Tål saab 95 original 290HK?

Saab_kille
22 maj 2008 · 45 Inlägg

Hallo har en Saab 95 årsm 98 2.3LTT
Har satt på Aero`s turbo på öppet luftfilter + 3" avgassystem och chippat den har ca 250 hk nu, skall steg 3 chippa den nu och skulle då få ut en ca 290 hk och det är väl det som aeros turbo tål. så min fråga är om jag kan förvänta mig att det kommer gå sönder delar och är det nått som måste bytas? Kommer min bil tåla det?
Tack på förhand

Markus_MR2
22 maj 2008 · 761 Inlägg

Du stressar ju allt mer när du trimmar.. Undvik hjulspinn över brunnslock och andra hala ställe så kommer den säkert att hålla. Som alltid så kör med insidan av huvudet så kommer det gå bra.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
940turboplus Rapidoz
22 maj 2008 · 688 Inlägg

tror du stressar din stackars turbo till dötts.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Epitaph
22 maj 2008 · 835 Inlägg

Koppling?

Saab_kille
22 maj 2008 · 45 Inlägg

Det är väl gött att turbon får jobba lite:-) Så kopplingen tror ni behöver bytas.

Epitaph
22 maj 2008 · 835 Inlägg

Turbon lär gå efter ett litet tag, kopplingen kommer slira sönder efter ett tag men vafan, det är ju slitdelar smile Fråga på http://forum.saabturboclub.com de killarna vet.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
22 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Eller ring killarna på MapTun och se vad dom säger, har alltid funkat för mig smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Joo
22 maj 2008 · 741 Inlägg

kopplingen lär ju börja slira om den är original!! som jag fattade det så har du monterat Aero turbon? isåfall så är det ingen fara..

zzzoder
22 maj 2008 · 358 Inlägg

vad innehåller steg 3 till saab då? .. turbo, spridare o ny programvara?

Eller är de bara som du formulerat de.. dvs steg 3 Chippa?
Hur långt har bilen gått?

Kopplingen tror jag är de första som kommer ge sig..

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
Saab_kille
23 maj 2008 · 45 Inlägg

Ja Aero turbon är monterad så det kändes ju skönt att ni trodde att den skulle hålla.
Det är urbytes boxen (program varan) som byts ut med tanke på att jag redan har 3" + luftfilter. bilen har gått ca 16500 mil.

Joo
23 maj 2008 · 741 Inlägg

Turbon kommer hålla utan problem!

Men kopplingen bör du byta, men du kan ju alltid testa med steg 3 men du får nog räkna med och byta kopplingen.. Kommer han inte slira efter trimningen så är det bara en tidsfråga om när smile

Beror ju såklart på hur du gasar också, men man köper inte steg 3 för att få ned bensinförbrukningen tongue mer pulver = bottengas!

Aero kopplingen till 9000 pallar 450 NM och i steg 3 till 9000 Aero så blir det 280-290 hk och 420-440 NM, bör väl vara något liknande på 9-5an va?

Senast redigerat av Joo (23 maj 2008)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Byt kolvarna om du inte gjort det förresten, jag small en kolv på väg till jobbet en dag och reparationen/renoveringen av motorn gick på 44,235kr med material och jobb.

Hade nog kunnat fixa det för hälften eller nått men jag bestämde mig för att köpa ett block med smidda Wössner-kolvar från MapTun och att renovera toppen samtidigt då det inte var något fel i den utan bara kolven som desintegrerats (mecken sa att den låg i smulor nere i sumpen).

Sen var kopplingen sliten och dumpen kass också så det byttes med samtidigt.

Allt det gick alltså på 44,235kr inklusive jobb och det är ju inte småpengar direkt så se till att slita isär motorn och byta till smidda kolvar innan du gör allt för mycket med bilen.


Tror min hade gått runt 17100 mil när kolven sa adjöss.


EDIT:

Joo skrev:
Turbon kommer hålla utan problem!

Men kopplingen bör du byta, men du kan ju alltid testa med steg 3 men du får nog räkna med och byta kopplingen.. Kommer han inte slira efter trimningen så är det bara en tidsfråga om när smile

Beror ju såklart på hur du gasar också, men man köper inte steg 3 för att få ned bensinförbrukningen tongue mer pulver = bottengas!

Aero kopplingen till 9000 pallar 450 NM och i steg 3 till 9000 Aero så blir det 280-290 hk och 420-440 NM, bör väl vara något liknande på 9-5an va?

http://www.maptun.com/webshop/shop_info … tegori=662

wink

Senast redigerat av TBOC_Razor (23 maj 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Joo
23 maj 2008 · 741 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Byt kolvarna om du inte gjort det förresten, jag small en kolv på väg till jobbet en dag och reparationen/renoveringen av motorn gick på 44,235kr med material och jobb.

Hade nog kunnat fixa det för hälften eller nått men jag bestämde mig för att köpa ett block med smidda Wössner-kolvar från MapTun och att renovera toppen samtidigt då det inte var något fel i den utan bara kolven som desintegrerats (mecken sa att den låg i smulor nere i sumpen).

Sen var kopplingen sliten och dumpen kass också så det byttes med samtidigt.

Allt det gick alltså på 44,235kr inklusive jobb och det är ju inte småpengar direkt så se till att slita isär motorn och byta till smidda kolvar innan du gör allt för mycket med bilen.


Tror min hade gått runt 17100 mil när kolven sa adjöss.

Det där kan inte vara ett vanligt fel, du måste ha haft en jäkla otur om kolven sprack med "bara" steg 3 yikes

Jag vet ju personer som kör med steg 3-4a från Maptun med deras saabar och kört med original kolvarna länge!

Senast redigerat av Joo (23 maj 2008)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Joo skrev:
Det där kan inte vara ett vanligt fel, du måste ha haft en jäkla otur om kolven sprack med "bara" steg 3 yikes

Jag vet ju personer som kör med steg 3-4a från Maptun med deras saabar och kört med original kolvarna länge!

300hk är gränsen där man rekommenderas att uppgradera kolvarna, *helst* ska man göra det en bit innan 300hk och 290hk skulle jag nog säga är i farozonen.

EDIT: Bara som lite kuriosa så klarar toppen i en 9-5:a runt 400hk innan något måste bytas.

Senast redigerat av TBOC_Razor (23 maj 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Carlsberg
23 maj 2008 · 111 Inlägg

Annars brukar man väl säga att kolvarna o stakarna håller för minst 400 hk oringal?(i saabarna), Detta kanske bara gäller T5 bilarna iof, eller är jag ute och cyklar nu?

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."
Saab 9-3 (2008)
Saab 900 s (1990)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Carlsberg skrev:
Annars brukar man väl säga att kolvarna o stakarna håller för minst 400 hk oringal?(i saabarna), Detta kanske bara gäller T5 bilarna iof, eller är jag ute och cyklar nu?

T5 har lite bättre smörjning och kylning för kolvarna samt bättre kolvar till att börja med, T7 är mycket känsligare.

Som sagt så rekommenderas man att byta till smidda kolvar i en T7-motor vid innan eller vid 300hk.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Saab_kille
23 maj 2008 · 45 Inlägg

Ja det det kommer nog att ligga runt 430 Nm, men jag vet inte hur många Nm en 9-5 org koppling pallar med?
Är ju inte direkt beredd på att lägga ut 44,000 på kolvar och andra grejer efter chippningen när bilen är värd 50.000 (även om det säkert är bra)
Vad ligger en ny bättre koppling runt för pris?

Lozinmust "Unloaded"
23 maj 2008 · 1 557 Inlägg

INTERCOOLER = BYTA NU PÅ EN GÅNG big_smile Jag märker, med steg 4(med världens mest störiga ladd) att min IC inte räcker till ibland, och då ska det bara vara 270 kusar, och en 2.0a, ladda 1,4 bar. Kolvar är väl dags strax efter 300 häst? och turbon har väl folk fått upp i 315 häst i diverse 9000(borde väl gå i 9-5 också)? vet en kille som har en i stan med TD04-15T Avgashus nummer 5(aero från 9-5) med den effekten, jag kan ha fel om avgashuset, kanske är 6ans han har, men har strongt för mig att det är 5ans..

Aja, hursomhelst: lycka till! Saab är kul när det inte går sönder -_-

"When innovation meets passion!"
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Saab_kille skrev:
Ja det det kommer nog att ligga runt 430 Nm, men jag vet inte hur många Nm en 9-5 org koppling pallar med?
Är ju inte direkt beredd på att lägga ut 44,000 på kolvar och andra grejer efter chippningen när bilen är värd 50.000 (även om det säkert är bra)
Vad ligger en ny bättre koppling runt för pris?

Bara kolvarna går ju inte på 44 lax utan det var ju en sönderkörd motor som byttes och i den nya ingick bla smidda kolvar, bara kolvarna går bara på typ 8k om du fixar i dom själv.

Original *Aero* koppling till 9-5 klarar av 450nm (som länken jag gav Joo innan visar wink ).

I den länken kan du även se vad en Aero-koppling kostar.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Fredrik-79
24 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Strax över 300hk borde man lyckat så ut ur motorn innan man byter kolvar men visst är de bra att räkna med de i budgeten och helst byta innan.
Lite över 300hk borde man få ut innan en Aero koppling ger med sig.
Men har du planer på att trimma mer så sätt i en värre koppling direkt är mitt tips.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang