2893
Sök

Min 95 drar för mycket bensin!!

45 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hallo jag har en 95 98 årsm 2,3 med aero turbo som jag hade inne för steg 3 chippnig och så skulle dom kika på den för den drog för mycket bensin dom sa direkt att det var dumpventien och jag bytte ut den mot org men det har inte blivit bättre, har även bytt alla vaccum slangar, bytt lambdasonden, men inte hjälpt den drar ca 1,03 på landsväg, nån som har nått tips om vad jag ytterligare kan kika på? alla slangar och rör verkar sitter fast?
Tacksam för hjälp för bensin priset stiger ju bara:-(
Ps: vad är en Aero kobra?

45 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#2
jodu studera vidare.
Senast redigerat av Saab_kille (17 augusti 2008)

1 217 Inlägg
17 augusti 2008
#3
menar du 9-5? tongue


Mästare
2 947 Inlägg
17 augusti 2008
#4
Saab_kille skrev:
jodu
Nej däremot Saab 9-5wink

Edit: Jag tog bort min första inlägg för att inte skapa diskussion och verka vara en grinolle.
Senast redigerat av KimVsWorld (17 augusti 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

45 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#5
Ok 9-5

1 217 Inlägg
17 augusti 2008
#6
har du tung högerfot?


45 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#7
Nä jag har ju inte det:) jag testa och låg runt 90 hela vägen.

BTLulle
17 augusti 2008
#8
En polare har en 9-5 04 chipad 290hk och 360nm om jag min rätt. Den ligge rpå 0,8-0,9 på landsväg men det räcker med ett par omkörningar så är den direkt över 1 liter. Tror ite att du kan köra den så mycket under litern med det trimmet.

MVH Peter

45 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#9
Ok det kanske är priset man får ta för att ha lite skoj:D

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 augusti 2008
#10
Saab_kille skrev:
Ok det kanske är priset man får ta för att ha lite skoj:D
1 liter i en stor bil är inte katastrof.   Däremot kan ju göra grundtricken,,,  iom du är intresserad av att få bilen att dra lite så kan mycket väl bromsarna vara rostiga bak, hissa upp ett hörn i taget och nurra på huljen, de skall snurra mycket lätt.  Även om du tor bromsarna är hur finaa som helst så går det fort att försökra sig om att så verkligen är fallet.

pumpa även däcken till rekomenderat maxtryck.  (jag kör 3.1bar i mina 215/45/17)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

26 Inlägg
17 augusti 2008
#11
Eftersom du har det trim du har så ska du vara glad om den bara drar runt 1 liter milen, det är inte hela världen. Men du ska INTE pumpa hjulen annat än det som rekomenderas.. saab 95 aero ska ha 2.3 fram och 2.3 bak ändrar du trycker så ändras förhållande i däcket och börjar slitas detta är ett välkänt faktum och mekanikernas A och O. Eller så får du byta däck om några hundra mil, då blev bensinräkningen mycket dyrare wink

4 586 Inlägg
17 augusti 2008
#12
Saab_kille skrev:
Hallo jag har en 95 98 årsm 2,3 med aero turbo som jag hade inne för steg 3 chippnig och så skulle dom kika på den för den drog för mycket bensin dom sa direkt att det var dumpventien och jag bytte ut den mot org men det har inte blivit bättre, har även bytt alla vaccum slangar, bytt lambdasonden, men inte hjälpt den drar ca 1,03 på landsväg, nån som har nått tips om vad jag ytterligare kan kika på? alla slangar och rör verkar sitter fast?
Tacksam för hjälp för bensin priset stiger ju bara:-(
Ps: vad är en Aero kobra?
åk in och gör ett avgasprov vid något verkstad samt kolla efter felkoder visar det inga dårliga avgasvärden eller några fel så då beror det på högerfoten


8 877 Inlägg
17 augusti 2008
#13
Hur har du mätt förbrukningen med SID eller trippmätaren? och hur långt har du kört.
Tanka fullt och mät med SID och trippmätaren.


* SID = Färddatorn
Senast redigerat av Hamilton (17 augusti 2008)

Fotograf på tierpidag.se

3 Inlägg
17 augusti 2008
#14
Kobra = Insugsrör (kallas även för saxofon)
Det sitter mellan turbo och LMM. Finns kraftigare eftermarknadskobror att köpa, just nu är det väldigt populärt att köpa den som kallas för kungskobran som sitter original på Aero -06 -> men den passar inte "bolt-on" på saabr äldre än -06 utan det krävs en viss modifiering.

/Stefan

Saab 9-5 Aero -01

Saab
344 Inlägg
17 augusti 2008
#15
Hamilton skrev:
* SID = Färddatorn
SID = Saab Info Display big_smilebig_smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
17 augusti 2008
#16
inte för och gnälla men trimmar man så ska man ju inte bli förvånad att att de drar aningen mer soppa ju
sen får man se de så här vill ha de 25 gånger roliare nissan micra ägarna så kostar de där efter;)


Saab
344 Inlägg
17 augusti 2008
#17
sägs o dra mindre när man trimmar ju, MEn det beror ju helt klart på hur man kör!

301 Inlägg
17 augusti 2008
#18
Saab_kille skrev:
Hallo jag har en 95 98 årsm 2,3 med aero turbo som jag hade inne för steg 3 chippnig och så skulle dom kika på den för den drog för mycket bensin dom sa direkt att det var dumpventien och jag bytte ut den mot org men det har inte blivit bättre, har även bytt alla vaccum slangar, bytt lambdasonden, men inte hjälpt den drar ca 1,03 på landsväg, nån som har nått tips om vad jag ytterligare kan kika på? alla slangar och rör verkar sitter fast?
Tacksam för hjälp för bensin priset stiger ju bara:-(
Ps: vad är en Aero kobra?
Va TESTA byta bilen mot en. ja låt oss säga+ hmmm? en dag i tunnelbanan. Men Det är inte min åsikt.tongue

Toppfarten skiter väl jag i, det är hur snabbt man kommer dit som man vill åt!

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 augusti 2008
#19
Murdock_1980 skrev:
Eftersom du har det trim du har så ska du vara glad om den bara drar runt 1 liter milen, det är inte hela världen. Men du ska INTE pumpa hjulen annat än det som rekomenderas.. saab 95 aero ska ha 2.3 fram och 2.3 bak ändrar du trycker så ändras förhållande i däcket och börjar slitas detta är ett välkänt faktum och mekanikernas A och O. Eller så får du byta däck om några hundra mil, då blev bensinräkningen mycket dyrare wink
2.3kg på 40profil måste vara fel, eller menar du original 15" hjul?

oavsett så är det inget bra att åka runt på 1.5kg, vilket absolut inte behöver synas nämnvärt på däcket, i synnerhet om man har 17"+

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 augusti 2008
#20
keffy89 skrev:
sägs o dra mindre när man trimmar ju, MEn det beror ju helt klart på hur man kör!
Det där är ju också en jäkla myt,  den behöver inte dra mer om man nu inte kör på som tusan, men mindre är kanske väl optimistiskt att tro.  Bilen adapterar ju sig efter nya bränslet, så kör man 98oktan så kommer bilen dra mindre, men det hade den gjort oavsett chipp eller ej.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök