skrev:

93T skrev:
Lätt val, köp ett Vi-Pec V44 eller ett Link G4 Storm

Ett urval:

8 Auxiliary Outputs
4 Digital Inputs
4 Analog Voltage Inputs
2 Temperature Inputs
3 Load Inputs (MAP, TPS, MAF)
2 Trigger Inputs (Reluctor, Optical or Hall Sensors)

Four general purpose digital Inputs with logic level sensitivity & pullup to +5volts. Useable for speed, switch input and camshaft position measurement.

Ignition control to 0.1 degree, fuel to 0.01 ms -

Four ignition outputs. Sequential to 4 cylinders and wasted spark up to 8 cylinders. Support for engines up to 12 cylinders with distributors.

Inbyggd 4bars mappsensor, IAT och CLT-givare förljer med sprutet.

Du har även CAN-utgång för att i framtiden kunna köra dashlog, sprutet kommunicerar med PC direkt via USB, perfekt då du slipper krånglande serieportsadaptrar som behövs till billiga sprut.

Ett sprut som är mycket omtyckt av majoriteten av alla som mappar, bra support om du köper från t.ex motornord eller PPF
Kostar runt 12.000.-

Finns det några nackdelar med dessa sprut?
Finns det med färdiga stammar bara plugin eller måste man dra in nya kablar och isåfall måste dessa vara skärmade? Det är inga problem om det skulle behöva dras nytt, men jag vill veta hur störningskänsliga komponenterna till dom är.

Köper du Linket på motornord så kan dom bygga en härva till tex. 940 som dom ska göra på min, kostar runt 5lax men är helt klart värt det så man slipper få konstiga fel smile

Man lär sig inget om man inte gör saker själv:D Mitt mål är att lära mig så att jag kan hjälpa polare och så!big_smile
Så i mitt fall är det inte ett alternativ att köpa färdigt utom boxen:D Men tack för tipset iallafall!

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
Streeetkadett Volvotrimmare
26 januari 2012 · 323 Inlägg

strande skrev:

Streeetkadett skrev:

strande skrev:

Finns det några nackdelar med dessa sprut?
Finns det med färdiga stammar bara plugin eller måste man dra in nya kablar och isåfall måste dessa vara skärmade? Det är inga problem om det skulle behöva dras nytt, men jag vill veta hur störningskänsliga komponenterna till dom är.

Köper du Linket på motornord så kan dom bygga en härva till tex. 940 som dom ska göra på min, kostar runt 5lax men är helt klart värt det så man slipper få konstiga fel smile

Man lär sig inget om man inte gör saker själv:D Mitt mål är att lära mig så att jag kan hjälpa polare och så!big_smile
Så i mitt fall är det inte ett alternativ att köpa färdigt utom boxen:D Men tack för tipset iallafall!

Lika bra de, blir oftast bättre tillslut då man vet vad man har i bilen, lycka till!smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Volvo 240 V8 "Polestar" (1980)
Volvo 940 turbo "Volvette LS1 Turbo" (1997)
Volvo 780 Bertone "Drifting Bertone" (1987)
vr6rotrex
26 januari 2012 · 248 Inlägg

+1 på link eller vipec

riktigt bra grejer till ok pris!

polering 0706-903247
Volkswagen Lupo 1.8t quattro "4wd 520Hk 590Nm" (2000)
Webrex
26 januari 2012 · 379 Inlägg

Med risk att bli lynchad av vipec älskaren igen, så får jag ännu en gång flika in med att VEMS gör allt det ViPEC/Link gör, för ca 9000kr.
Och då är det färdig härva, med relä, säkringar och spridarkontakter klart. Kläm dit matchande kontakter till dina givare (TPS, Vatten, luft och trigger) och det är klart typ. (Dessa kontakter ingår)
Givatvis 400kpa map, 8 tändsteg, och fler in och utgångar än du nånsin kommer behöva.

