Sladda mer med en 745 gl

BiddarN
4 november 2009 · 150 Inlägg

Tjena, ja får förhoppnings vis mitt körkort i början av December om allt går som jag hoppas. Och vill såklart kunna sladda ordenkligt med bilen. Vist går de att åka på häng på grusvägar osv. Men alla talar om att svetsa bakaxeln? Har läst rätt mycket här inne på forumet och att vissa skriver att de inte är bra för både det ena å de andra. Bilen är i fråga en 745 Gl -90. Hur svetsar man den osv. Finns det någon guide? MVH Adam

Senast redigerat av BiddarN (4 november 2009)

BMW 530D (2000)
LeafBox Lat Perfektionist
4 november 2009 · 6 359 Inlägg

det dåliga med svetsad bakaxel är att hjulen vill alltid snurra lika mkt. Vilket skapar problem när man ska svänga då det inre hjulet går en kortare väg en det yttre. I klarspråk så betyder det att det nöter mera däck.
Annars ser jag ingen direkt nackdel med det, kanske pga att klockan är 01:40 och hjärnan inte riktigt är med.

Men det finns gott om bilder som visar hur man svetsar bakaxlen här på garaget. Är faktiskt förvånad av att du inte hittat en redan.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Etingelholm
4 november 2009 · 979 Inlägg

ta du ditt körkort o sen kan du alltid känna dig frammåt. Du tar väl endå inte körkort för att kunna sladda heller!?! isåfall kan du likaväl köra utan körkort ;D men det går att sladda med en gammal 745 utan att behöva svetsa diffen. Pröva på att. Funkar det inte så kan du alltid svetsa, men det blir dyrt att nöta däck hela tiden. som sagt du ska ha körkortet i december, då behöver du knappast vara orolig att de inte gå att sladda. Förmodligen massa snö då smile

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
rickylicious Webbutvecklare
4 november 2009 · 2 369 Inlägg

AnderssonE30 skrev:
Förmodligen massa snö då smile

Massa snö? Vart bor du om man får fråga? Inte Sverige i alla fall? wink

Jag skulle också vänta och prova bilen original först innan jag svetsade. Har själv en GLT på 116 gamla hästar och det fungerar finfint utan att ha svetsat smile Det sliter som sagt en hel del däck att köra odiffad bakaxel så frågan är ju om det är värt det? Har även hört att bakaxeln kan slitas ut fortare om du inte har en väldigt frisk bakaxel som utångsobjekt (kanske någon vet mer om det?).

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
MIKK0 Designer.
4 november 2009 · 1 260 Inlägg

rickylicious skrev:

AnderssonE30 skrev:
Förmodligen massa snö då smile

Massa snö? Vart bor du om man får fråga? Inte Sverige i alla fall? wink

I min del av Sverige så är det då oftast "massa" snö i december wink

Senast redigerat av MIKK0 (4 november 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
AlvereZ
4 november 2009 · 787 Inlägg

rickylicious skrev:

AnderssonE30 skrev:
Förmodligen massa snö då smile

Massa snö? Vart bor du om man får fråga? Inte Sverige i alla fall? wink

Jag skulle också vänta och prova bilen original först innan jag svetsade. Har själv en GLT på 116 gamla hästar och det fungerar finfint utan att ha svetsat smile Det sliter som sagt en hel del däck att köra odiffad bakaxel så frågan är ju om det är värt det? Har även hört att bakaxeln kan slitas ut fortare om du inte har en väldigt frisk bakaxel som utångsobjekt (kanske någon vet mer om det?).

Sliter väl mer däck att köra diffat tongue 100* roligare med diff, men inte så smidigt och praktiskt kanske.. beror ju lite på vad man ska ha bilen till. ska den va till bruks med så skulle jag nog Inte svetts diffa den.. Går att åka brett endå..

Edit: Ska du göra det iaf, så är det väl bara be någon folkraceförare att göra det, dom vet väl oftast hur man gör tongue

Senast redigerat av AlvereZ (4 november 2009)

rickylicious Webbutvecklare
4 november 2009 · 2 369 Inlägg

AlvereZ skrev:

rickylicious skrev:

AnderssonE30 skrev:
Förmodligen massa snö då smile

Massa snö? Vart bor du om man får fråga? Inte Sverige i alla fall? wink

Jag skulle också vänta och prova bilen original först innan jag svetsade. Har själv en GLT på 116 gamla hästar och det fungerar finfint utan att ha svetsat smile Det sliter som sagt en hel del däck att köra odiffad bakaxel så frågan är ju om det är värt det? Har även hört att bakaxeln kan slitas ut fortare om du inte har en väldigt frisk bakaxel som utångsobjekt (kanske någon vet mer om det?).

Sliter väl mer däck att köra diffat tongue 100* roligare med diff, men inte så smidigt och praktiskt kanske.. beror ju lite på vad man ska ha bilen till. ska den va till bruks med så skulle jag nog Inte svetts diffa den.. Går att åka brett endå..

Edit: Ska du göra det iaf, så är det väl bara be någon folkraceförare att göra det, dom vet väl oftast hur man gör tongue

Ska bara dubbelkolla så vi tänker samma nu. En orörd bakaxel = diffad, en svetsad = odiffad, right? Diff är ju när bakaxeln fungerar som den ska och låter hjulen snurra olika fort. Det är väl lite därför det heter differential? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
rallykleen Rally Mupp
4 november 2009 · 300 Inlägg

Jag körde rally i grupp E med en 740 för några år sedan, odiffad. Körde både grus och asfalt utan några bekymmer, det sladdar jävligt bra iaf!

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
turbo1996
4 november 2009 · 1 Inlägg

Jaa det hjälper med massa med jävla snöö big_smile big_smile !!

loow Jävel
4 november 2009 · 2 018 Inlägg

i mina ögon är diffad när de spinner på båda, o odiffad när de spinner på ena hjulet. Min bakaxel håller på o rasar så den diffar hela tiden nu smile De är oxå en ide, åk o sladda mycke så löser det sig själv lixom ;D

You got to risk it, to get the biscuit :)
supermikaela
4 november 2009 ·

rickylicious skrev:
Ska bara dubbelkolla så vi tänker samma nu. En orörd bakaxel = diffad, en svetsad = odiffad, right? Diff är ju när bakaxeln fungerar som den ska och låter hjulen snurra olika fort. Det är väl lite därför det heter differential? smile

Oftast när folk pratar om att det "diffar", eller att en bakaxel är diffad, så menar de istället motsatsen. Dvs, att båda hjulen snurrar lika mycket.

Och ingen vet varför det är så här egentligen.

BiddarN
4 november 2009 · 150 Inlägg

Har ju kört me bilen rätt mycket faktiskt redan. Men får väll hålla mig lite till då och testa mig fram wink

BMW 530D (2000)
turboforssen Telge Drifting Team
4 november 2009 · 5 398 Inlägg

rickylicious skrev:

AlvereZ skrev:

rickylicious skrev:

Massa snö? Vart bor du om man får fråga? Inte Sverige i alla fall? wink

Jag skulle också vänta och prova bilen original först innan jag svetsade. Har själv en GLT på 116 gamla hästar och det fungerar finfint utan att ha svetsat smile Det sliter som sagt en hel del däck att köra odiffad bakaxel så frågan är ju om det är värt det? Har även hört att bakaxeln kan slitas ut fortare om du inte har en väldigt frisk bakaxel som utångsobjekt (kanske någon vet mer om det?).

Sliter väl mer däck att köra diffat tongue 100* roligare med diff, men inte så smidigt och praktiskt kanske.. beror ju lite på vad man ska ha bilen till. ska den va till bruks med så skulle jag nog Inte svetts diffa den.. Går att åka brett endå..

Edit: Ska du göra det iaf, så är det väl bara be någon folkraceförare att göra det, dom vet väl oftast hur man gör tongue

Ska bara dubbelkolla så vi tänker samma nu. En orörd bakaxel = diffad, en svetsad = odiffad, right? Diff är ju när bakaxeln fungerar som den ska och låter hjulen snurra olika fort. Det är väl lite därför det heter differential? smile

om man ska va så noga med orden så heter det faktiskt Differentialväxel
Differential är en term inom matematisk analys

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
volvoentusiasten
4 november 2009 · 4 005 Inlägg

Köp en Detroit-Locker!

Håller lite bättre. smile

För övrigt helt rätt tid att börja öva!
Blir så mkt billigare vid denna tid på året..

dannnej
10 november 2009 · 761 Inlägg

linuslinje skrev:
Köp en Detroit-Locker!

Håller lite bättre. smile

För övrigt helt rätt tid att börja öva!
Blir så mkt billigare vid denna tid på året..

nja, det vet jag ju inte;)
Men i en hyfsat standard bil så håller det nog bra, mycket smidig lösning för dom pengarna.
Jag har en hel locker axel till rätt pengar smile

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 november 2009 · 10 427 Inlägg

Kolla om du har en krängningshämmare bak, har du inte det så kan du ju
kanske börja leta efter en 19mm + fästen. Blir styvare där bak och antagligen
lite mera lättsladdat/kontrollerat.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
H3dlund Med lem
11 november 2009 · 1 127 Inlägg

steifan skrev:
Kolla om du har en krängningshämmare bak, har du inte det så kan du ju
kanske börja leta efter en 19mm + fästen. Blir styvare där bak och antagligen
lite mera lättsladdat/kontrollerat.

Men med öppen diff kommer bilen bete sig så fel med hårdare kränghämmare. Kommer bara innerhjula ännu mera. tongue

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 november 2009 · 10 427 Inlägg

H3dlund skrev:

steifan skrev:
Kolla om du har en krängningshämmare bak, har du inte det så kan du ju
kanske börja leta efter en 19mm + fästen. Blir styvare där bak och antagligen
lite mera lättsladdat/kontrollerat.

Men med öppen diff kommer bilen bete sig så fel med hårdare kränghämmare. Kommer bara innerhjula ännu mera. tongue

Eftersom bilmodellen lider av stor understyrning så skadar det inte att minska understyrningen
med att montera en krängningshämmare där bak om dej finns någon från början.

H3dlund Med lem
11 november 2009 · 1 127 Inlägg

steifan skrev:

H3dlund skrev:

steifan skrev:
Kolla om du har en krängningshämmare bak, har du inte det så kan du ju
kanske börja leta efter en 19mm + fästen. Blir styvare där bak och antagligen
lite mera lättsladdat/kontrollerat.

Men med öppen diff kommer bilen bete sig så fel med hårdare kränghämmare. Kommer bara innerhjula ännu mera. tongue

Eftersom bilmodellen lider av stor understyrning så skadar det inte att minska understyrningen
med att montera en krängningshämmare där bak om dej finns någon från början.

Nej det är sant, men eftersom han var ute efter få sladda bättre så kommer ju inte kränghämmaren göra så stor skillnad.

Nån sorts diffbroms är viktigare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 november 2009 · 13 746 Inlägg

vintertid finns det inte många fördelar med diff..betydligt farligare när man inte vill sladda och inte så roligt att stå vid ett stoppljus och det lutar lite och halt som tusan sen är man skyldig gubben brevid sig en helt ny bakskärm till sin nya bil smile

körde slungdiff på min 745glt 16v och det fungerade perfekt var aldrig problem att åka på sladd med den
gick att göra ringar på asfalt på2:an så det låste tillräckligt för lite lek
på vintern var det hur lätt som hälst att hänga ut den på sladd på 3:ans växel utan innerhjulsspinn
allt hänger på hur väl man känner till sin bil

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang