3077
Sök

Turbo till v10 8,0l motor ?

10 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#1
Inte allt för seriöst!
Undrar lite på vilken turbo man skulle kunna köra ?

Motor 8,0L v10
Max varv 4250
Skulle vilja ha ladd runt 1000 rpm och fullt innan 1500rpm
Tänkte ladda runt 0,5bar
Turbon skulle sitta ca 2 meter bakom motorn liknande sts system http://ststurbo.com/universal_turbo_systems

Med egen olje slinga (pump,sump och kylare)


Som sagt detta är bara en fundering så lägg inte ner alltför mycket tid


1 422 Inlägg
19 augusti 2012
#2
Vad är det för motor? 8l v10 med maxvarv på strax över 4000. Vad är det för effekt i dagsläget? Rätt viktigt att veta för att välja ut en lämplig turbo för effektmålet.

Svårt att få ladd vid 1000rpm med turbon 2 meter bakom motorn, desto längre bak turbon sitter desto sämre respons och segade spool får du.


Ubåtsingenjör
7 375 Inlägg
19 augusti 2012
#3
cheffer skrev:
Vad är det för motor? 8l v10 med maxvarv på strax över 4000. Vad är det för effekt i dagsläget? Rätt viktigt att veta för att välja ut en lämplig turbo för effektmålet.

Svårt att få ladd vid 1000rpm med turbon 2 meter bakom motorn, desto längre bak turbon sitter desto sämre respons och segade spool får du.

antar att de är till hans dodge... max effekt 330hk


10 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#4
Mer info
310 hk (enligt fabrik) 610nm (enligt fabrik)
Dodge v10 8.0L (inte viper motorn)

Ang responsen så var det inte ett krav utan om möjligheten fanns ?
Är fullt ladd vid 1500 är en omöjlighet ? (utan antilag då så klart)


1 422 Inlägg
19 augusti 2012
#5
joker_fly skrev:
Mer info
310 hk (enligt fabrik) 610nm (enligt fabrik)
Dodge v10 8.0L (inte viper motorn)

Ang responsen så var det inte ett krav utan om möjligheten fanns ?
Är fullt ladd vid 1500 är en omöjlighet ? (utan antilag då så klart)

Ville bara vara säker, därav frågade jag smile Nej, omöjligt är det inte men svårt med turbon monterad så långt bak. Tror det skulle vara lättare med dubbelturbo faktiskt om platsen finns för att ha en lågt monterad turbo och direkt på grenrören istället, får ju såklart bygga/beställa nya turbogrenrör då men responstiden kommer bli avsevärt mycket bättre. Med en så stor motor så får man ju en hel del avgasvolym så en ganska stor turbo bör du kunna använda och få tidigt ladd ändå och med det kommer ju en högre effekt trots lågt laddtryck än med en liten turbo och högt ladd. Är ju alltså magnum v10an vi pratar om här och den har ju ganska lågt komp original om jag inte missminner mig vilket gör att du inte bör behöva öppna motorn och kompsänka öht med så lågt laddtryck.

Vad har du för budget att lägga på turbobygget? Skulle rekommendera ett nytt sprut också så du kan mappa ordentligt vilket också hjälper dig till tidigare laddtryck. Samt att du självklart måste öka soppasystemets prestanda


10 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#6
Ja den är låg kompad
Vill ladda så tidigt som möjligt (och kommer inte behöva ha något mer efter 4,500 rpm ) då botten delen inte ska varvas mer....

Blir inte efter grenrören utan ca 1,5-2m bakom (inte förhandlings bart)

vill inte ladda mer än 0,5 bar men jag vill ha det tidigt.

Vilken turbo ska jag satsa på ? (och jag vill gärna bara ha en men kan ta förslag på 2st med)
Budgeten: jag har nog råd att få förslag på rätt turbo stolek iaf smile


Dr. Turbo
459 Inlägg
19 augusti 2012
#7
Om du måste ha turbon så långt från topparna så skulle jag rekommendera antingen Garrett eller Turbonetics sen vilken storlek vet jag inte än.
Vad är effektmålet? Vilket bränsle ska du köra på? Varför bara 0.5bar?


258 Inlägg
20 augusti 2012
#8
Det finns nog bara de största du kan köpa typ HX50-55 http://www.myholsetturbo.com/holsethx50.html

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

1 422 Inlägg
20 augusti 2012
#9
DriveOrDie skrev:
Det finns nog bara de största du kan köpa typ HX50-55 http://www.myholsetturbo.com/holsethx50.html

Varför en jätte turbo med ganska seg spool gjord för väldigt höga ladd med kapacitet för ~650-750hk när han vill ha en snabbspoolad turbo, ska ladda 0,5 vilket borde resultera i ca 450-500 häst. Tycker det skulle låta bättre med ett precision aggregat som är mindre, typ ett 5862 (eller numret större) aggregat som är kullagrat, klarar ändå riktigt bra med effekt men har snabbare spool och kommer börja ladda tidigare. Iofs är det också en turbo som gillar höga laddtryck men mer lämpligt för ändamålet än en hx50/55 enligt mig. Annars kanske detta vore vettigt? Om pengarna finns. http://motornord.se/system/webshop_show … PID=105403

Klarar över 550 häst, billetimpeller samt dubbelkullagrat vilka båda är goda egenskaper för tidigt laddtryck. Är väl egentligen avsedd för mindre cylindervolymer men det är ju bra när turbon ska längre bak och avgaserna har tappat i hastighet, den klarar fortfarande av högt flöde och eftersom du inte kommer varva så mycket tror jag inte du kommer få problem med mottryck bara du har fritt fram bakom turbon. Ring motornord för lite mer info om turbon men det är en som jag kom att tänka på när jag kikade lite efter turbo till mazdan. Tror det är snabbare val än holset bägge två. Det är inga små turbos ändå kan jag säga.

Ska turbon ändå sitta så långt bak och det inte är ett alternativ att ändra på så är det onödigt komplicerat med dubbel bara. Hade dock varit fint och förmodligen mer effektivt att ha en turbo för varje bank direkt på grenrören men är det inget alternativ så kör singel, helt klart smile


1 062 Inlägg
20 augusti 2012
#10
Ska du köra singelladdare 1,5meter bakom motorn? Seriöst? Du lär ju inte vara ute efter en motor med bra respons och körbarhet iaf. Glöm banan, såna där idiotiska saker håller man bara på med på andra sidan Atlanten.
Men siktar man på snabba 0-250Km/h tider så stör väl inte en långsam spoolup så mycket wink

M.V.H..


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2012
#11
cheffer skrev:
[
Varför en jätte turbo med ganska seg spool gjord för väldigt höga ladd med kapacitet för ~650-750hk när han vill ha en snabbspoolad turbo, ska ladda 0,5 vilket borde resultera i ca 450-500 häst.

Det är ganska enkelt om man funderar lite (lärde mig detta själv för inte länge sedan)

En bamseturbo för 700hk ger inga 700hk vid 0.5bar, en mindre "lagom" turbo som ger max 450hk ger vid 0.5bar inte ens luft till hans utgångseffekt.

Man måste alltså tänka ihop laddtryck och önskad effekt.

En 19T ger exempelvis 300hk vid 1.5bar överladd på en Volvo S40. 0.5bar ur den ger väl luft till kanske 170hk dvs halva utgångseffekten :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

258 Inlägg
24 augusti 2012
#12
torpis skrev:
cheffer skrev:
[
Varför en jätte turbo med ganska seg spool gjord för väldigt höga ladd med kapacitet för ~650-750hk när han vill ha en snabbspoolad turbo, ska ladda 0,5 vilket borde resultera i ca 450-500 häst.

Det är ganska enkelt om man funderar lite (lärde mig detta själv för inte länge sedan)

En bamseturbo för 700hk ger inga 700hk vid 0.5bar, en mindre "lagom" turbo som ger max 450hk ger vid 0.5bar inte ens luft till hans utgångseffekt.

Man måste alltså tänka ihop laddtryck och önskad effekt.

En 19T ger exempelvis 300hk vid 1.5bar överladd på en Volvo S40. 0.5bar ur den ger väl luft till kanske 170hk dvs halva utgångseffekten :-)

En hx60 perfekt då smile

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

1 532 Inlägg
24 augusti 2012
#14
Vill du ha svar på alla frågor så ring Boulder maskin.


1 062 Inlägg
24 augusti 2012
#15
Big_JN skrev:
Jag personligen hade satsat på en kompressor istället...

Ja faktist! Mkt enklare att få till och kalibrerar motorn med.

M.V.H.


Forummoderator
10 576 Inlägg
26 augusti 2012
#16
DriveOrDie skrev:
torpis skrev:
cheffer skrev:
[
Varför en jätte turbo med ganska seg spool gjord för väldigt höga ladd med kapacitet för ~650-750hk när han vill ha en snabbspoolad turbo, ska ladda 0,5 vilket borde resultera i ca 450-500 häst.

Det är ganska enkelt om man funderar lite (lärde mig detta själv för inte länge sedan)

En bamseturbo för 700hk ger inga 700hk vid 0.5bar, en mindre "lagom" turbo som ger max 450hk ger vid 0.5bar inte ens luft till hans utgångseffekt.

Man måste alltså tänka ihop laddtryck och önskad effekt.

En 19T ger exempelvis 300hk vid 1.5bar överladd på en Volvo S40. 0.5bar ur den ger väl luft till kanske 170hk dvs halva utgångseffekten :-)

En hx60 perfekt då smile

Bara att titta i kompressormappen så har du svart på vitt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök