3666
Sök

Få tryck i koppling? M90

Whatever :)
1 652 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
Tja bytte tryckplatta och lamell i går, och till en stålomspunnen slang men jag får inget tryck i pedalen.

Ser att de är en nippel som jag har öppna och när polaren trampar på kopplingen så kommer de olja men sen försvinner trycket..

Gör vi de helt fel eller hur ska man göra? Fick dels hör att man ska trycka on olja genom den nippeln men ska man verkligen de?

Tacksam för alla svar.
Senast redigerat av XeptiQ (18 juli 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 652 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
skalman1 skrev:
Man kan dels pumpa oljan "baklänges"  genom luftnippeln med en smörjkanna eller liknande, eller så kan man öppna luftnippeln och blåsa med tryckluft mot ventilationshålet i locket på behållaren.
Det senare är ibland enda sättet att få ur luften.

Hmm okej men principen är den samma som när jag luftar broms systemet?
Kan bara inte förstå att " trycket " i pedalen bara försvinner efter jag får ett bra hårt tryck.
Tryckplattan är en -712.

Med lem
1 127 Inlägg
12 juli 2010
Jag luftade min koppling i helgen, tog en jävla tid innan jag kom på hur det skulle gå till. Försökte först lufta med en sån där vakumsug man har till kompressorn för att lufta bromsar med. Funkade inte. Pumpa upp tryck och lufta manuellt gick inte.

Fick spruta in bromsvätska bakvägen genom luftnippeln tills det bara var vätska i ledningarna. (syns i behållaren när luften är borta) Använde en gammal spruta med en slangbit på.

SEN fick jag lufta manuellt. Pumpa upp tryck, ner med pedal, öppna nippel, stäng nippel och släpp pedal.

486 Inlägg
12 juli 2010
XeptiQ skrev:
Hmm okej men principen är den samma som när jag luftar broms systemet?

Ja.

XeptiQ skrev:
Kan bara inte förstå att " trycket " i pedalen bara försvinner efter jag får ett bra hårt tryck.

Om det inte läcker någonstans så kan det vara kopplingscylindern som gett sig. T.ex.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

1 652 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
H3dlund skrev:
Jag luftade min koppling i helgen, tog en jävla tid innan jag kom på hur det skulle gå till. Försökte först lufta med en sån där vakumsug man har till kompressorn för att lufta bromsar med. Funkade inte. Pumpa upp tryck och lufta manuellt gick inte.

Fick spruta in bromsvätska bakvägen genom luftnippeln tills det bara var vätska i ledningarna. (syns i behållaren när luften är borta) Använde en gammal spruta med en slangbit på.

SEN fick jag lufta manuellt. Pumpa upp tryck, ner med pedal, öppna nippel, stäng nippel och släpp pedal.

Hmm okej men ska testa de nu är jag kommer till bilen :smile

1 652 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Testade detta, att trycka ojlan bakvägen var inga problem, men sen detta me luftningen?! De blev bara sämre, bör de inte räcka med att jag trycker in olja bakvägen och sen trampar upp tryck sen är de okej ?
Luftade kopplingen en gång och kännde på en den efteråt och de känndes som de bara var luft i systemet, men nu när jag frikopplade lite innan jag tog en sväng så blev de lite bättre men inte bra. 

H3dlund skrev:

SEN fick jag lufta manuellt. Pumpa upp tryck, ner med pedal, öppna nippel, stäng nippel och släpp pedal
.

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 juli 2010
de går även att öppna nippeln. tryck In slavcylindern med handen, och täpp för luftnippeln med fingret.. sen när cylindern har fjädrat ut igen så gör man om, sen stänger man nippeln. då trycker man ur luften u cylindern samtidigt som man drar ner ny vätska när cylindern får fjädra ut igen.

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
17 juli 2010
Ta en lång slang och sätt på luftningnippel, helst en genomskinlig så man ser när vätska komma. Se till att hänga den så att änden mynnar ut högre än bromsvätskabehållaren. Sen öppnar man nippeln och pumpar på pedalen.

1 652 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Jo men de har vi testat.

Så här gjorde jag;

Sög ur behållaren, så olje nivån hamna strax under röret till cylindern till kopplingen. Sen tog jag en oljekanna med bromsolja och koppla på den på nippeln vid slavcylindern och tryckte i olja den vägen, Kom massa luft och sen ren olja. Efter de så fyllde jag på upp till MAX i behållaren och sen frikopplade ett par gånger, vart lite okay men testade med att få upp trycket, och sen öppna nippeln så resterande luft kom ut och de var då trycker försvann igen.

hewra skrev:
Ta en lång slang och sätt på luftningnippel, helst en genomskinlig så man ser när vätska komma. Se till att hänga den så att änden mynnar ut högre än bromsvätskabehållaren. Sen öppnar man nippeln och pumpar på pedalen.
Senast redigerat av XeptiQ (18 juli 2010)

1 652 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Hmm bara hoppas på att de håller trycket nu annars vet jag inte alls hur jag ska få de att funka. Blir säkert en tripp till kära Volvo smile

508 Inlägg
18 juli 2010
jag hade samma problem, tog 3 st brickor och satt på bulten som kopplingsarmen vilar på, den kommer närmare tryckplattan, vipps så funkade det

1 652 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Hehe jo skulle nog funka, men de har ju inget med trycket att göra.. Pedalen känns som att du har en vxl låda med wire typ som att den har gått av. Måste sitta och frikoppla minst 5 ggr innan jag kan lägga i växlarna.  Och jag vet att de inte finns någon luft kvar i systemet :S Detta är skit skumt

mulleri skrev:
jag hade samma problem, tog 3 st brickor och satt på bulten som kopplingsarmen vilar på, den kommer närmare tryckplattan, vipps så funkade det

335 Inlägg
18 juli 2010
för mig var de så enkelt så att de inte räckte med olja till max utan var tvungen att ha över de för att få tryck i den..

1 652 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Okej men det är typ strax över max i behållaren men verkar inte som att jag får riktigt tryck

laggey skrev:
för mig var de så enkelt så att de inte räckte med olja till max utan var tvungen att ha över de för att få tryck i den..

Sök