Problem att ACn inte startar volvo v70 98

Glimbrink
12 juni 2013 · 723 Inlägg

Hejsan! Kommer precis från verkstan då jag trodde gasen va slut på bilen. Men de vart inte slut men han fyllde på ändå och de läckte ingenting men acn ville inte starta.

Den är inte kass då jag bytte den för 2 år sedan så det är någon annan givare eller liknande som strular..

Någon som har några tips på saker jag kan prova? Är lite plågsamt att köra utan ac i denna värmen smile

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
schnauz
12 juni 2013 · 1 758 Inlägg

Kolla felkoder är en bra idé. Annars kan du ju testa att gå över alla elektriska anslutningar och leta efter glapp etc.

CarpeDiem German Engineering
12 juni 2013 · 9 081 Inlägg

Nedsatt effekt kan orsakas av:

1. Felaktikg oljemängd
2. Lagerskador
3. Läckage
4. Fukt
5. Defekt magnetkoppling

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Glimbrink
12 juni 2013 · 723 Inlägg

Okej, nej han på verkstan hittade inga felkoder. Borde han inte kollat oljemängden när han fyllde på den?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Mack Forum- och sitemoderator
12 juni 2013 · 26 155 Inlägg

Han blinkar inget konstigt på knapparna till ECC:n?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Glimbrink
12 juni 2013 · 723 Inlägg

Mack skrev:
Han blinkar inget konstigt på knapparna till ECC:n?

Nope men ska ta ut den imorgon och kolla så att alla kontakter sitter som dem ska för jag har haft den ute när jag har kopplat med stereon

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Mack Forum- och sitemoderator
12 juni 2013 · 26 155 Inlägg

Glimbrink skrev:

Mack skrev:
Han blinkar inget konstigt på knapparna till ECC:n?

Nope men ska ta ut den imorgon och kolla så att alla kontakter sitter som dem ska för jag har haft den ute när jag har kopplat med stereon

Kolla så inte kontaktstycket ramlat av till tempgivaren på instrumentpanelen.
Långsökt kanske men..värt att kolla.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Glimbrink
12 juni 2013 · 723 Inlägg

Mack skrev:

Glimbrink skrev:

Mack skrev:
Han blinkar inget konstigt på knapparna till ECC:n?

Nope men ska ta ut den imorgon och kolla så att alla kontakter sitter som dem ska för jag har haft den ute när jag har kopplat med stereon

Kolla så inte kontaktstycket ramlat av till tempgivaren på instrumentpanelen.
Långsökt kanske men..värt att kolla.

Yes, dock är det konstigt att fläkten fungerar som den ska och värmen fungerar också bra så tror inte det är något där. Känns precis som något korkat som en säkring eller liknande...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
kjell-gbg
13 juni 2013 · 85 Inlägg

Startar kompressorn .... dvs drar magneten så centrum "åker med"

Du kan tvångsstarta kompressorn genom att ta loss givaren som sitter på den "vita aluminiumburken"
Det går att ta loss elkontakt och kortsluta i sladden .... startar kompressorn med kortslutning fattas det gas i systemet .... det som sitter kvar i aluminiumburken ... själva givaren kan vara trasig ...men den går inte o byta utan gasförlust vad jag vet

Lyckas du inte tvångstarta kompressorn via givarsladden har du något elektriskt problem
leta efter trasiga säkringar och försök starta kompressorn genom att ge 12 volt direkt till magneten
kolla jorden till kompressorn

det mest luriga felet är egentligen rätt enkelt ....
kompressorn fungerar och gas finnes  ... men det blir inte kallt i bilen .....
det sitter en värmeventil som släpper fram varmvatten till värmepaketet inne i bilen
denna ventil är vakumstyrd från insugningsluften till motorn
kör du på tomgång eller delgas är ventilen stängd och inget varmvatten släpps fram
gasar du hårdare öppnar värmeventilen och det blir varmt inne i bilen
har ventilen fastnat i öppet läge ....orkar inte AC:n kyla
ventilen finns för att motorn inte ska överhettas vid hård belatning

Glimbrink
15 juni 2013 · 723 Inlägg

Idag körde jag ac reläet manuellt och då startade allt och kylde hur bra som helst! Vad gör så att reläet inte går igång? Allt fungerar vad gällande kompressor och gas

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Aronson
15 juni 2013 · 914 Inlägg

Bygla lågtrycksvakten som sitter på röret vid torpedväggen ute i motorrummet om kompressorn går då så är det troligen tryckgivaren som är trasig,om det inte hjälper kan det vara fel på yttertempgivaren,dvs den har fastnat på ett ohm tal som tex säger att det är 10 minusgrader ute och då behövs ju ingen kyla.Detta fel lurar även stryenhetens diagnos som tror att det är vinter och lägger då inga felkoder.Givaren sitter bredvid fläktmotorn.
Och det går att byta tryckvakten utan att tömma systemet det sitter en ventil(precis som en däckventil)på nippeln till lågtrycksvakten.

Glimbrink
15 juni 2013 · 723 Inlägg

Okej får göra det när det har slutat regna. Men imorgon tidigt ska jag köra en lång väg så hade varit skönt med acn. Kan jag köra med reläet manuellt dvs stripes runt det så det alltid är igång eller kommer acn ta stryk av detta?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Aronson
15 juni 2013 · 914 Inlägg

Byglar du relät så går kompressorn hela tiden och det slutar med att  förångarn blir en isklump samt att komressorn kan ta skada.
Du vad har du för motor har du 10 ventilare?? med insprutningssytem fenix 5,2?? så är det stor risk att det är fel på motorstyrenheten,det är  inte alls ovanligt att de går sönder och styrningen till kompressorn uteblir.

Aronson
15 juni 2013 · 914 Inlägg

ursäktamig, jag tittade efter vad du har ,såg att det är en t-5 så glöm det där med styrenheten.

Glimbrink
15 juni 2013 · 723 Inlägg

Aronson skrev:
ursäktamig, jag tittade efter vad du har ,såg att det är en t-5 så glöm det där med styrenheten.

Okej då ska jag nog inte tvångköra acn. Men den fungerar iafall det är skönt. Sen ska man ju bara hitta vad det är som strular med alla dessa givare och sensorer haha smile har noll koll inom området big_smile

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Burnout89 Överladdad!
15 juni 2013 · 530 Inlägg

Det kan även sitta en Trycksenor (3-polig) på torkfiltret, även den kan strula, de syns om man kopplar upp diagnos dator och kollar vad den tycker att det är för tryck..

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
Glimbrink
15 juni 2013 · 723 Inlägg

Burnout89 skrev:
Det kan även sitta en Trycksenor (3-polig) på torkfiltret, även den kan strula, de syns om man kopplar upp diagnos dator och kollar vad den tycker att det är för tryck..

Okej, service killen sa att de va bra tryck och läckte ingenting men jag tycker det är konstigt att han inte bytte de här filtret eller de behövs kanske inte? Jag ska fråga honom på tisdag när han ska leta vidare och åtgärda problemet..

Det BORDE inte vara någon dyr reperation nu då acn fungerar som de ska bara någon sensor/givare som strular.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Glimbrink
16 juni 2013 · 723 Inlägg

Jag tror det är reläet som är knas för nu när jag kom hem efter en 7 timmars biltur så klickade reläet av på av på av på typ med 1 sekunds mellan rum så acn fick spader... men sen när den slutade klicka så fungerar acn som den ska så tror faktiskt det är reläet men får byta och prova smile

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Glimbrink
19 juni 2013 · 723 Inlägg

Nytt relä och tryckvakt som sitter vid torpedväggen vid expansionskärlet men fungerar fortfarande inte.

Dem är helt nya från volvo så dem kan de ju inte vara fel på... vad ska jag göra nu då....

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
pompe90
20 juni 2013 · 408 Inlägg

LÄS Längst ned i inlägget istället tongue

Glimbrink skrev:
Nytt relä och tryckvakt som sitter vid torpedväggen vid expansionskärlet men fungerar fortfarande inte.

Dem är helt nya från volvo så dem kan de ju inte vara fel på... vad ska jag göra nu då....

mät resistansen på högtrycksvakten bakom passagerarlyktan ovanför torkfiltret.
det skall ligga på cirka 35ohm om jag minns rätt. allt ÖVER = Trasig.

den kan vara pajj, sedan skall du kontrollera måttet på kompressorn om magnetkopplingen har för stort glapp för att orka dra.

lite citat

Problemet som du beskrev är att spelet mellan kompressorhubben och den remskivan har blivit för stort under åren. Spelet är ca .030mm från fabriken och inställd med hjälp av tunna distansbrickor. Det kan finnas 2-3st distansbrickor av olika tjocklek till exempel .090mm, .030mm,osv.

När spelet ökar pga slitage, så ökar spelet mellan hubben och remskivan. Det som händer är att clutchens elektromagnet kan inte dra in hubben mot remskivan längre. Det ofta märks först att din AC fungerar när du starta bilen, men slutar fungera fungera när motorn är varmt. Det pga spelet ökar även pga värmen.

Ta ett bladmått och kolla hur mycket spel som finns mellan hubben och remskivan, är det mer än 0.70mm så brukar det bli problem.

Det är ganska enkelt att reglera spelet, bara att ta bort en av brickorna och minska spelet så det blir ca 0.30mm igen. Men på din bil finns det inte mycket plats mellan karosseriet och kompressorhubben, samt att det krävs nån slags avdragare att dra bort hubben.

Jag har gjort jobbet många gånger, men jag också har alla verktygen för att kunna tömma köldmedium och demontera kompressorn och reglera spelet på bordet. Det ska gå att ta lös monteringsbultarna på kompressorn och vrida den på nåt sätt utan att behöva ta bort AC rören och fixa en hemmagjort avdragare, men då är risken stor att du förstöra clutchlagret.

LÄNK: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=245370

Det finns också enklare sätt att fixa glappet(om man nu har det)
Lite bonnläpps style :-P roll
Det funkar faktiskt mycket bra men är väl inte det pålitligaste om man inte tänker sig för :-P men vill man slippa slita och slippa förstöra något när man demonterar remskivan så går det att göra på detta sätt :-)

LÄNK: http://forums.swedespeed.com/showthread … clutch-fix

Här finns lite bilder på hur det ser ut på andra sidan utav remskivan där brickorna sitter.
LÄNK: http://volvoforums.com/forum/volvo-850- … 665/page4/


EDIT-

OJ! missade visst ditt tidigare inlägg:

Glimbrink skrev:
Jag tror det är reläet som är knas för nu när jag kom hem efter en 7 timmars biltur så klickade reläet av på av på av på typ med 1 sekunds mellan rum så acn fick spader... men sen när den slutade klicka så fungerar acn som den ska så tror faktiskt det är reläet men får byta och prova smile

Detta handlar om att det är för stort glapp så magnetkopplingen inte orkar dra runt när det blir varmt där nere.
Så ta å shimsa om så blir det nog bra sen :-) Alltså har du endast ett fel å det är glappet. Glöm tryckvakten jag snacka om.

Lycka till!!

Senast redigerat av pompe90 (20 juni 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang