COILS till bmw e36

Myggzor
9 september 2010 · 68 Inlägg

Tjatja!

Har kollat lite på coils till min bmw, som är min vanliga bruksbil. dämparna som sitter nu är slut bak iaf.
Så tänkte att kan väll lika gärna köpa coils om ja ändå ska köpa nytt.

Men skulle dessa funka till min brukis?  Bara för att få den lite lägre & kanske lite hårdare.

Tillbilen.se - "JOM"-
http://www.tillbilen.se/?artnr=JOM741004&cat_id=563

Eller dessa från
Styling4u.se "TA Technix" 

http://www.styling4u.se/p/coilover/bmw- … 79ad03203c

Vilka tror ni på ?


MVH myggan

GolfarN90
9 september 2010 · 30 Inlägg

Köp nya stötisar och vanliga sänkfjädrar ist....duger gott till din bil wink

Nocturnal
9 september 2010 · 500 Inlägg

Finns mkt billigare på Ebay.de
Köpte för 2000kr inkl frakt till min bruks E36a.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Lozinmust "Unloaded"
9 september 2010 · 1 557 Inlägg

Nocturnal skrev:
Finns mkt billigare på Ebay.de
Köpte för 2000kr inkl frakt till min bruks E36a.

Amen to that! Ebay är din vän, handla coils där för low-low price, om det är för syfte att få bilen låg och stötig vilket jag gissar mig till =P

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
rickylicious Webbutvecklare
9 september 2010 · 2 369 Inlägg

Jom, raceland och TA görs nästan garanterat i samma fabrik för dom ser identiska ut smile Jag har Jom på min Golf och kompisen har TA på sin golf. Båda känns som samma modell och fungerar mycket bra smile

Jag pendlar 7 mil/dag med mina och det funkar fint. Visst är det lite stötigt, men det är inget jag tänker på. Enooormt mycket bättre komfort och väghållning än att kapa fjädrar (många påstår att kapa fjädrar och billiga coils ger samma effekt). Jag har provat båda delar och jag tänker aldrig mer kapa, blir billiga coils till resten av mina bilar smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Myggzor
9 september 2010 · 68 Inlägg

GolfarN90 skrev:
Köp nya stötisar och vanliga sänkfjädrar ist....duger gott till din bil wink

Blir fan lika dyrt!tongue så kan lika gärna köpa coils

Myggzor
9 september 2010 · 68 Inlägg

rickylicious skrev:
Jom, raceland och TA görs nästan garanterat i samma fabrik för dom ser identiska ut smile Jag har Jom på min Golf och kompisen har TA på sin golf. Båda känns som samma modell och fungerar mycket bra smile

Jag pendlar 7 mil/dag med mina och det funkar fint. Visst är det lite stötigt, men det är inget jag tänker på. Enooormt mycket bättre komfort och väghållning än att kapa fjädrar (många påstår att kapa fjädrar och billiga coils ger samma effekt). Jag har provat båda delar och jag tänker aldrig mer kapa, blir billiga coils till resten av mina bilar smile

okok! Då lutar det mot coils. Att det blir lite stötigt det får man leva med!smile

Så det spelar ingen roll om jag tar TA eller JOM smile bara utseendet kanske ?wink vilka är snyggast

fredde85
9 september 2010 · 1 798 Inlägg

Jag hade såna där jom på min cab fast köpte på ebay då 2000 spänn med frakt helt sjukt billigt för de priset kan man inte klaga visst blev de stötigt men de blir de ju när man sänker

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
bjarnehall
9 september 2010 · 63 Inlägg

lånar tråden lite (A) Men jag har sett att de säljer billiga coils på schmiedmann till e36. någon som har erfarenhet av dessa? är de nåt och ha? (low budget) modell ja talar om.

Myggzor
9 september 2010 · 68 Inlägg

bjarnehall skrev:
lånar tråden lite (A) Men jag har sett att de säljer billiga coils på schmiedmann till e36. någon som har erfarenhet av dessa? är de nåt och ha? (low budget) modell ja talar om.

Gör så du! smile  Länka sidan till dessa coils du snackar om big_smile

bjarnehall
9 september 2010 · 63 Inlägg

Myggzor skrev:

bjarnehall skrev:
lånar tråden lite (A) Men jag har sett att de säljer billiga coils på schmiedmann till e36. någon som har erfarenhet av dessa? är de nåt och ha? (low budget) modell ja talar om.

Gör så du! smile  Länka sidan till dessa coils du snackar om big_smile

http://www.schmiedmann.se/3_serien/E36/ … tm#1936754

de finns på denna sida smile undrar lite om nån vet hur de är att köra med

rickylicious Webbutvecklare
9 september 2010 · 2 369 Inlägg

Ni som säger att det blir stötigt. Det kommer man tyvärr inte undan... Ju mer man sänker, ju stötigare MÅSTE det bli. Det går inte sänka en bil 10 cm och sen förvänta sig att man har kvar samma utrymme för stötdämparna att jobba upp och ner. Då skulle däcken slå i hjulhuset precis hela tiden.

Så vill man åka lågt så får man åka hårt, men det är ju bara gött smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
baltis
10 september 2010 · 1 948 Inlägg

kommer väll bli hatad för detta inlägg... men är det det så att coilovers hädanefter enbart ska kallas coils (fjädrar på engelska)? känns jävligt fel... menmen big_smile

rickylicious Webbutvecklare
10 september 2010 · 2 369 Inlägg

baltis skrev:
kommer väll bli hatad för detta inlägg... men är det det så att coilovers hädanefter enbart ska kallas coils (fjädrar på engelska)? känns jävligt fel... menmen big_smile

Folk älskar förkortningar smile

Egentligen så är väl coilovers när stötdämpare och fjädrar sitter ihop (med fjädrar över stötdämparen)? Så egentligen har en Volvo 740 coilovers i fram original, men inte i bak. smile

Sen så tycker jag "diffa" används grymt fel (mest bland Volvo-folk) eftersom jag trodde det betydde att en bils differential fungerade som den ska och gör så att båda däcken inte behöver snurra samtidigt. Men åker man 740 så betyder det att man har svetsat igen differential-klumpen helt så att den inte fungerar... smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
grindborg1
10 september 2010 · 326 Inlägg

lånar lite,, jag vill ha coilovers till min 740 , då jag vill ha den låg och hård. finns de inga såna till typ volvo 960 eller nå? för då kan man bygga om lätt

Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
rickylicious Webbutvecklare
10 september 2010 · 2 369 Inlägg

grindborg1 skrev:
lånar lite,, jag vill ha coilovers till min 740 , då jag vill ha den låg och hård. finns de inga såna till typ volvo 960 eller nå? för då kan man bygga om lätt

I bak är väl fjädrar och dämpare skiljda ifrån varandra så det blir nog en hel del bygga om.. hmm

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
grindborg1
10 september 2010 · 326 Inlägg

jo men ibak behövs inte tänkte jag för där kan man göra annat för att få den låg och hård smile de är i fram som jag vill ha tongue

Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Myggzor
10 september 2010 · 68 Inlägg

rickylicious skrev:

grindborg1 skrev:
lånar lite,, jag vill ha coilovers till min 740 , då jag vill ha den låg och hård. finns de inga såna till typ volvo 960 eller nå? för då kan man bygga om lätt

I bak är väl fjädrar och dämpare skiljda ifrån varandra så det blir nog en hel del bygga om.. hmm

Det där lät intressant.. På min bmw är ju fjädrar & dämpare skillda bak ?? Blir det svårt att fixa "coils" bak då ?:S

rickylicious Webbutvecklare
10 september 2010 · 2 369 Inlägg

Myggzor skrev:

rickylicious skrev:

grindborg1 skrev:
lånar lite,, jag vill ha coilovers till min 740 , då jag vill ha den låg och hård. finns de inga såna till typ volvo 960 eller nå? för då kan man bygga om lätt

I bak är väl fjädrar och dämpare skiljda ifrån varandra så det blir nog en hel del bygga om.. hmm

Det där lät intressant.. På min bmw är ju fjädrar & dämpare skillda bak ?? Blir det svårt att fixa "coils" bak då ?:S

Alltså på coils så sitter ju fjädern över fjäderbenet, så jag vet inte om det finns någon motsvarande lösning för bilar där fjädrar sitter bredvid hmm

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Myggzor
10 september 2010 · 68 Inlägg

rickylicious skrev:

Myggzor skrev:

rickylicious skrev:

I bak är väl fjädrar och dämpare skiljda ifrån varandra så det blir nog en hel del bygga om.. hmm

Det där lät intressant.. På min bmw är ju fjädrar & dämpare skillda bak ?? Blir det svårt att fixa "coils" bak då ?:S

Alltså på coils så sitter ju fjädern över fjäderbenet, så jag vet inte om det finns någon motsvarande lösning för bilar där fjädrar sitter bredvid hmm

Hmm okej! Satan nu blev det komplicerat. Jag som hade tänkte mig "bolt on"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang