Sierra 2.0 16v 4x4 busbil

Sold_Alex
15 december 2022 · 20 Inlägg

Hejsan,

Jag var alldeles för lat för att kolla om det redan fanns en tråd för detta, finns det en så får någon vänlig själ visa mig till rätta och eventuellt omplacera tråden.

Det är såhär att en kompis har en sierra DOCH 4x4 från -91 och jag och han satt och lekte med tanken att bygga en busbil/sleeper av den, frågan är vart man kan hitta delar till den för att lyckas med detta. Jag har redan kollat på burtonpower men det är en jävla djungel😅 Tänkte om någon på det här forumet eventuellt vet vart man kan kolla för att hitta rätt delar för att kunna göra den så rolig som möjligt. Turbo kommer det garanterat att hamna i den.

Tacksam för alla svar eller hänvisningar.

Mvh
Alexander

Jesper328
15 december 2022 · 2 366 Inlägg

Leta på en Pinto eller Cologne v6 och stoppa ner, sen på med turbo.

DOHC är i förhållande till Pinto rätt så klena.
Toppar som spricker vid lite högre förbränningstryck och sånt där roligt medans Pinton håller för en bit över 300hk oöppnade.

I Pinton så kan du stoppa i Cossie-delar.
Vill minnas att Cosworth YB är baserad på Pintoblocket.

Reserverar mig för eventuella faktafel.
Var många år sen jag hölls med Sierror.

Up the RA
Sold_Alex
15 december 2022 · 20 Inlägg

Jesper328 skrev:
Leta på en Pinto eller Cologne v6 och stoppa ner, sen på med turbo.

DOHC är i förhållande till Pinto rätt så klena.
Toppar som spricker vid lite högre förbränningstryck och sånt där roligt medans Pinton håller för en bit över 300hk oöppnade.

I Pinton så kan du stoppa i Cossie-delar.
Vill minnas att Cosworth YB är baserad på Pintoblocket.

Reserverar mig för eventuella faktafel.
Var många år sen jag hölls med Sierror.

Nu är jag helt färsk på ford så jag har ingen aning om någonting 😅 Men passar växellådan till fyrhjulsdriften till dom motorerna då?

Jesper328
15 december 2022 · 2 366 Inlägg

Eventuellt, sitter väl en MT75 i fyrhjulsdrivna varianten också.
Oavsett så är det nog värt att svetsa på ett svep som passar istället för att bygga på en DOHC.

Edit: Här har du en halv bibel om just MT75. 😂
http://www.super7thheaven.co.uk/compone … box/?amp=1

Edit 2: Tänk även på att ni måste köra sprut.
Går ej att lura originalsprutet på en DOHC… har provat.

På en Pinto så kan man T-korsa in en backventil på slangen mellan insug och MAP-sensor, och sedan köra extraspridare som styrs av tryckvakter i olika steg.
Nu är ju det jävligt hibbavibba även om det funkar, men t.ex ett Megasquirt är att föredra.

Senast redigerat av Jesper328 (15 december 2022)

Up the RA
therealpinto
16 december 2022 · 39 Inlägg

En Pinto går att använda med lådan som sitter i DOHC 4x4 men ska du byta till V6 behöver du byta hela lådan, eftersom svepet är integrerat.

Jag skulle nog ändå mena att om det är en enklare busbil sär nog turbo med E85 och annan motorstyrning på originalmotorn det som är lämpligt att börja med. Ska du byta allt annat som krävs för att få det bra med sexa eller Pinto kan du lika gärna börja med en annan bil. Så mycket mer än kanske 250 hk (och vrid på säg 320-350 Nm) nånstans klarar ändå inte växellåda och diffar i längden om du busar på asfalt.

Låda, diffar, drivaxlar mm är "nästan samma" som på Cosworth 4x4 men inte riktigt, DOHC-grejerna har små skillnader. Men att uppgradera drivlinan i en Sierra 4x4 kostar rejäla slantar tyvärr. Min erfarenhet är att den här typen av bil (Sierra 4x4) gör sig bäst på vintern (snö, is) och att runt 200 hk är ganska tillräckligt för att ha roligt. Ska man vara snabbast ska man nog välja en annan bil...

Gustaf

Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Sold_Alex
17 december 2022 · 20 Inlägg

Jesper328 skrev:
Eventuellt, sitter väl en MT75 i fyrhjulsdrivna varianten också.
Oavsett så är det nog värt att svetsa på ett svep som passar istället för att bygga på en DOHC.

Edit: Här har du en halv bibel om just MT75. 😂
http://www.super7thheaven.co.uk/compone … box/?amp=1

Edit 2: Tänk även på att ni måste köra sprut.
Går ej att lura originalsprutet på en DOHC… har provat.

På en Pinto så kan man T-korsa in en backventil på slangen mellan insug och MAP-sensor, och sedan köra extraspridare som styrs av tryckvakter i olika steg.
Nu är ju det jävligt hibbavibba även om det funkar, men t.ex ett Megasquirt är att föredra.

Aa okej, tack för all information. Men det har visat sig rätt svårt att få tag på en pinto motor, dock så hade farsan en 2,3 dohc motor med turbogrenrör, så det blir nog eventuellt att bygga på den.

Sold_Alex
17 december 2022 · 20 Inlägg

therealpinto skrev:
En Pinto går att använda med lådan som sitter i DOHC 4x4 men ska du byta till V6 behöver du byta hela lådan, eftersom svepet är integrerat.

Jag skulle nog ändå mena att om det är en enklare busbil sär nog turbo med E85 och annan motorstyrning på originalmotorn det som är lämpligt att börja med. Ska du byta allt annat som krävs för att få det bra med sexa eller Pinto kan du lika gärna börja med en annan bil. Så mycket mer än kanske 250 hk (och vrid på säg 320-350 Nm) nånstans klarar ändå inte växellåda och diffar i längden om du busar på asfalt.

Låda, diffar, drivaxlar mm är "nästan samma" som på Cosworth 4x4 men inte riktigt, DOHC-grejerna har små skillnader. Men att uppgradera drivlinan i en Sierra 4x4 kostar rejäla slantar tyvärr. Min erfarenhet är att den här typen av bil (Sierra 4x4) gör sig bäst på vintern (snö, is) och att runt 200 hk är ganska tillräckligt för att ha roligt. Ska man vara snabbast ska man nog välja en annan bil...

Gustaf

Ja vi får se hur vi gör med allt, men tanken är väl att bygga på den ändå då den är lite fulfrän, så vi får försöka uppgradera allt lite allteftersom 😅 Farsan hade en 2,3 dohc motor med turbogrenrör, sen visar det sig hur vi väljer att göra med växellåda och drivaxlar osv. Men tack för all information hittills 👍

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang