Byt säger säkert verkstadskillen, men eftersom bilen är gammal så lägger jag pengarna på annat. Förresten är det ingen som tittar under bilen, förutom besiktningssnubben.
Med några timmar och lite tålamod, går det att spara många skattade pengar. Och inte blir det mycket meckande heller.
Sonen körde efter en skogsbilväg. En duns hördes och så började det osa varm olja. Motorn stängdes snabbt. Ingen varningslampa tändes då motorn var igång, men vägen bak bilen såg ut som nytjärad! Oljegrus! En koll visade att det inte fanns någon olja kvar i motorn.
Nu var detta en 9:3 men många bilar i dag har oljetråg av aluminium och de flesta växellådor är också av aluminium. Så därför skriver jag detta.
Från början kan sägas att lagningen enligt nedan kunde skett på plats, men vi valda att bogsera den lilla sträckan till garaget.
Det gick fint att sticka in ett finger i hålet och pilla på vevaxeln

Klippte till en 2 mm aluminiumplåt, stor så att den väl skulle täcka hålet. Fixerade plåten mot tråget genom att lyfta försiktigt med en garagedomkraft. Formade plåten efter formen på tråget med hjälp av en kul- och en penhammare, samt en större bult som lades på tvären (formade vecket.) Det blev många, många små slag. Det fina med aluminium är att det inte fjädrar tillbaks och är väldigt formbart.
När plåten passade, så borrades 2 hål med ett 4.3 mm borr genom plåt och tråg. I hålen sattes tillfälligt täta 4.2 mm popnit (blindnit), utan nitning! Detta för att alla andra hål skulle kunna borras med passning. Hålen gradades försiktigt med ett 8 mm borr.
Plåt och tråg borstades noga med stålborste, för att få ett bra grepp för det blå siliconet som lades melllan i riklig mängd. Även nitarna fick lite silicon innan de nitades fast för gott.
Silicionet fick härda en dag. Hällde i 3 liter bensin genom röret för oljestickan (inte oljepåfyllningen) och tappade sedan ut genom oljepluggen. Upprepade allt med den silade bensinen. Ut kom lite borrspån och annan gegga.
Bytte filter och hällde på olja... allt klart. Läcker inte det minsta.
Förra bilen en 99:a körde jag 10 000 mil med en liknade reparation. Den gången fick jag in hela handen i tråget. Oljeplugg och en stor del runt den bara försvann. Oljebyten skedde i fortsättningen med oljesug tills bilen skrotades.
Material. 30 täta popnint, 2 bra borr, en tub blå silicon, 2 mm plåt och 3 liter bensin. 200 kr max.
Dessutom olja och filter, men det var ändå dags för oljebyte.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-20c8b4133cb02247eedd6560db6c373a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-2921c10c32aea19aed9f3b20528269a6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-ea368b259641d381e55fd6ca08a5e0e2.jpg]()