Insugstemp givare, bredbandslambda-sond och avgastemp givare inkluderat i priset.

Jämför det med 12k för en styrbox med raka kablar och 2 givare för 200kr. Där du får köpa till grejer för bredbandslambda, avgastemp, kontakter. Plus jobbet att bygga en egen härva.

Priset på ett Vems system som motsvarar det som 93T pratar om; bara rak härva med skärmad kabel och givare, går på ca 6000kr (Och då får du ändå inbyggd lambda och avgastemp krets). Så frågan man får ställa sig är: Är ViPEC systemen verkligen värt dubbla pengarna?

strande Automationselektriker och Svetsare
26 januari 2012 · 111 Inlägg

Webrex skrev:
Med risk att bli lynchad av vipec älskaren igen, så får jag ännu en gång flika in med att VEMS gör allt det ViPEC/Link gör, för ca 9000kr.
Och då är det färdig härva, med relä, säkringar och spridarkontakter klart. Kläm dit matchande kontakter till dina givare (TPS, Vatten, luft och trigger) och det är klart typ. (Dessa kontakter ingår)
Givatvis 400kpa map, 8 tändsteg, och fler in och utgångar än du nånsin kommer behöva.

Insugstemp givare, bredbandslambda-sond och avgastemp givare inkluderat i priset.

Jämför det med 12k för en styrbox med raka kablar och 2 givare för 200kr. Där du får köpa till grejer för bredbandslambda, avgastemp, kontakter. Plus jobbet att bygga en egen härva.

Priset på ett Vems system som motsvarar det som 93T pratar om; bara rak härva med skärmad kabel och givare, går på ca 6000kr (Och då får du ändå inbyggd lambda och avgastemp krets). Så frågan man får ställa sig är: Är ViPEC systemen verkligen värt dubbla pengarna?

Har varit inne på vems tidigare, om jag köper det så köper jag direkt från ungern, tror inte ens det gick på 9000 när jag kollade, men jag är ännu bara inne på spekulationer, motorn är inte ens riven ännu så det blir tidigast i mars jag köper något sprut. Men jag ska kolla upp alla system som alla nämnt här utom MS iallafall, tack så hemskt mycket för alla svar.

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
93T Aufrecht Melcher Großaspach
27 januari 2012 · 292 Inlägg

Webrex skrev:
Med risk att bli lynchad av vipec älskaren igen, så får jag ännu en gång flika in med att VEMS gör allt det ViPEC/Link gör, för ca 9000kr.
Och då är det färdig härva, med relä, säkringar och spridarkontakter klart. Kläm dit matchande kontakter till dina givare (TPS, Vatten, luft och trigger) och det är klart typ. (Dessa kontakter ingår)
Givatvis 400kpa map, 8 tändsteg, och fler in och utgångar än du nånsin kommer behöva.

Insugstemp givare, bredbandslambda-sond och avgastemp givare inkluderat i priset.

Jämför det med 12k för en styrbox med raka kablar och 2 givare för 200kr. Där du får köpa till grejer för bredbandslambda, avgastemp, kontakter. Plus jobbet att bygga en egen härva.

Priset på ett Vems system som motsvarar det som 93T pratar om; bara rak härva med skärmad kabel och givare, går på ca 6000kr (Och då får du ändå inbyggd lambda och avgastemp krets). Så frågan man får ställa sig är: Är ViPEC systemen verkligen värt dubbla pengarna?

"vipec älskare"?, frågan är vem som är mest insnöad här?, jag är iaf inte såpass indoktrinerad att jag fortfarande bara ser ett sprut som det enda alternativet.

Du kan ju inte inbilla mig att VEMS "färdiga" härva skulle passa alla bilar utan modifieringar, jag skulle då aldrig acceptera en halvfärdig lösning där vissa kablar blir för långa och vissa för korta, nej då föredrar jag en "rak" härva där jag kan bygga det som jag vill, dvs. snyggt med rätt längder och kontakter. så jäkla mycket jobb är det inte att bygga en ny härva.

