6708
Sök

Kan man köra med trasig 3a? (Volvo 940 turbo, M90)

Industritekniker
433 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Hej.
Som topic lyder.  Jag har efter en karateväxling lyckats med konststycket att pajja 3ans växel i min m90låda. Jag ska åka till Swedenrock festival om 10dagar och det är 110mil tur och retur. Jag kommer inte att hinna laga bilen i tid och undrar nu om det finns någon risk med att köra bilen trots rasad 3a.

Alla andra växlar funkar kalasbra och bilen känns precis som vanligt förutom att det skrapar som f*n när man lägger i 3an, vilket jag numer inte gör. Antar att det rör sig om det där vanliga problemet med stoppringen.

Hur skulle ni gjort? Finns det nån risk för vidare ras och problem om jag kör bilen utan att använda 3an?

Tack på förhand.

// M
Senast redigerat av Magistern (31 maj 2010)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

508 Inlägg
31 maj 2010
Tror inte det är några problem att köra som den är och en M90 låda kostar ju inte många slantar på en skrot.

Det som är mindre bra är kanske att det har blivit metallspån som inte är så nyttigt att åka omkring med som slipar övriga metalldelar i växellådan men jag har ju svårt att tro att den inte skulle hålla då jag själv körde en Volvo 240 GL som ägaren innan glömt att fylla på olja i och som skrapade som f-n fast man hade fyllt på olja i lådan och den körde jag över ett år och det var inga problem förutom skrapandet på alla växlar.

Rätta mig om jag har fel men volvos växellådor som sitter på 7-900 serien är väldigt hållbara.

55 Inlägg
31 maj 2010
Är ju inget att rekommendera har du redigt otur (en på 100 kanske) så kan ju bitar av stoppringen flyga in mellan växeldreven i värsta fall.
Men de går

Meister
6 763 Inlägg
31 maj 2010
Skalman skrev:
Tror inte det är några problem att köra som den är och en M90 låda kostar ju inte många slantar på en skrot.

Det som är mindre bra är kanske att det har blivit metallspån som inte är så nyttigt att åka omkring med som slipar övriga metalldelar i växellådan men jag har ju svårt att tro att den inte skulle hålla då jag själv körde en Volvo 240 GL som ägaren innan glömt att fylla på olja i och som skrapade som f-n fast man hade fyllt på olja i lådan och den körde jag över ett år och det var inga problem förutom skrapandet på alla växlar.

Rätta mig om jag har fel men volvos växellådor som sitter på 7-900 serien är väldigt hållbara.

Du har fel. De tål inte jätte mycket stryk. M90 tål en del men inte massor

55 Inlägg
31 maj 2010
Skalman skrev:

Dom kostar ganska mkt på skrot 3000-4000kr kanske
Men 700seriens växellådor är ganska klena jämfört med m90 och dom går inte köra utan olja:D

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 maj 2010
Friberg_v70 skrev:
Skalman skrev:

Dom kostar ganska mkt på skrot 3000-4000kr kanske
Men 700seriens växellådor är ganska klena jämfört med m90 och dom går inte köra utan olja:D

precis m90in är ju den bästa av dom men den är ju långt ifrån oförstörbar den med. men håller helt klart bättre än m46an och m47an .

och till TS klart de går och köra men de bästa vore ju om du tog en annanbil istället ditt val liksom

Fri fart för ett fritt folk!
15 030 Inlägg
1 juni 2010
undvik att köra med trasig stopp ring om du kan
det blir en massa annat tjabbel om du har otur
bättre att riva ner lådan och svetsa den istället

jag var lat och skaffade bara en ny låda men orkade inte byta just då
bytte sen bort bilen och den ägaren sålde bilen utan att byta låda
tillslut rasade samtliga växlar på lådan pga stopp ringen
iof gick den säkert 1500mil efter jag körde ras på den
innan den total dog

Kör fort så hinner inget hända...

4 005 Inlägg
1 juni 2010
3000kr för en M90 är ju bra pris. Värre om det hade kostat 25k och uppåt som det gör till vissa bilar hmm

Industritekniker
433 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Är det någon som vet en person eller firma i Stockholmsområdet som kan svetsa stoppringen åt mig för rimlig summa? Kan åka typ 10mil men inte mer än så...

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Sök