6556
Sök

Få ut fälgarna?

537 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Tjooo. Såg idag att fälgarna sitter jätte långt in i hjulhusen. Skulle kunna få ut fälgarna 5cm bak på varje sida. Det skulle gör mycket med bilens väghållning och utseende. Bilen är en Porsche 924 från 1985. Fälgarna vet jag inte vad de heter. Bultcirkeln är 4/108 och bulatrna är M14x1,50. Skulle sen också vilja ha McGard hjullås (säger detpå en gång om det är så att man behöver jätte långa bultar). eller sätter man fast en distans med separata bultar och sedanfäster på fälgarna "som vanligt"?

Bästa bilden jag hittade;
http://i406.photobucket.com/albums/pp150/markuse90/DSC_1122.jpg

7 282 Inlägg
15 augusti 2010
Köp ordentliga spacers som du bultar fast i navet och sen skruvar du fast fälgarna i dom.
http://www.manton.se/ Har en del.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
15 augusti 2010
Kommer slita hjullager som fan.
Ska du ha fälglås ska du ha 2. att ha en på varje fälg är ingen ide

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
15 augusti 2010
Spacerplattor är väl en bra idé men jag vet iofs inte om det funkar med 50mm spacers, det låter rätt mkt men jag är ingen expert. Annars borde det väl funka att skaffa bredare fälgar med lägre ET, då kommer det ju också bredda utåt.

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

16 197 Inlägg
15 augusti 2010
Dubs skrev:
Kommer slita hjullager som fan.
Ska du ha fälglås ska du ha 2. att ha en på varje fälg är ingen ide

att de skulle slita hjullager är en skröna enligt mig,  vet ett flertal som kör både drifting å race med spacerc upp till 70mm per sida å de funkar hur bra som helst--

"Testar man inte så får man aldrig veta"

537 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Som ni kan se så är fälgen långt in upptill på, men inte nedtill. Får hjulet sticka ut någon stans? Använder jag spacer så att hjulet kommer ut till skärmkanten högst upp så kommer de ju att sticka ut nedtill, är det ok?
http://i406.photobucket.com/albums/pp150/markuse90/DSC_1109.jpg

Xenoholic
2 559 Inlägg
15 augusti 2010
RPM2006 skrev:
Som ni kan se så är fälgen långt in upptill på, men inte nedtill. Får hjulet sticka ut någon stans? Använder jag spacer så att hjulet kommer ut till skärmkanten högst upp så kommer de ju att sticka ut nedtill, är det ok?
http://i406.photobucket.com/albums/pp15 … C_1109.jpg

Visst får man ha det så, finns ganska många som har så (inkl undertecknad wink )
Och vad det gäller spacers, så är det ju ingen skillnad om man ökar spårvidden med spacers eller använder fälgar med lägre offset/ET eller har jag fel? hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 224 Inlägg
15 augusti 2010
Kör med ett par bredare fälgar, kanske dyrare än endast spacers men... och kör ett nästan maximalt ET-mått på dem. Är ju enklast och snyggast. Hjulen hamnar längre ut men är samtidigt bredare och därmed något bättre grepp.
Du kan få ut dem en bra till dit innan det blir underkänt av besiktning, tror att dem inte fick sticka ut så mycket på översidan. Fast dit har du en bra bit

i-vtec Do you?

537 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Mazda6sex skrev:
Kör med ett par bredare fälgar, kanske dyrare än endast spacers men... och kör ett nästan maximalt ET-mått på dem. Är ju enklast och snyggast. Hjulen hamnar längre ut men är samtidigt bredare och därmed något bättre grepp.
Du kan få ut dem en bra till dit innan det blir underkänt av besiktning, tror att dem inte fick sticka ut så mycket på översidan. Fast dit har du en bra bit

Nya fälgar är inte på tal. Manton ska ju bara ha, beroende av tjocklek, 1200kr-1500kr för två spacers. Och om besiktningen skulle börja tjaffsa så får man väl bara ta bort spacerna den dagen.
Är det i överkant som de inte får sticka ut?
Senast redigerat av RPM2006 (15 augusti 2010)

8 283 Inlägg
15 augusti 2010
evilaudio skrev:
att de skulle slita hjullager är en skröna enligt mig,  vet ett flertal som kör både drifting å race med spacerc upp till 70mm per sida å de funkar hur bra som helst--

Att det sliter extra är ingen skröna, belastningen hamnar på fel ställe och lagren får mer stryk. Däremot så lär man dra till med väldiga plattor om man ska förkorta livslängden radikalt.

Xenoholic
2 559 Inlägg
15 augusti 2010
Marlboroman skrev:
evilaudio skrev:

Att det sliter extra är ingen skröna, belastningen hamnar på fel ställe och lagren får mer stryk. Däremot så lär man dra till med väldiga plattor om man ska förkorta livslängden radikalt.

Men att öka spårvidden med t.ex 60mm med antingen spacers eller fälgar med 30mm lägre ET är ju samma sak vad det gäller slitage av hjullager eller har jag fel?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

8 283 Inlägg
15 augusti 2010
Aerocombi skrev:
Marlboroman skrev:
evilaudio skrev:

Men att öka spårvidden med t.ex 60mm med antingen spacers eller fälgar med 30mm lägre ET är ju samma sak vad det gäller slitage av hjullager eller har jag fel?

För belastningen skull så är det sak samma.

537 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Kom o tänkta på en grej. Kan ju inte ha hjulen utanför kaross kanten, för då tar de väl i när det kommer gupp?

1 827 Inlägg
17 augusti 2010
Marlboroman skrev:
Aerocombi skrev:
Marlboroman skrev:

För belastningen skull så är det sak samma.

Det blir mindre skillnad i belastning om du kör på bredare fälgar.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 augusti 2010
RPM2006 skrev:
Kom o tänkta på en grej. Kan ju inte ha hjulen utanför kaross kanten, för då tar de väl i när det kommer gupp?

Ja det är klart, däcket måste ju vara innanför kanten.

Men håller du på och kör bana med bilen? Om du hivar dit spacers och grejer så kan egenskaperna i bakvagnen ändras

537 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
Inget mer prat om hjullager, tack.

Har nu mätt ut att jag kan ha 18mm tjocka spacers. Det är mätt till innerkanten av skärmen. För annars så kommer ju däcken att ta i skärmen när man kör på gupp. Men har nu tänkt på om man ävens ka göra en hjulinställning med mer racing vinklar, dvs lite  negativ camber bak. Gör inte det att jag kan ha lite mer tjockare spacers eftersom hjulet hamnar lite längre in upptill?
Ska man göra hjulinställning före eller efter man sätter på spacers? Efter är väl bäst, men då har man redan köp spacers som kanske är för tunna. Så då är frågan om det blir bra att tex först köpa 18mm spacers, och sen köper en distans (även den från Manton) som är te.x 3mm och således gör spacers till 21mm.

//Markus

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 augusti 2010
Jag skulle inte sätta dit mer än 1 spacer. Sätter man flera efter varandra så kan det bli obalans.

Cambern fungerar alldeles utmärkt för att göra som du tänkt. Det enda du får tänka på är att däcken kommer slitas grymt mycket mer på innerkanten och du kommer få sämre fäste bak såvida du inte kör så hårt så det motiverar extra camber.

537 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Jag skulle inte sätta dit mer än 1 spacer. Sätter man flera efter varandra så kan det bli obalans.

Cambern fungerar alldeles utmärkt för att göra som du tänkt. Det enda du får tänka på är att däcken kommer slitas grymt mycket mer på innerkanten och du kommer få sämre fäste bak såvida du inte kör så hårt så det motiverar extra camber.

Ska bara ha lite negativ camber. Sen funderar jag på om det inte är så att jag har på tok för mycket toe-in. syns ju hur lätt som helst.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 augusti 2010
RPM2006 skrev:
Bensinskallen skrev:

Ska bara ha lite negativ camber. Sen funderar jag på om det inte är så att jag har på tok för mycket toe-in. syns ju hur lätt som helst.

Ok.

Va inte så säker på de med toe. Sätter du upp och mäter så ska du nog se att det är rakt. Karossen smalnar ju av baktill så det ser lätt ut som om hjulen pekar inåt.

Men kör du bana med bilen eller inte? Har du racinganpassade vinklar så ska det ju vara en aning toe in på bakhjulen.

537 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Mer gata än bana. Ännu iaf. Ska nog ta o vänta med spacers till våren. Det kan bli mycket möjligt att jag uppgraderar fjädring runt om i vinter och passar på o köper spacers då och gör en hjulinställning sist av allt.
Hjulinställningen får bli på K3 (Porsche Haninge). Känns tryggare med att lämna till några som gjort det förut på den modellen. Och samtidigt kan få prata med han som ska göra inställningen och säga vad man vill ha..

Sök