Vipec/Link behöver inget extra för att styra egt eller bredbandslambda, och kan Vems erbjuda can-styrning och högupplösta spark och fueltabeller?, direkt USB-interface?

Priset är inte allt, om nu Vems är såpass allsmäktigt som du påstår, varför kör inte Sveriges mest kända tunare med dem då?, te.x Maxxtuning, BJP, PBZ, Motornord, PPF osv?

Senast redigerat av 93T (27 januari 2012)

Mercedes C180 "AMG" (2015)
Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Webrex
27 januari 2012 · 379 Inlägg

93T skrev:

Webrex skrev:
Med risk att bli lynchad av vipec älskaren igen, så får jag ännu en gång flika in med att VEMS gör allt det ViPEC/Link gör, för ca 9000kr.
Och då är det färdig härva, med relä, säkringar och spridarkontakter klart. Kläm dit matchande kontakter till dina givare (TPS, Vatten, luft och trigger) och det är klart typ. (Dessa kontakter ingår)
Givatvis 400kpa map, 8 tändsteg, och fler in och utgångar än du nånsin kommer behöva.

Insugstemp givare, bredbandslambda-sond och avgastemp givare inkluderat i priset.

Jämför det med 12k för en styrbox med raka kablar och 2 givare för 200kr. Där du får köpa till grejer för bredbandslambda, avgastemp, kontakter. Plus jobbet att bygga en egen härva.

Priset på ett Vems system som motsvarar det som 93T pratar om; bara rak härva med skärmad kabel och givare, går på ca 6000kr (Och då får du ändå inbyggd lambda och avgastemp krets). Så frågan man får ställa sig är: Är ViPEC systemen verkligen värt dubbla pengarna?

"vipec älskare"?, frågan är vem som är mest insnöad här?, jag är iaf inte såpass indoktrinerad att jag fortfarande bara ser ett sprut som det enda alternativet.

Du kan ju inte inbilla mig att VEMS "färdiga" härva skulle passa alla bilar utan modifieringar, jag skulle då aldrig acceptera en halvfärdig lösning där vissa kablar blir för långa och vissa för korta, nej då föredrar jag en "rak" härva där jag kan bygga det som jag vill, dvs. snyggt med rätt längder och kontakter. så jäkla mycket jobb är det inte att bygga en ny härva.

Vipec/Link behöver inget extra för att styra egt eller bredbandslambda, och kan Vems erbjuda can-styrning och högupplösta spark och fueltabeller?, direkt USB-interface?

Priset är inte allt, om nu Vems är såpass allsmäktigt som du påstår, varför kör inte Sveriges mest kända tunare med dem då?, te.x Maxxtuning, BJP, PBZ, Motornord, PPF osv?

Haha, där kom de ja.. Indoktrinerad? Vänta nu.. Vem är det av oss som förespråkar ett sprut endast grundat på andras rekommendationer? Har du provat att mappa alla de andra spruten själv? Det har iaf jag. Så att jag skulle vara indoktrinerad, alltså påverkad av nån marknadsförning eller andras åsikter är helt fel.
Som jag sagt innan i denna tråden, så har jag provat de flesa (dock inte alla i större utsträckning) spruten på marknaden. Och det är MITT eget val, baserat på EGNA erfarenheter som säger att VEMS är mest valuta för pengarna helt enkelt. Varför detta retar dig så fruktansvärt förstår jag inte.

Ju mer du kommenterar i denna tråden, ju fler mail får jag av personer som blir mer och mer intresserad av VEMS.

Vems färdiga härva är 95% färdig. Jag ännu inte hittat någon bil där den inte passar. Visst krävs det ibland modifiering, och att nån kabel är för kort ibland. Det får man ju även göra med ett PlugnPlay sprut, det är ytterst sällan 100% plug and play. Utan man måste dra flera extra kablar eller dra om.

Även jag som är utbildad elektriker, och sysslat med sprut i 6 år nu, skulle inte sätta mig och göra en härva själv billigare eller bättre. Så för en lekman är det ett väldigt bra alternativ.
Räkna in timmarna så hamnar du på samma summa. Och så kul är de inte att göra en härva.
Detta är ju dock bara ett alternativ, man kan få VEMSet med rak härva oxå om man så vill. Även med lös kontakt och stift, så man kan koppla på sig rakt på orginal härvan.

Intressant hur du pratar nu om VEMS prylar, som du själv inte har nån erfarenhet av. Hade du haft en härva ifrån dom i handen, så hade du inte dissat den. De kan jag lova. Mycket hög kvalitet faktiskt.

Nej, vems har tyvärr inte USB. Det är en nackdel helt klart. Jag kör med USB omvandlare och har aldrig haft problem med Vems faktiskt. (De hade jag sjuka problem med på MS) Det är snarare så att det är vissa datorer som inte gillar vissa RS232 adaptrar har ja märkt. Hoppas på att det kommer en ny box snart med inbyggd USB. Det har inte varit hög prio på att byta ut den av nån anledning. Funkar ju bra med COM oxå, men är en aningen trögt faktiskt.

Mapparna har upplösningen till 0.1. Och det är fullt tillräckligt enligt mig, då det finns 255*10 alltså 2550 värden att tillgå per cell. Link har väl 0.01 på tändmappen? Va det skall va bra för undrar jag. Vill höra från den mappare som men handen på hjärtat mappar ned under .1 på tändkurvan. Sprutet interpolerar ju värdena ändå, så jag ser ingen vits med det?

CAN support är på G tror jag. Inte funnits nån direkt efterfrågan av det vad jag vet. Det håller jag med om att om man kör PnP Link i en nissan tex, så är de rätt Sweet att ha Can supporten.

Jag mappar nästan bara uteslutande ban/drift eller busbilar. Så de brukar aldrig vara efterfrågat.

Skall man ha ett sprut till en modern bil, med mängder av integrerade system. Då får man nog leta annat sprut än Vems, de håller jag med om. Dock så är de flesta nya OEM spruten mappningsbara, så de är en liten marknad.

Så, nöjd? Nu har jag varit mer objektiv. Tycker fortfarande inte det är värt dom extra stålarna.

93T Aufrecht Melcher Großaspach
27 januari 2012 · 292 Inlägg

Tror att du överreagerar och läser lite mellan raderna här, jag har aldrig sagt att Vems är ett dåligt sprut, det jag reagerar på är att du i ditt första inlägg i stort sett dissar de stora aktörerna och framhåller Vems som det enda alternativet, främst pg.a dess pris.
Ja det är svårt att undgå att du har mappat allt som finns och att du är utbildad till ingenjör och allt vad det nu är så du behöver nog inte påminna oss fler gånger om det.
Frågan kvarstår ändå, om Vems nu är såpass överlägset som du påstår varför ser man inte fler tuners än du som framhåller det?

Mercedes C180 "AMG" (2015)
Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Webrex
27 januari 2012 · 379 Inlägg

93T skrev:
Tror att du överreagerar och läser lite mellan raderna här, jag har aldrig sagt att Vems är ett dåligt sprut, det jag reagerar på är att du i ditt första inlägg i stort sett dissar de stora aktörerna och framhåller Vems som det enda alternativet, främst pg.a dess pris.
Ja det är svårt att undgå att du har mappat allt som finns och att du är utbildad till ingenjör och allt vad det nu är så du behöver nog inte påminna oss fler gånger om det.
Frågan kvarstår ändå, om Vems nu är såpass överlägset som du påstår varför ser man inte fler tuners än du som framhåller det?

Vems har dåligt ryckte. (Eller har haft får jag nog säga nu!) Det är det enkla svaret. De tidiga versionerna va riktigt usla och körde Mega Tune. vilket av förfärligt dåligt.. När deras egna VemsTune kom så gick dom upp ett par ligor måste jag säga.

Sen är min egna personliga åsikt att de som säljer VEMS i Sverige, iaf vissa, utan att nämna namn, har personligen bidragit till VEMS dåliga rykte. Genom dålig support, besserwisser fasoner och en å annan uselt mappad motor. Möttes själv av detta när jag började mappa Vems. Iaf i början.
Så.. nu har jag säkert gjort mig ännu fler ovänner big_smile

Faktiskt mycket därför jag håller på med det själv, för det är bra grejer, som förtjänar att få en chans. Lite för att jävlas med de killarna som krängde Vems i början med faktiskt. Idag finns det mängder med duktiga killar som sysslar med det!

Jag skall ge LINK en seriös chans till så fort jag kan. Tog väl i lite väl hårt i början, de enda som jag egentligen sågar totalt är faktiskt Civinco. Och apexi tongue

D_Carlsson Bonntrimmare
29 januari 2012 · 620 Inlägg

Jag hoppas att alla förstår att tillverkningskostnaden på ett insprutnings systems hårdvara är hysteriskt låg typ mindre än 500kr och att resten bara är olika påslag t.ex folk som vill ha betalt för att dom har utvecklat det  och inte minst mellan händer det är där dom stora pengarna kommer in för dig som ska köpa det!


nu till det i det som jag reagerar på är dessa hemmabyggda jävla kabelhärvor  som i 19 fall av 20 ser ut som ren skit även trimm firmorna som har gjort kabel härvor åt kunder ser ut som skit och 17 av dom här fallen skulle inte klara av en motortvätt.

Varför klara inte folk av att koppla in sprutet på orginal härvan??? det är som folk när dom ska byta stereio i bilen dom klipper bort kontakter å kablar å drar nytt direkt till batteriet kanske en hängsäkring i bästa fall och nya kablar till alla högtalare blev det bättre? knappast blev det snyggare? defenitivt inte Funktion? samma eller sämre.
Varför tror alla att dom skulle vara bättre än ingenjörerna som har komponerat ihop kabelhärvan till den maskinen från början...

mvh Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Webrex
29 januari 2012 · 379 Inlägg

D_Carlsson skrev:
Jag hoppas att alla förstår att tillverkningskostnaden på ett insprutnings systems hårdvara är hysteriskt låg typ mindre än 500kr och att resten bara är olika påslag t.ex folk som vill ha betalt för att dom har utvecklat det  och inte minst mellan händer det är där dom stora pengarna kommer in för dig som ska köpa det!


nu till det i det som jag reagerar på är dessa hemmabyggda jävla kabelhärvor  som i 19 fall av 20 ser ut som ren skit även trimm firmorna som har gjort kabel härvor åt kunder ser ut som skit och 17 av dom här fallen skulle inte klara av en motortvätt.

Varför klara inte folk av att koppla in sprutet på orginal härvan??? det är som folk när dom ska byta stereio i bilen dom klipper bort kontakter å kablar å drar nytt direkt till batteriet kanske en hängsäkring i bästa fall och nya kablar till alla högtalare blev det bättre? knappast blev det snyggare? defenitivt inte Funktion? samma eller sämre.
Varför tror alla att dom skulle vara bättre än ingenjörerna som har komponerat ihop kabelhärvan till den maskinen från början...

mvh Daniel

Absolut är det så! Ta en Playstation 3 tex, va kostar en sån 2.500kr nu ungefär.. Och hårvaran i den är 10 gånger mer avancerad. Oc betydligt dyrare att framställe. Hårdvaran i ett sprut är ungefär lika avancerad som en miniräknare eller en klockradio... (Okey nu tog ja i lite, men skillnaden är mindre än man tror)

Håller med dig Daniel till viss del!.. Du är fan den enda ja känner som inte fått störningar med orginal härva och MS tongue BMWs härvor är ett dåligt exempel tongue Men visst är de så, funkar de me orginal sprut från 70 talet, så ska de fan funka med moderna sprut oxå.

3CSi
11 februari 2012 · 77 Inlägg

Vad jag har hört ska Link och Vipecs system vara dom som är mest lättmappade. Dom ska även vara dom mest kompatibla systemen på marknaden. Sen går dom ju säkerligen inte att jämföra mot MoTecs system och liknande, men dom är i alla fall mycket prisvärda.

Arash Pro Tuner @ PBZ.se
11 februari 2012 · 116 Inlägg

3CSi skrev:
Vad jag har hört ska Link och Vipecs system vara dom som är mest lättmappade. Dom ska även vara dom mest kompatibla systemen på marknaden. Sen går dom ju säkerligen inte att jämföra mot MoTecs system och liknande, men dom är i alla fall mycket prisvärda.

Man kan kanske tycka det, ända tills man öppnat upp programvaran till någon av Haltechs PS-serier.

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
3CSi
12 februari 2012 · 77 Inlägg

Jag har hört väldigt mycket positivt om Haltech med. Den fördel jag vet med Link och ViPec är att dom ska vara lättmappade, något som hjälper om man gör saker och ting själv, och att dom är billiga. Haltech är ju lite dyrare än dessa.

Webrex
14 februari 2012 · 379 Inlägg

Varför? och hur är dom lättmappade? Autotune? De har väl alla större sprut nu för tiden?

Tycker alla är lika lätta att mappa förutom gammal skit. Sen finns de mer och mindre vänliga menyer mm.
Inställningar och presets är oxå nått att tänka på som amatör, kan man inställningara i huvet som vi mappare, så spelar ju sprutet ingen roll så.

3CSi
14 februari 2012 · 77 Inlägg

Jag tror att det är mer användervänligt.

Webrex
14 februari 2012 · 379 Inlägg

Link/Vipecs mjukvara är väldigt likt Niras.
Så ja, pratar vi uppstart med diverse presets och färdiga inställningar så är detta ett mycket bra upplägg.

Själva mappningen fann jag till att vara Buggig i Link som jag sagt förut. Detta kan ha varit av flera orsaker. Men iaf så sparades inte ändriningar, mappvärdet hänge sig, programmet frös stundvis mm. Får man bara bort de så är de väldigt likt Nira. Haltech har oxå snarlik mjukvara. Så vilken som är enklast är en smaksak.

phille18
14 februari 2012 · 179 Inlägg

Enkla menyer/bra upplägg är en bra sak.

Men olika presets och färdiga inställningar osv är inte direkt någon fördel (min högst personliga åsikt) Ska man mappa bilen själv bör man ha läst på innan och veta varför man sätter de olika värdena och vad de verkligen gör.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Webrex
14 februari 2012 · 379 Inlägg

phille18 skrev:
Enkla menyer/bra upplägg är en bra sak.

Men olika presets och färdiga inställningar osv är inte direkt någon fördel (min högst personliga åsikt) Ska man mappa bilen själv bör man ha läst på innan och veta varför man sätter de olika värdena och vad de verkligen gör.

Ja om man ska mappa själv ja. Men en uppstart och varmkörning underlättar ju om man kan göra själv, fast att man skall mappa på annat håll. Dyrt och jobbigt att stå å hitta fel när man väl är i bromsbänken.

Rojpen
14 februari 2012 · 2 230 Inlägg

Välj det du gillar. alla tycker olika om olika system. så bäst är egentligen att kolla med ett företag du gillar typ ppf, motornord eller nu vem du väljer dig av att mappa hos, sen pratar du med dom om ett system som kan funka och då får du säkerligen ett paket pris med sprut+mappning  även inkoppling om du inte skulle vilja göra det själv.

för att fråga andra personer så kommer du få alla möjliga svar om att ta Vems,nira,vipec eller civinco osv smile

jag själv fastande för PPF så det blir Vipec v44 senare.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang