4972
Sök

FWD Till RWD Tipstråd!

Hjultomte
1 500 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Tjena. Såg att (Eller hitta ja inte den) det inte finns någon sånn här tråd o jag vill ha en massa tips eller ja ett par smile.

Jag tänkte ta motor o drivlina från en ford sierra o smälla i en betydligt mindre bil som har fwd original. Varför?? För jag har sakerna hemma som skräpar big_smile

Tänkte om man tar bakpartiet från sirran o svetsar ihop de med den andra bilens balkar med förstärknining av bur o liknande kan man då få saker o hålla en stund?
Tänkte då inte ha värsting effekter nu med tanke på att det blir mer av ett budget bygge smile

Bilen får ni tyvärr inte veta något wink hemlis en stund framöver tongue

Jag förstår att bilen inte blir besbar samt att de tar tid o kräver en o annan liten slant men skit i det wink de ska vara kul.

Släng ihop något nu bara mata mig med tips.

Som tex va för material kan man använda sig av om man ska bygga en "bakvagn" själv?? smile

Mvh TooS

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

12 086 Inlägg
11 augusti 2010
Om du ska göra ett super budget funka tills nästa bess bygge så skaffa några meter fyrkantsrör 30x30x2 och en svets och bara kapa ur så mkt du kan och svetsa stag  o skit tills de sitter smile

Jag har hållt på o bygga rwd på en fwdbil, gjorde några snabba kalkyler och bygger nu hela egen bakvagn med fjäderben och komponenter från Bmw 540. Bygget står rätt still dock tongue

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 augusti 2010
Jo ja håller med ovanstående, kapa ur golvet och bygg ett ramverk. Att försöka skarva in en ny bakvagn direkt i karossen blir ett jävla klydd och klent dessutom wink

Hjultomte
1 500 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
Tänkte kanske fixa ett 4-link system eller ja prova på o bygga big_smile de fick jag som tips av en arbetskamrat. det va relativt "lätt" o skulle vara bra också smile sen e ju frågan hur man ska fästa allt som ja förstod på han så 2 stag eller nått fram från under o över bakaxeln o fästa i golvet.

Då tänkte ja att lika bra ha bur så man får till det lite bättre där. men hur gör man för att inte bakaxeln ska hoppa upp i botten av bilen med en sånn upphängning?? håller stötdämparna o fjädrarna så pass?

Vill ni så kan ja slänga upp en skiss på va han rita smile men bara på begäran tongue

Hjultomte
1 500 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
TooS skrev:
Tänkte kanske fixa ett 4-link system eller ja prova på o bygga big_smile de fick jag som tips av en arbetskamrat. det va relativt "lätt" o skulle vara bra också smile sen e ju frågan hur man ska fästa allt som ja förstod på han så 2 stag eller nått fram från under o över bakaxeln o fästa i golvet.

Då tänkte ja att lika bra ha bur så man får till det lite bättre där. men hur gör man för att inte bakaxeln ska hoppa upp i botten av bilen med en sånn upphängning?? håller stötdämparna o fjädrarna så pass?

Vill ni så kan ja slänga upp en skiss på va han rita smile men bara på begäran tongue

Funderar även på bredden på en 740 bakaxel. smile iomed den inte är delad kan de ge ett par fördelar om man ska köra 4-link big_smile

9 150 Inlägg
12 augusti 2010
Kolla lite med jonnymoberg här på gorg. Han har ju byggt en Toyota starlet med volvo platta.
http://www.garaget.org/?car=82379
Han borde ju kunna ha en del tips och ideer till dig.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 augusti 2010
TooS skrev:
TooS skrev:

Funderar även på bredden på en 740 bakaxel. smile iomed den inte är delad kan de ge ett par fördelar om man ska köra 4-link big_smile

Ja du måste ju ha stel bakaxel för att bygga 4-länk tongue

Skissen vore kul att se för att veta om de är bra eller inte wink

Om du ska bygga helt eget, stag o hela skiten, är det ju bara att köpa en massa kulleder, och svetsa ihop öron och stag och smälla ihop. går åt 12 leder om du ska bygga den sort jag tänker på i alla fall wink
Senast redigerat av Bensinskallen (12 augusti 2010)

Hjultomte
1 500 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68257/large/979857_se1v8a.jpg

Där e den. Väldigt snabbt gjort o ser nästan ut så på pappret ^^ såg lite för lätt ut tongue

Sök