Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 518 326 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
-MATS- VWetgirig hobbymekare
9 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Motorn blir grym ju smile . Kul att du filmade lite under arbetet också!

Peter_Eriksson skrev:
Finns nya klädslar i massa olika färger.. kostar väl 1200-2500:- beroende på märke, kvalitet etc.

Kan du posta namnet på några bra firmor att kontakta angående inredning? Vore kanon om du gjorde det cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Edit: nu såg jag första kommentaren om motorn, tackar! smile

Ebay, ebay.. Hmm, eeebaaay big_smile nä men sen finns väl de vanliga återförsäljarna här, dalhems, csp, vwimporten, osv.

Tmi är ju ett bra märke iaf som flesta säljer. Jag hottade nåt på ebay, komplett med sätesklädsel och dörrsidor för 2000:- återkommer när jag hittar den

Senast redigerat av Peter_Eriksson (9 januari 2013)

-MATS- VWetgirig hobbymekare
9 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Edit: nu såg jag första kommentaren om motorn, tackar! smile

Ebay, ebay.. Hmm, eeebaaay big_smile nä men sen finns väl de vanliga återförsäljarna här, dalhems, csp, vwimporten, osv.

Tmi är ju ett bra märke iaf som flesta säljer. Jag hottade nåt på ebay, komplett med sätesklädsel och dörrsidor för 2000:- återkommer när jag hittar den

TMI var det jag sökte ... hade bara tappat namnet wink

Tack!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Aha, tmi ja, de ska va bra. Har för mig det finns nån mer tillverkare som säljs på vw heritage eller nåt sånt.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Aah, just ja! Den har jag sett innan, bra tips smile

Vad tror du om insugskanalerna nu då? Läste du tråden?

Putteliten
9 januari 2013 · 9 090 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Aah, just ja! Den har jag sett innan, bra tips smile

Vad tror du om insugskanalerna nu då? Läste du tråden?

Ska läsa den imorrn tänkte ja, dax å sova nu! Gonatt!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Allright, jag tror fortfarande på en ruggad yta. Tydligen blir ytskiktet tunnare och flödet bättre, risken för att flödet rullar och skapar turbulens mindre.

Gonatt!

SportPilot Ubåtsingenjör
10 januari 2013 · 7 253 Inlägg

läste tråden du länkade till och nu mera tror även jag på en ruff yta i insugskanalerna smile väldigt bra läsning !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Kalas, nu säger jag inte att det är någon absolut sanning! Men tittar man på de studier och resultat med 10cfm högre flöde med ruggad yta så talar det för att det är bättre.. Iaf i flödesbänken. På sävarturbo finns väldigt mkt kunnigt folk och intressanta trådar.

peder Dorifto King Peedi Balerado
10 januari 2013 · 386 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Haha, så du stryker runt här minsann smile

Hur ska du slå mig? För att jag skaffat en 50 år gammal bil eller för att jag kommer att köra ifrån då?

Menar slå på dig fysiskt wink
Förlåt för väckningen imorse! Skulle ringa polarn då vi beställt grejer och de va bråttom tongue

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
Djo
10 januari 2013 · 10 163 Inlägg

Ser bra ut smile

hörde av far om att någon han kände tok polerade kanalerna och den gick inte alls bra hade han frågat sig för så då skulle ytan vara ruggad så han rugade upp den så gick den mycket bätre så ja tok groft skare ju inte vara men inte blankpolöerat lagom 'är bäst. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Peder: Haha, give it a try wink
Ja vafan, tänkte va snackar han, rb25..?! Kl07 på mirgonen..?!

Djo: ja sedär, jag är redan övertygad smile det är ju bra, för helvete va jobbigt det är att blankpolera kanaler. Avgassidan däremot kan va riktigt blank, där har man ju kolven som trycker ut gaserna.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Wihooo, två nya paket att hämta ut imorgon smile

3punktsbälten till framstolarna, lite säkrare samt att man montera barnstol till sommaren.

Sen mina 2 Kendaldekaler, 350x350mm som jag tänkte testa på dörrarna. Ser det inte bra ut så får man väl sätta upp dem i garaget eller nåt smile

"Råkade" också beställa billet stötstångsrör på ebay med oringar och fjädrar, lär täta ca 100x bättre än originalrören tongue

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/Untitled_zps7bd02e6c.jpg

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Svårt att låta bli när det är billigt och så lättillgängligt.. Frligt värre! big_smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Sen är det ju dumt att snåla på vissa saker.. Std-rören är ju kända för att läcka smile

Skruvar till det
11 januari 2013 · 1 702 Inlägg

Det verkar som du vart inne på ebay och fyndat nu igen:)

Så mycket billigare det blir iaf från euländer.

Tyckte först att det på bilden var coiloversrör men så kom ju förklaringen.... motordelar, men läcker orginal så mycket?? Vad blir det i komprissionsförlust är det märkbar skillnad mot dessa du köpt?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Ebay ja, fast usa. Delarna är mkt billigare, frakten brukar dock kosta mer, tull, skatt etc har jag inte åkt på hittills iaf, knock knock.

Haha, coilovers.. Haha igen.. Kompressionsförlust?

Du inte så insatt i luftkyld vw eller ventilmekanism med stötstänger va? smile

Rören sitter bara som hölje runt stötstänger mellan block och topp. Det är olja som brukar läcka vid skarven mot blocket smile

Skruvar till det
11 januari 2013 · 1 702 Inlägg

Nej jag kan typ noll om stötstånggrejer eller luftkyld så jag tar på mig hatten och ställer mig i skamvrån ett tag....

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang